17/4 Söndag - Trädgårdsarbete

Idag har det varit fullt ös hela dagen. Arbetsdag i trädgården!! Vädret har varit med mig också :-). T hade lovat att hjälpa till och skulle komma på fm. Så jag började med att släppa ut pållarna, och sedan fixa iordning mig själv och äta frukost. Jag passade sedan på att gå ut och fixa stallet så allt var klart där. M1 var inbokad för att fixa Oktawias motion i form av uteritt. Jätteskönt - då kunde jag koncentrera mig på att fixa i trädgården.

T kom lagom när jag var klar i stallet så vi körde igång ute direkt. På min lista stod följande:

Rensa stora rabatten vid syrénhäcken, både gammalt visset och ogräs.
Rensa bort visset från de tre rabatterna som är framför huset. Här ska även gamla döda rosor grävas bort och de som lever klippas ner. Dessa rabatter ska också grävas om under påskhelgen.
Gammal torr humle ska rivas ner från portalen och från det äppleträd som den klättrar upp i.
Grus ska krattas bort från gräsmattan
Gammalt torrt skräp ska eldas upp.
De två rabatterna som ligger i backen ska rensas och grävas om
Syrénbersån ska klippas ner
Dessutom ska jag hinna med att göra påskkort och måla klart fågelholken jag köpte för ett tag sedan. Ett besök hos svärfar stod på schemat idag också.

Fullt ös -medvetslös alltså. Hur långt hann jag då.

Min stora rabatt vid syrénhäcken blev rensad från ogräs och de planter som hande vandrat ut i gräsmattann blev åter placerade i rabatten. Min blåa glaskula kom fram och likaså fågelbadet. Denna rabatt blev helt klar - bara för växterna att frodas.




Lexi och Lillan fick vara ute under dagen, men eftersom de inte är sams fick de finna sig i att vara fastbunda på varsitt håll. Inte sådär jättekul tyckte någon av dem, men de hade i alla fall kolla på mig och T.







När det vi närmade oss em så hade vi hunnit med att rensa bort gammalt visset från rabatterna från framsidan av huset. Även rosor var uppgrävda eller nerklippta. Även rensat bort en del brännässlor, men är inte klar ännu med alla brännässlorna... många är de. T slet hårt med humlen och den är på väg att ta över hela trädgården...



Vi åkte iväg och hälsade på T's pappa. Köpte med mygglarver åt honom för hans var slut. Besöket blev inte så långvarigt, men vi hann med en fika och lite prat innan det var dags att stressa hemåt. Dock hann vi med ett snabbt besök på Bauhaus där jag shoppad mig en ny skottkärra. De sålde ut Ekeby skottkärror för 149 kr istället för 299 kr. Eftersom min gamla har gått sönder så behövde jag en ny. Sedan full fart hemåt.

Väl hemma blev det lite soppa för att få i oss lite mat innan vi fortsatte med slitet ute i trädgården.

Så efter maten fortsatte T med att elda skräp. Jag planterade några penséer i min välkomstlåda. Mina övriga urnor ska jag måla om så de får vänta på blommor.



Jag har också krattat grus från gräsmattan och lagt rätt plogskadad gräsmatta - men där finns mer att göra. Vi avslutade kvällen vid 19.30-snåret med att åka till kyrkogården och plantera penséer på mina föräldrars gravar. Hem igen och än var jag inte klar ;-).

T och Lexi åkte till lägenheten i alla fall. Jag målade lilla fågelholken, ska målas en gång till. Sedan hoppas jag småfåglarna duger ;-).




När allt var klart för dagen och pållarna intagna för kvällen och serverade kvällsmat. Så skulle man ju kunna tycka att det var dags att få lata sig lite. Men icke då blev det jobb åt Gränsbrytning - efter det var arbetsdagen äntligen slut.

Har hunnit med jättemycket, fortforande mycket kvar att göra i trädgården - men det får jag fixa under påskhelgen. Efter påsk så har jag också en veckas semester just för att hinna med lite hemme :-). Det jag hinner få fixat i trädgården nu har jag ju igen hela sommaren ;-).

Sent omsider kom jag äntligen i säng i alla fall :-).

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0