20/8 Lördag - Tävlingsdags...

Så var det dags för en dressyrtävling för Oktawia och Matilda. Vid 5.30 hade jag lyckats kravla mig ut till stallet och gett pållarna frukost och vatten. Kravlade sedan tillbaka in i huset och la mig i soffan en stund ihop om att sova ett tag till... Det lyckade jag med sisådär...halvslumrade i alla fall en timme. Sedan var det dags för mig att studsa upp och fixa mig iordning. Dusch, frukost, väckte T som sovit över och skulle med och spana när ekipaget tävlade. Fixade iordning fika som skulle med. Kaffe måste jag ha med mig så man kan fika lite under tiden som M1 rider fram ;-).

Var klar på dryga timmen och så ut till stallet där M1 fixat iordning pållan. Blankpolerad kuse med snygga knoppar i manen stod och väntade på mig i stallet ;-). Jag lämnade över nytvättade benskydd till M1 och så plockade vi in utrustningen i bilen. Strax efter kl 8 hade vi packat klar med utrustning, häst och folk och kunde styra kosan mot Kumla Ridklubb :-).

Ett stort plus för dagen var att det inte regnade längre... men blött var det och när vi kom fram till tävlingsplatsen så visade det sig att tävlingsbanan såg ut som ren sandsörja...

Och Oktawia tycker inte om att behöva kliva i vatten...

Som tur så var även framridningsbanorna fulla med vatten ;-). Alltså var det sandsörja och tung överallt...

Började på en framridningsbana för att vänja damen vid vattnet...



Och så iväg till nästa framridningsbana som visade sig vara ännu sörjigare och jättetung.



Det var fasta starttiden i klassen, men tävlingen drog ändå ut på tiden... När det var M1's tur så var de cirka 20 minuter försenade :-O

M1 fick rida runt inne i collecting ring innan ekipaget skulle in på banan. Det syntes tydligt att Oktawia var jetetrött och riktigt supergrinig. När hon satte igång att sparka åt skänkeln så trodde jag att det var kört!

Men damen skärpte till sig när hon kom in på banan och skötte sig alldeles, alldeles utmärkt :-). Visst, lite mer framåtbjudning hade inte skadat, men med tanke på hur trött hon var så gick det kalasbra :-)



Fick till och med synbar skillnad i travökningen ;-)



Godkänd halt!




M1 tyckte inte det kändes sådär jättebra, fast vi försökte övertyga henne om att det såg helt OK ut med tanke på omständigheterna. Därför hade hon svårt att tro på resultatet. Ekipaget fick ihop 63 % i den LB:2 klassen som de deltog i. Jättebraresultat för att vara Oktawia :-D

Här är en videosnutt på dagens insats :-)

M1 starta i slutet av klassen och när alla resultatet var uppe så såg vi att hon hade kommit 9:a av 13 startande. Det var myckt bra kvalité på de deltagende ekipagen så jag tyckte att M1 och Oktawia hade skött sig kalasbra :-).

En mycket trött Oktawia blev av med sadeln och stoppades in i trailern och vi kunde fara hemåt. Vi var hemma vid 11.30-snåret och pållan blev av med de fina knopparna och så blev pållarna utsläppta i hagen. Plockade undan utrustning och sköjde bort gruset  på benskydd och lädergjorden. När allt var iordningplockat så åkte M1 och P hemåt. Jag fixade iordning en pastasallad till mig och T till lunch för nu var jag helt utsvulten.

Efter maten så tog jag itu med stallet och fixade mockningen och gjorde iordning hästarnas mat. När det var fixat så åkte T och jag iväg en sväng till Elgiganten för jag behövde få hem lite med cappucinokapslar till min kaffemaskin ;-).

När kaffekaplsarna var inhandlade så åkte jag och T vidare till lägenheten och pysslade om kissarna en vända. Innan vi åkte tillbaka till Kartorp så blev det lite shopping på Maxi och så full fart hemåt.

Väl hemma så var det bara att dra på sig stallkläderna igen. Nu var det dags att ladda om och fixa iordning för nästa kuse... Alltså in med pållarna och så tränade jag lite med Bianca. Har kanske inte optimalt underlag i min hage, men bättre att träna på att springa med fröken där marken lutar lite, än att inte träna alls ;-). När träningen var avklarad så blev det operation borstning... borstade och borstade och borstade - tyckte jag fick bort allt damm och man kunde spegla sig i den svarta pälsen ;-).

Var klar med Bianca lagom tills det var dags för kvällsmaten, så den serverade och så var jag klar i stallet för kvällen.

Resten av kvällen så kollade jag och T på en Beckfilm samtidigt som vi käkade lite ost och kex. Ska ju upp i morgon bitti också, dock inte lika tidigt som i morse... men vill vara utvilad i alla fall. Så det blir sängen rätt tidigt ikväll också :-).

Så detta var allt för idag!

/Lizzie - nöjd dressyrhästägare :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0