3/5 Onsdag - Målning och bakning

Innan jag åkte hem efter jobbet så blev det ett stopp vid Granngården - det var helt soprent på spån hemma så vi tog med oss trailern in till jobbet och så köpte jag på mig ett litet lager. Det blev också ett besök till ICA-affären för att köpa med lite ingredienser till kvällens bakning. Ska bjuda mina arbetskamrater på lite mjuk kaka i morgon till fikat och hade lite i huvudet vad jag behövde köpa hem... när vi kom hem så visade det sig att jag inte alls hade haft något i huvudet... under tiden som maten fixade sig i ugnen så gjorde jag iordning smeten till en mjuk kaka... men jag insåg snart att EN kaka inte kommer räcka till mina glupska arbetskamrater ;-). Funderade på hur jag skulle göra under tiden som jag gick och fixade stallet... Den första kakan var ju i ugnen cirka en timme i alla fall.

Bestämde mig för att baka en kaka till, men först så ville jag påbörja målningen av sockeln till mitt hus. T hjälpte till och vi rollade oss fram från varsin ände av huset ;-). Sist jag målade sockeln på huset var när vi hade satt på ny fasad på det - alltså 15 år sedan... Målade ju om hust för 2 år sedan och det var meningen att sockeln skulle målas då, men det blev inte av. Nu hade jag bestämt att det skulle bli av!!!

Fördelen med att måla när det gamla är riktigt slitet är ju att resultatet syns direkt ;-)



När färgen torkat blir den lite dovare i färgen, men visst blir det snyggt till det faluröda huset :-)



Tänk vad lite färg kan göra!! Piggar upp hela huset :-D

På långsidan av huset hade den gamla färgen också börjat flaga - verkligen i behov av ommålning...



Även om hussockeln inte är speciellt hög så tog det ett par timmar att måla alltihopa och då var vi ändå 2 st som målade... Mitt i målningen smet jag i alla fall iväg en sväng och åkte iväg till närmaste affär för att shoppa det som saknades till en mjuk kaka till. Fixade snabbt ihop smeten och så in med alltihopa i ugnen. Därefter ut till målningen igen. T hade varit snäll och fixat klart målningen under tiden som jag bakade. Så det var bara lite finputs med pensal kvar som jag snabbt fixade klart. Vi får se vad det blir för väder i morgon, om det inte blir något regn så kan vi fixa omgång nr 2 av sockelnmålningen, sedan är det klart. T tycker att jag pushar på, men jag vill få färdigt. Hatar när saker och ting är halvfärdigt... bara att kolla hur det är med hallfönstret på övervåningen som han skulle måla - för TVÅ år sedan... det är fortfarande inte gjort *harkel*. När jag får styra och ställa - då blir saker och ting gjorda ;-) Så jag är väl pushig - får väl leva med det *fniss*.

Innan jag tog hand om kusarna så fixade jag iordning garneringen till de mjuka kakorna som jag ska ha med mig till jobbet. Tar med det till jobbet och garnerar på plats, annars blir det hopplöst att frakta kakorna... Bara att hoppas att mina arbetskamrater gillar vad jag gjort ;-).

Pållarna fick komma in strax innan kl 22 - snabb genomkoll och så fick de kvällsmat. Nu ska jag bara kolla på nyheterna - sedan är det sängen som gäller.

Det var allt för idag alltså!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0