3/4 Söndag - full rulle...

Full rulle från början har det varit idag. Ut med pållarna och frukost för mig. Strax efter kl 10 så kom T och vi åkte iväg till min höbonde och hämtade ett lass med hö. Hem med hö och vi lassade upp höt på min höskulle på en gång. Regnet hängde i luften men vi hann få upp höt innan det började regna. Tjälen har släppt nu så min stallbacke ser ut som en leråker, blött, blött och lera överallt. Lite slirigt att få upp min bil och trailer från stallbacken och ekipaget är allt annat än rent...

Jag passade på fixa mockningen när jag ändå var ute i stallet. Lika bra att få det gjort. Pållarna fick sin lunchmat och så fixade jag lite ätbart till mig och T. Det fick bli våfflor :-D. Tyckte vi var väl förtjänta av lite våfflor efter att ha hivat upp 500 kg upp på höloftet :-)

Vi blev proppmätt på våfflorna som smakade jättebra :-)

Vid 13.30-snåret kom M1 och P. Dags för att göra iordning Oktawia inför dagens programridning.

Det blev ingen lätt match för M1 att göra rent Oktawia - pållan såg ut som om hon hade tagit ett gyttjebad! Nackdelen med dagens väder. Blött och lerigt till max!

Jag fixade till sadel och träns så det blev i representabelt skick ;-). Som sällskap hade jag en extremt kelsjuk katt. Inte prickan, utan en av de som dykt upp här. Den har helt fräckt intagit sadelkammaren... Prickan ligger ser mest förnärmad ut - att någon annan katt har fräckheten att inta hennes domäner ;-).

När vi var klara och pållan såg hyfsat ren ut så var det dags att lasta och åka in till ÖFK. Här stötte vi dock på patrull....

Jag hade glömt bort att sätta tillbaka bommen i trailern så det tyckte Oktawia var konstigt. Och så skrapade baklämmen till i gruset när hon skulle kliva på - så helt plötsligt fick vi ett rejält bakslag vad gäller lastningen.

Oktawia tänkte INTE kliva in i trailern utan sprang hela tiden vid sidan av. Att jag stod ivägen tog hon ingen som helst hänsyn till. Efter 20 min så gav vi upp, det fick bli så som vi lastat tidigare. Backa intill stallet och lasta därifrån.

Eftersom min stallplan ser ut som en leråker så fanns det inte en chans att jag skulle komma upp därifrån med bil, trailer och häst. Som tur var så var T fortfarande kvar eftersom han skulle vara hundvakt. Alltså fick jag låna hans bil.

När vi backat ner trailern och bytt bil så var det till att få in pållan i trailern... det gick, men hon tyckte det var inte självklart på nåt sätt!

Så iväg till ÖFK - VÄLDIGT försenade.... Så det där med framridning för M1 och Oktawia blev som det blev. 10 minuter i ridhuset hann de med innan det var dags för dem att förpassa sig in på dressyrbanan. Inte mycket att göra - sånt här kan ju hända när man har med levande djur att göra.... Oktawia verkade i alla fall lugn nu när hon var på banan.

Vid programridning så rider man ett dressyrprogram för domare, får muntliga kommentarer och så får man rida programmet en gång till ifall det behövs.

Idag så behövdes det ridas en gång till... Det var LB:0 som ekipaget red och första omgången gick inge bra alls. Oktawia la tungan över bettet och då går det inte så bra att styra!! Domaren avbröt mitt i ritten och petade rätt tungan och sedan gick det bättre.

M1 valde alltså att rida programmet en gång till och då höll damen tungan på rätt sida av bettet.



Oktawia gick inte lika bra som förra omgången det var programridning, men domaren tyckte ändå att det var en helt OK ritt och belönade omgång 2 med 64 %. Det tycker jag är väldgit bra med tanke på lastningsproblemen och den icke befintliga framridningen...



Damen gjorde väldigt bra halter idag i alla fall. Annars behöver vi träna på att få in baken i vänster galopp - då vill pållan gärna springa på dubbla spår.



Damen blev avskrittad ute och när det var dags att lasta och åka hem, så testade jag med att ta ner stödbenen på trailern. Då står ju trailern mer stilla. Som tur var så funkade lastning bra när vi skulle åka hemåt.

Att Oktawia börjar krångla med lastningen tror jag beror på att grusvägarna är så extremt dåliga just nu. Hon gillar ju INTE när det guppar...

Hemma gick det bra att lasta ur. Fixade iordning pållan och så fick pållarna gå ut i hagen och käka sin em-mat. Jag gjorde klart allt i stallet och så var det dags att fixa mat till oss tvåbentingar.

Middagen idag blev en fläskfilégryta som smakade mums. Efter maten så åkte T och Lexi hem till lägenheten. Jag pysslade lite med att försöka installera e-posten på min jobbdator - lyckades nästan... det som satte stopp är lösenordet för en adress. Så det får jag försöka lösa någon annan dag. Blev trött och då tänker man inge bra.

Jag tillbringade sedan en timme med att överföra mina kontakter från min gamla mobil till min nya - trots att jag rensade hårt så blev det en hel del kontakter som jag behövde få in i nya telefonen. När jag var klar så var det dags att gå ut och plocka in pållarna för natten.

Hade nu 3 hungriga katter som stod och skrek i stallet. Ingen av dem är mina... Det skar i hjärtat när jag inte släppte in dem i sadelkammaren - de var väl medvetna om att det fanns kattmat där inne. Men vad göra  - jag har INTE råd att föda traktens katter.

Fick i alla fall in pållarna trots att katterna sprang i vägen. Bianca tyckte kissarna var väldigt intressanta ;-).

Bianca tyckte också att det var lite konstigt i sin box. T hade flyttat hennes krubba till en annan vägg. Den lilla fröken behagar närmligen använda sin krubba som toalett... jag hoppas nu att flytten gör att den inte är fylld med hästbajs varje morgon.

När det var klart och släckt i stallet för natten så blev det soffan och TV:n kollade på Brottet och Straffet innan det blev sängen.

Så detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0