24/4 Påskdagen - Trädgårdsarbete

T kom vid 9.30-snåret redo att sätta igång att jobba. Dock satt jag i morgonrock och kollade på ett hundprogram på 3:an ;-). Vid 10 var programmet slut och jag satte igång med att fixa iordning mig. Vi käkade lite ägg och lax innan vi satte igång med dagens stora arbete. Fixa iordning på min syrénberså. Den växer igen varje år och jag vill ha den ungefär 1 m hög. Men längst ner kommer inga löv. Därför har jag bestämt mig för att ta ner den helt, kommer inte vara så snyggt i år, men sedan så blir det bättre... :-)

Syrénberså innan grensaxen kom fram. Man hittar knappt ingången...



Det var otroligt vackert väder och rena sommarvärmen ute. Både jag och T svettas ymning när vi slet med syrénerna. T klippte av dem och jag la riset åt sidan. När vi slitit någon timme, så behövde vi en paus. T satte sig i skuggan och jag spanade runt i min trädgård.

Syrénbladen har slagit ut rejält under helgen!



I en rabatt upptäckte jag någon typ av sippor - gula till färgen. Vart de kommer ifrån har jag ingen aning om!



Min löjtnantshjärta har också växt rejält under helgen, och nu kan man se att blomknopparna är på gång :-)



Efter lite vila så var vi igång med syrénbersån igen och efterytterligare hårt slit så var alla grenar nertagna. Och en enorm hög med ris låg på vägen i stället.

Vips så fick jag lite utsikt :-)




Efter detta slit så behövde T en paus och for iväg till Siba för att shoppa ett par DVD-filmer. Jag passade på att fixa klart stallet och hästarnas mat. M1 och P var här på fm och fixade pållans motions i form av en uteritt, som hade funkat bra. Så jag behövde alltså bara fixa mockning och hästarnas mat idag. Jag var lagom klar i stallet när T kom tillbaka. Nu var kl 14 och vi var hungriga båda två. Dags för mat med andra ord. Det fick bli rester från gårdagens påskmiddag - det fanns över så vi blev mätta idag också. Som efterrätt blev det kaffe och ostkaka med lite vispgrädde och min hemmagjorda björnbärssylt. Det var gott med mat och skönt att vila en stund.

Resten av em gick åt till att rensa upp efter fm slit med syrénbersån. En ansenlig hög med ris släpades ner till ett ställe på tomten där högen kommer att eldas upp så småningom. Räfsade klart runt bersån och även så räfsade jag upp en massa torrt skräp som låg på vägen ner till brygghuset. Ett par högar med gamla löv hamnade också på den blivande brasan.

Vi försökte också lägga rätt den plogskadade gräsmattan, men den är hur förstörds som helst så funkade inte så bra :-(.

Jag är i alla fall nöjd med att ha fått syrénbersån nerklippt. Den kommer bli fin när den växt upp igen, blir väl inte så hög i år, men nästa år så borde den ha växt upp i bra höjd.

T tyckte att han jobbat klart vid det här laget, så han och Lexi for till lägenheten.

Jag tyckte det var alldeles för fint väder för att gå in. Klockan var bara 18, så det blev en timme i min s.k kallade örtagård. Rensade bort visset och grävde upp en himla massa brännässlor. För övrigt så är allt i en enda röra i örtagården - som vanligt! Örterna sköter sig inte det minsta. Jag vill ha dem i små rutor med trampgångar emellan... men de växer hej vilt... för allt inte tala om kvickrötter, maskrosor och brännässlor. Nåja, blir väl ordning så småningom.

När jag var klar med örtagårdens grovrensning så fixade jag med städning av kattrummet. Det blev också en tur till soptunnan med ett gäng soppåsar.

Det fick i alla fall vara klart med jobb för dagen. Klockan var 20 och jag parkerade mig i soffan med lite grönmögelost, marmelad och lite kex att mumsa på. Kollade på Bones på 3:an och sedan Brottet och straffet.

Kvar att göra för kvällen är att plocka in pållarna för kvällen och servera dem kvällsmaten. I morgon är en ny dag och förhoppningsvis hinner jag med lite trädgårdsjobb då också.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0