Fredag - Vanliga fredagsmyset

Idag är det 1 oktober - hallå! Vart har hösten tagit vägen???? Har inte riktigt hunnit med känner jag. Kan ju bero på att jag haft mos i hjärnan i 3 månader pga trigeminusneuralgin. Inser också att smärtan kom långt tidigare än under semestern, men att jag ignorerade de första smärtattackerna pga av att jag hade så mycket att göra.

Hur som helst. Nu känner jag att jag börjar bli mitt normala jag, så medicinen verkar göra vad den ska :-). Vissa dagar har s.k smärtgenombrott i form av ilningar i ansikte och huvudet - men inte värre än att jag kan hantera det. Så länge jag slipper drabbas av migrän som slår ut mig totalt. Det har jag absolut inte tid med ;-).

På lunchen idag så var vi ett gäng som åkte iväg till Stadsträdgården och käkade lunch - Italiensk buffé. Det var hur gott som helst och jag åt alldeles för mycket som vanligt ;-). Alltså var jag mätt resten av dagen och när jag kom hem från jobbet så blev det inge mer mat ;-).

Som vanligt när det är fredagar så försöker vi passa på att åka till ridhuset och bygga upp lite hinder så pållan får hoppa lite. Bra ur träningssynpunkt även om hon ska bli dressyrhäst, och framför allt så tycker hon att det är himla kul.

Alltså såg jag till att få klart med allt stallfix till kl 18.30 när M1 och P dök upp. En stund senare så styrde vi kosan till ÖFK.

Vi kom in när det var sluttampen på en ridlektion så jag och P fick vänta ett tag med att släpa hindermaterial. När ridlektionen väl var klar så satte vi igång. Övningen för dagen bestod av 2 st upprättstående hinder på varsin långsida. M1 skulle hoppa dessa under tiden hon red en 8-volt på tvärsan över ridbanan. Ridbanan är ju 20 m bred för er som inte vet. Kan tyckas vara brett nog för att hinna hoppa göra en snabb sväng för att få till 8-volten och så hoppa nästan hinder - blir ju som ett Domustecken ;-).

20 m ridbana är inte all speciellt brett när man ska rida en 8-volt och dessutom hinna med att skutta över ett hinder på varje långsida. Både häst och ryttare tyckte övningen var svår, men kämpade väl. På slutet fick de till ett par riktigt bra språng och det trots att Oktawia var riktigt trött. Tricket handlar om att få damen gå i kort, samlad galopp och svänga samtidigt... Inte fullt ös - medvetslös som pållan försökte med ;-).

Sista skuttet blev i alla fall riktigt bra och det glimtade till bra hoppteckning från pållans sida... undrar ifall den går att plocka fram vid fler tillfällen ;-)









På bilden ovan ser man det ena hindret på långsidan, skärningen i 8-volten ska ske mellan de två röda konerna och så vidare till nästa hinder... inte alls stora avstånd att röra sig med som ni förstår... för en garvad hopphäst inga problem - men för pålla som är under utbildning är det en annan femma... Hon kämpade på bra idag i alla fall.

För mig och P blev det ytterliggare motionspass iform av att släpa tillbaka hindermaterialet - tur att det bara var två hinder idag ;-)

Jag var hemma igen strax innan kl 21 - så snabbt försvann den fredagskvällen. Så när jag var klar med allt i stallet blev det TV:n och filmen Dödligt vapen 3.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0