6/7 Onsdag - Dagsresa...

Kl 5.30 klev jag ur sängen idag... gick faktiskt bra trots att jag inte sovit många timmar. T var också vaken och det var full fart direkt. Först duschen och så fixade jag iordning matsäck och frukost. Kollade kusarna och såg till att det fanns vatten åt dem. Strax innan 6.30 så var allt inpackat i bilen och så åkte vi iväg till Hunddagiset med Lexi. Hon blev avlämnad och vi fortsatte vår färd till Värmland...

Vid Hennickehammars herrgård skulle vi möte upp T's syster, sambo och pappa. De åkte lite senare än oss så vi kom fram i god tid och kunde gå ut och lufta oss i cirka 30 minunter.

Hade suttit i bilen 2 timmar så det var skönt att ut gå lite...

När Resten av sällskapet var på plats så åkte vi vidare till T's moster som bor i Molkom. Vi kom fram vid 9-snåret och hälsade välkomna med kaffe och typ 7 sorters kakor :-). När vi fikat klart så var det in i bilarna igen och vi åkte vidare till Töcksfors, en käck liten resa på cirka 15 mil. Det tog ett tag och eftersom jag var trött så somnade jag och sov som en klubbad oxe i en timme. Vaknade upp när vi började närma oss Töcksfors, som ligger ligger nära norska gränser och därifrån kommer T's mormor. Hon blev sedan kär i en norrman och flyttade som vuxen till Örje i Norge. Dit vi också skulle åka idag.

I Töcksfors så stannade vi till vid Töcksfors kyrka.

Här ligger mormoderns bror begrav, var visste vi inte. Men vi fick hjälp av en anställd och vi hittade graven rätt nära själva kyrkan. Däremot så hittade vi inte gravstenen efter T's gammelmormor och gammelmorfar. Vaktmästaren hade ju semester, i annat fall så hade vi nog fått hjälpa att leta reda på den också. Men det är ju svårt med gamla gravar när det inte finns någon släkt som sköter dem.

Vi fick gå in i kyrkan. Kyrkan har ett ursprung som medeltida korskyrka och här är T's mormor även konfirmerad.

Vi blev också inbjudna till Töcksfors vägkyrka som just denna vecka hade öppet hus och bjöd på kaffe och våfflor. En inbjudan som hela sällskapet tackade ja till och det smakade kalas.

När våfflorna lagt sig på rätt ställe så blev det bilen igen och så fortsatte vi till Norge och det lilla samhället Örje.

I Örje är T´s moster född och uppvuxen, även min svärmor, som dog i höstas, är född och uppvuxen i Örje. Dock har hon aldrig pratat om platsen eller åkte tillbaka efter det att hon flyttat till Sverige i sin ungdom.

Moster agerade guide i Örje och först kollade vi på platsen där hon själv är född och uppvuxen. Svärmor var 13 år äldre så syskonen är födda på olika ställen.

Moster visar huset vart hon bodde första tiden i sitt liv.

Ett gulligt litet hus som nu stod för bussinformation, var förr samhällets brandstation

Örje är nog mest känd för sina slussar och hade en snygg staty som symboliserade det.

I Öjre finns också en gammal fästning högt uppe på berget. Fästningen byggdes när Norge lämnade den svenska unionen och användes även av tyskarna under andra värlskriget. Numera var det en utsiktsplats med en helt otrolig utsikt

Vy över Öjre...

Delar av fästningen finns kvar. Fundament är efter kanonerna som användes under andra världskriget.

Vi intog vårt medhavda fika på denna utsiktsplats och fikat smakade väldigt bra.

När vi var klara med fikapausen så åkte vi vidare till den platsen där min svärmor är född. Själva huset blev rivet 1969, men platsen finns ju kvar även om det var en massa nybyggda hus. I ett av husen så var det en gammal dam som var ute och jobbade i sin trädgård. T's moste gick iväg för att tala med henne och fråga ifall damen visste något om huset som svärmor bott i.

Med tanke på de glada röster och skratten så fattade vi snabbt att damen i fråga mycket väl visste vilket hus det var vi menade.

Och inte bara det, damen, som heter Ragnhild, visset också mycket väl vem T's mormor var och hon rabblade snabbt upp namnen på alla barnen. Ragnhild var 1 år äldre än T's äldsta moster så de var lekkamrater när de var små. Så gissa hur förvånad damen blev när det stod klart att den yngsta dottern till T's mormor stod där framför henne och så barn till min gamla svärmor.

Damen blev nog lika glad som moster blev

Snack om att ha tur att träffa på rätt gammal dam :-). Ragnhild pekade ut platsen där vårt efterfrågade hus legat. Och vi gick dit för att spana. Eftersom det antagligen såg en smula suspekt ut med ett gäng svenskar vandra runt i ett villasamhälle och fota så gick T's syrra och moster iväg till ett annat grannhus för att förklara vad vi höll på med. Det visade sig att de också visst vad det var för hus vi letade efter och kunde förklara hur det legat och ännu bättre - de gick och hämtade ett uppförstorat flygfoto över platsen och där fanns huset med!

T's moster var sååå nöjd över den informationen hon fått fram idag :-)

När vi var klara i Öjre så var det dags att åka tillbaka till Molkom - resan tog 2 timmar och vi var tillbaka vid 18-snåret.

T's moster och morbror bor fantastiskt vackert i värmlandsskogen med sjöutsikt.

Det var skönt att komma ur bilen och moster började med middagen. Hon ville inte ha någon hjälp så jag kollade vad T sysslade med. Självklart hade han vandrat ner mot sjön då det finns en gammal väg som man kunde promenera på.

Dock kom man inte ner till sjön utan in i skogen - där hittade jag T vandrandes ;-)

Vid 19-snåret så serverades en fantastiskt god kycklinggryta och det smakade väldigt bra med mat. Efter middagen och lite mera prat så var det i alla fall dags att fara tillbaka hemåt. T´s syrra och sambo skulle vidare till Karlstad, så med oss tillbaka åkte svärfar.

Vi åkte över Kristinehamn hem och det gick fortare än att åka över Filipsstad, T's föräldrar har alltid åkt över Filipstad när de besökt T's moster. Så det var därför vi åkte den vägen i morse.

Jag var i alla fall hemma igen vid 22.30 - lite lätt stel i kroppen efter att ha tillbringat 60 mil i bilen.

Lillan har under dagen blivit omhändertagen av M1 som också tagit hand om mina pållar och motionerat Oktawia. Lillan blev ju ändå glad när jag kom hem, men hon var mer intresserad av att få lägga sig och sova i soffan än att vara ute. Jag var ju tvungen att gå runt och kolla av trädgården och vattna utekrukorna lite innan jag gick in i huset för kvällen ;-).

Så var denna intressanta dag till ända. Avslutades med att slappa i soffan en stund innan det blir horisontalläge i sängen.