28/11 Söndag - Första advent

Hur trevligt är det att vakna av att nordanvinden tjuter runt hörnen runt huset... inte trevligt alls. Och när man stoppade lilla fossingen utanför det varma täcket för att försöka ta sig ur sängen, då åkte fossingen snabbt tillbaka under täcket! Ingen sommarvärme i rummet om man säger så... jag drog täcket över huvudet och snoozade eVarn stund.

Till sist var jag i alla fall tvungen att kravla mig ur sängen och ut i snöstormen för att ge pållarna frukost. Idag fick de stå inne och käka!! Förpassade mig själv sedan snabbt tillbaka in i huset och kröp upp i soffan under en filt för att kolla lite på Nyhetsmorgon under tiden som jag käkade frukost. Lagom start på en dag som denna.

Var till sist tvungen att sätta fart, hann ju inte pynta klart igår så det var bara att fortsätta idag. Ner med gardinerna i köket och så fram med julgardinerna.

Pållarna blev utsläppta så småningom, de verkade inte bekymra sig om stormen, utan hade mest spring i benen och passade på att bralla loss i snön. Nåja, tur att snön roar nån i alla fall.

T kom farandes i snöyran och det vi pysslade med under fm var att hänga upp ett par tavlor i hallen åt mig. Plocka undan lite prylar som skulle in i garderoben - fick undan det sista pryttlarna efter in köksrenovering. Skönt att få rena golvytor i vardagsrummet... dags liksom ;-).

Under tiden som jag försökte bringa ordning i mitt hem, så passade Nalle på att ha skrivbordshäng... mitt i röran som vanligt ;-)



Nalle tyckte inte det var speceillt trevligt väder ute idag, utan slappa på mitt skrivbord var ett mycket bättre alternativ ;-).

T hade varit snäll och shoppat med 2 st adventstjärnor åt mig eftersom 2 st adventsljusstakar var trasiga. Bestämde mig för att stjärnor var bättre i vardagsrumsfönstret än stakar då jag har lite väl smala fönsterbräder. Orkade inte hålla på och krångla med blommor osv.

Blev jättebra med stjärnor i vardagsrummet, jag fick också upp julgardiner i köket - börjar bli lite stämning :-).

Bjöd T på lunch - risgrynsgröt - det ska man käka en dag som dennna ;-). Efter gröt och lite kaffe så satte vi igång med att plocka fram kartongerna med julprylar som. Upp med alla prylar och T tog det han ville ha - vilket inte var så himla mycket - men så gillar han ju inte julen heller... ;-)

Till sist så blev det dags att göra sig iordning och åka in till stan. T var snäll och körde på mig eftersom han har 4-hjulsdriven bil. Med min gamla 945:a hade jag inte ens kommit av gården utan att köra fast. Har kommit en del snö, men framför allt så är det snödrivorna som är det stora problemet. Börjar bli LITE trött på nordanvinden nu....

Vi åkte iväg till stan för att vara ute i god tid. Tog ett tag innan vi hittade en parkeringsplats, men vi kom till prisudelningen i god tid.

Kändes helt jättekonstigt att jag skulle vara med i prisutdelningen för en dokumentär fotograferings tävlingen - EVIN!!!

Det var en hel del folk på plats trots snöovädret och först kände jag inte igen någon, men det visade sig att en av de som vann första pris i en av klasserna, var med på samma fotokurs som jag nu i höstas. Jättekul :-D

Jag hade ingen aning av vilken av mina bilder som blivit nominerad eller i vilken klass. Det visade sig till sist att det var bilden över Tysslingetrakten i klassen "Natur" som blivit nominerad. Jag fick ett hedersomnämnande för min bild och fick en jättefin bok.

Är så himla nöjd och jättestolt :-)



Här finns en länk till alla vinnarna. På sidan finns också en länk till bildspel över de nominerade bilderna.

http://na.se/nyheter/2.2212/1.1023830-bildspel-vinnarna-i-fototavlingen-evin

Innan vi åkte hem i snöyran så blev det ett besök på Ö&B där det fanns lite smått och gott. Sedan så körde T hem mig. Grävevägen var inte ett dugg kul - hur mycket snö som helst och rejäla drivor på vägsträckan hemåt.

Väl hemma så fixade jag käk åt mig, meddelade några vänner hur det gått på prisutdelningen :-). Kvar att göra nu var att ta tag  i stallet. Hur kallt som helst och inte helt enkelt att mocka frysta bajskottar ;-). Var inte helt enkelt att klätta upp på höloftet eftersom man såg ut som en michelingubbe och var ungefär lika smidig som ett kylskåp. Men mat till pållarna måste ju fixas... När jag var klar med allt i stallet så plockade jag in pållarna, så fick de komma in och slippa blåsten. Lite hö och ljummet vatten så var de nöjda.

När jag ändå var ute så passade jag på att skotta lite snö, nu hade det slutat snöa, men blåste fortfarande. Snön hade drivit runt köksingången, så det var jättemycket snö runt trappan. Det var snart bortskottat och även framför stalldörren så skottade jag rent lite. Det var tyvärr inte lika lätt snö som härom kvällen. Resten av gården fick alltså vara och så inväntade jag plogningshjälp från grannen :-). Den kom lite senare på kvällen.

När jag var klar med skottningen så var det dags att gå in. Lillan frös och ville inte vara ute en sekund till. Hon förpassade sig soffan snabbare än blixten ;-) Jag hann pyssla lite till inne. Fixade iordning en adventsljusstake till kontoret. Lite småpyssel med julprylarna, men det är ingen brådska att få ut tomtar just nu.

Kom istället på en annan sak jag var tvungen att göra... fixa räkningarna - det hade jag totalt förträngt. Bara att sätta sig och ta itu med den saken, och det gick rätt fort. Jag hann också göra lite nytta innan det var dags att parkera sig framför Beck-filmen - hade en liten omgång med stryktvätt som nu fixade snabbt. Skönt att få undan saker och ting :)

Alltså händer det inget mer idag. Pållarna är kvällsmatade och när filmen är slut så ska jag förpassa mig själv till sängen.

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0