6/11 Lördag - Städning m.m

Fick liten sovmorgon en lördag som denna. Istället för 5.10 så ringde klockan 8.00 - det är ju faktiskt nästan 3 timmars sovmorgon om man tänker efter... fast det kändes inte så just när jag gav mig ut i den kyliga morgonluften för att släppa ut pållarna. Jag var snabbt inne igen och förpassade mig till soffan med filt och tittade på morgon-TV under tiden som jag käkade frukost. Var rätt skönt att softa en stund.

Så småningom så satte jag i alla fall fart. Gjorde mig iordning och så satte jag igång med städningen. Plocket gjorde jag igår så det var damningen jag började med. Det tog sin lilla tid... förstår inte vart allt damm kommer ifrån :-O.

När damm och spindelväv(!!!) var borta blev det till att plocka fram dammsugaren. Dammsugning är urtrist och jag får ont i ryggen av det. Men det är ju tyvärr tvunget att göras om man ska kunna moppa golven. 

Mattorna åkte ut och jag satte igång med dammsugningen. Det tog ett tag att dammsuga hela huset och T dök upp lagom när det var klart.

Tanken var att vi skulle utnyttja det vackra vädret och kratta lite löv. Det var ifall jag hade hunnit städa igår... Nu fick jag ändra mina planer lite. Inte bara pga städningen, utan pga av bristen av gravkrans på mammas grav igår. Fick alltså hastigt och lustigt fixa lite granris, tur man har gran på tomten. Och så åkte vi iväg till Blomsterlandet i Marieberg.

Det var ett tag sedan jag var på Blomsterlandet så det var lite kuliga saker att kolla på :-D. Det fanns i alla fall gott om gravdekorationer och jag valde ett fint hjärta (mossklädd) i grönt och vitt.

När vi var klara på Blomsterlandet så for vi mot kyrkan, men på vägen ut från stan så stannade vi till vid Subway och shoppade varsitt Subwaymål från Restaurangchansen. Jag insåg nämligen att jag inte skulle hinna laga någon mat innan M1 skulle komma kl 15.  Så med mat i bilen for vi snabbt till kyrkan och mammas grav blev rensad från vissna blommor, granris i botten och så mosshjärtat på plats och lyktan. Nu såg det bra ut och vi for hem till mig för att käka subwaymålet.

Var precis klar till kl 15 när M1 och dök upp så det var bara att sätta fart och trailern hakades på bilen. Under tiden som M1 fixade klart pållan  så hjälpte T mig med att skaka mattorna. När vi sedan åkte till ridhuset med pållan så åkte T till lägenheterna och kissarna.

Idag var det inte många ryttare i ridhuset. Ett ekipage som red lektion precis när vi kom och de var snart klara så vi fick ha ridhuset för oss själva.

När uppvärmningen var avklarad så bestod arbetet av att jobba med galoppen och då i form av förvänd galopp utmed svaga bågar på långsidan. Funkade bra även om det var svårt.

Efter galoppjobbet så blev det lite travjobb i öppna och sluta - även detta svårt tyckte både ryttare och häst, men de kämpade på och skötte sig bra.

Var hemma igen vid 17-snåret och eftersom det blåste smådjävlar ute så fick pållarna vara kvar inne och käka sin em-mat i sina boxar. Oktawia var fortfarande svettig när vi kom hem så hon fick ha fleecetäckte på sig. Sedan gick jag in och fortsatte där jag slutade innan vi åkte till Marieberg - städningen...

Fixade alltså klart i huset, toaletterna städades och så moppade jag golvet och la på mattorna. Skönt att få det gjort - även om det drog ut på hela dagen ;-)

När nu huset var nu anständigt och var jag hungrig - efter lite rotande i frysen hittade jag en matlåda med fisk och potatismos. Passade bra eftersom jag var för trött för att laga mat ;-).

Maten smakade bra och jag passade på att sitta och slösurfa en stund. När jag vilat en stund så var jag på G att gå ut och mocka boxarna och fixa hästmaten, men hann inte så långt eftersom telefonen ringde och jag parkerade mig i soffan en timme med telefonen.

Sent om sider blev det i alla fall stallets tur. Hästarnas boxar blev mockade, pållarna genomkollade och Oktawia fick ett annat täckte på sig. Nu var hon i alla fall torr, så ett värmande täcke räcker för natten. Svinkallt var det i alla fall *burr*

Avslutade passet i stallet med att fixa hästarnas mat och kvällsmaten serverades. Jag förpassade mig sedan in i huset och kvällen avslutades med att jag kollade på Mördar okänd på 1:an.

Så det var allt för idag, tyckte nog att jag hann med en hel del idag :-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0