8/7 Torsdag - städning del 1

Idag har det inte varit någon slöardag. Efter frukost så var det bara att sätta igång med städning del 1. Idag tänkte jag koncentrera mig på att storstäda övervåningen och fixa iordning mitt gästrum ordentligt.

Började med att plocka undan och rensa på gamla kataloger och annat skräp som jag hade låg på ett bord i gästrummet. Dammade sedan hela övervåningen, tvättade rent fönstrena i hallen då de var fulla med fluglortar och så fram med dammsugaren. Kissungarna hade vett nog att klättra upp och gömma sig klätterställningen ;-).

En gardin plockades fram och ströks. Jättetrevlig sysselsättning i värmen ;-). Upp med gardinen i fönstret i gästrummet och genast så såg det mycket trevligare ut :-).

Fortsatte sedan med att skura toaletten på övervåningen och sedan fram med mopp och skurhink. När jag var klar med övervåningen så var jag tämligen utsvulten och det fick bli a-fil och müsli. Behövde få i mig nåt snabbt och så skulle det helst vara kallt eftersom jag höll på att dö av värmeslag ;-).


Lagom när jag käkat klart så kom T och Lexi. Lexi fick springa lös en stund innan T och jag åkte vidare till Marieberg. Självklart så glömde jag att shoppa leggings igår - så det blev till att åka en gång till. Måste ha dem till min lilla klänning jag ska ha på mig i morgon kväll ;-).

Under tiden som jag vandrade runt bland dambutikerna på Marieberg och letade efter ett par passande legging, så roade sig T på Mediamarkt. Jag hittade leggings på Lindex, men kunde inte bestämma mig för vilken längd jag ville ha. Köpte 2 par, ett par korta och ett par långa. Så får jag se i morrn vilka det blir.

När jag var klar, så var T också klar - han hade shoppat kapslar till sin nya kaffemaskin - så vi lämnade Marieberg och på vägen hem till Kartorp så svängde vi förbi ortens ICA-affär och hämtade ut ett efterlängtat paket. Äntligen har kamrat K's present kommit :-D.

När vi var tillbaka på Kartorp igen så släpade T fram högtryckstvätten och spolade av det stora utebordet och tillhörande bänkar. Jag gjorde klart det sista på övervåningen - bäddade gästsängarna och la på mattor i gästrum coh sovrum. Hallen skippar jag matta eftersom kattungarna ställer till.

Jag fortsatte sedan med att förbereda mat och efterrätt tills i morgon. Det tog en stund och när T var klar med utemöblerna så fixade han iordning middagen. Pasta, bacon, champinjoner och sås av creme fraiche. Smakade himla bra med mat ;-).

Avslutade förberedelserna inför morgondagen med att bära ner mat och dryck till jordkällare. Här är det kallt nog och mitt kylskåp är alldeles för litet för att rymma allt.

T och Lexi åkte nu hem och jag plockade in pållarna för det började regna och det var onödigt att Oktawia blev blöt. Räckte med att hon var full med lera - torr som tur var. M1 och P kom strax efter att jag plockade in pållarna och Oktawia blev iordninggjord för ett pass i ridhuset. Idag blev det till att åka till Frösvidals ridhus. På ÖFK är det upptaget av Fjordriks. Det började regna lite lätt när vi lastade och åkte iväg, regnet tilltog och väl framme vid Frösvidal så vräkte det fullkomligen ner regn. Trots paraply så blev jag helt dränkt när vi lastade ur Oktawia.

Inne i ridhuset så smattrade också regnet helt öronbedövande mot taket. Som tur var så uppförde sig Oktawia helt OK. Tittade lite i det hörnet som jag, Lillan och Pelle hade parkerat oss. Men i övrigt så verkade hon inte vara störd av det oväsen som var. Det var nämligen inte bara regnet som förde oväsen, utan även en rejäl hötork i ett uthus granne med ridhuset.

M1 var nöjd med ridpasset och det värsta regnet hade gett med sig när vi skulle lasta och åka hem. Lite störd av hötorken blev Oktawia då, men klev snällt in i trailern och vi kunde åka hemåt igen.

Väl hemma så hade det i princip slutat regna så vi kunde lasta ur utan att bli blöta igen ;-). Oktawia blev omskött och serverad havre. M1 och P åkte hemåt för kvällen och jag gick in och matade katter och hunden under tiden som Oktawia smaskade i sig sin havre. Sedan fick pållarna gå ut i hagen igen.

Innan jag själv parkerade mig i soffan för kvällen så fixade jag först köket. Det såg ut som ett bombnedslag efter mitt fixande. Så ur med ren disk från diskmaskinen och in med den smutsiga. Jag fyllde diskmaskinen så den sattes igång på en gång. Diskade också undan stor kastrull och bunke som inte fick plats i diskmaskinen. När så diskbänken var avtorkad så såg det riktigt OK ut. I morgon så kommer det städning del 2. Då är det undervåningens tur ;-). Men det är i morgon det. Nu ska jag kolla klart på Tyst vittne som går på TV4+.

Så detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0