20/3 Söndag - Bildbedömning

Även idag vaknade jag upp till ett strålande vacker väder. Ut med pållarna i hagen och jag själv förpassade mig till soffan med frukosten. Idag blev det mjukstart med frukost framför TV:n - behövde det efter gårddagens slit ;-). Kollade bla "It's me or my dog" på 3:an - gillar träningsmetoderna som hundtränare använder i detta progammet. Alltid lär man sig nåt.

Till sist så var det dags att sätta lite fart. På em var det inplanerat bildbedömning hemma hos mig och 3 st medlemmar från fotoklubben Focus skulle dyka upp vid 14-snåret. Kanonbra att vi kunde ha bildbedömingen hemma hos mig, med tanke på att min bil inte vil starta. Dessutom är det bra att få främmande ibland - då MÅSTE man städa ;-).

Jag klarade av städningen igår, det som jag inte hann med igår var att ta hand om stryktvätten. Så det tänkte jag fixa på förmiddagen idag. Men först så var planen att fixa iordning något till det fika jag tänkte bjuda mina fotokamrater på.

Det var ett tag sedan jag bakade, och idag fick det bli en enkel sockerkaka - hade inte tid med något avancerat att baka ihop ;-).

Med anledning av mina bakplaner fick jag anledning att inviga det fina förklädet jag fick av min syrra i julklapp. Syrran bor i England och där hade uppenbarligen klass på förkläden...

Eller vad tycker, vilket annat motiv ska annars en hästgalen kvinna ha på sitt förkläde ;-)



Sockerkakan blev snabbt ihopvisad och så in i ugnen. Under tiden som kakan gräddades så passade jag på att göra lite nytta. Började med stryktvätten - den hatade... ;-). Nu var det inte så himla mycket, blev precis klar med strykningen när kakan var klar.

Mitt på dagen blev det lite käk och så ut för att fixa mockningen. Hann alltså se lite utav solen - skulle vara lite varmare för att snön ska smälta bort... blött på vägen var det i alla fall...  fixade mockningen i lugn och ro. Gosade lite med kissarna i sadelkammaren. Kom på att alla sandlådorna behövde göras rent - sagt och gjort - från ena typen av mockningen till den andra ;-).

Hann i alla fall bli klar i tid. Till och med i god tid så jag hann slösurfa lite :-).

Vid 14-snåret så droppade mina fotoklubbkamrater in. Lillan, som har lite svårt för främmande människor, blev instängd i badrummet. Först ville hon hälsa, men sedan blev hon rädd för mitt besök. Och när hon blir rädd så blir hon aggressiv. Om det beror på hennes artros eller inte är svårt att veta. För det mesta funkar det alldeles utmärkt när jag får besök, men idag gick det inte. Alltså blev hon placerad i badrummet, vilket hon självklart tyckte var hur tråkigt som helst. Så är dock läget när man inte kan uppföra sig. Ville inte skrämma mitt besök och Lillan slapp känna sig stressad, bättre då att hon är uttråkad ;-).

Ett 30-tal bilder packades upp för bedömning. De radades upp i min soffa och så började det svåra jobbet - att bestämma sig för vilka vilket som hamnade bland de 10 bästa. Rangerade från 1 till 10 med kommentarer om bedömningen.

Fotobedömare in action i mitt vardagsrum!



Jag tycker alla bilderna var bra, men några stack ut och fångade mitt intresse. Jag går ju på känsla - har ingen erfarenhet av bildbedömning så det var tur att klubbkamraterna hade mer erfarenhet. Lärorikt och kul var det i alla fall.

Vid 16.30 var vi klara, kaffe och sockerkaka hade slunkit ner, bilderna var nerpackade för att skickas tillbaka. Så var jobbet gjort för den här gången. Hoppas de blir nöjda med vår motivering för de placerade bilderna. Nu kommer jag vara ännu mera nyfiken på hur mina egna bilder blivit bedömda! Får allt lugna mig till nästa klubbmöte när det gäller den frågan.

När kamraterna åkte så fick Lillan komma ut igen och vi gick ut en sväng. Pållarna fick sin em-mat och jag passade på att ställa betforen.

När jag kom in i huset igen så såg jag att Tussan åter tagit matsalsbordet i besittning :-). Nytvättad och ren duk låg det ju på bordet - så den måste ju invigas ;-)



Nalle håller sig ute och vaktar sitt revir...

Minna hittade jag i min säng - där hon låg och vilade :-)






Måttligt intresserad av att agera fotomodell ;-)





Efter den lilla fotosessionen fick det bli mat, så jag fixade iordning lite käk - pasta och baconsås fick det bli idag. Lagom när jag käkade upp maten kom T. Han hade varit i Lindbacka med Lexi så  nu var han fikasugen ;-). Vilken tur att det fanns sockerkaka kvar ;-)

Efter fikat så gick vi ut och jag lyckades skyffla undan lite av snön på stallplan. Blött som bara tusan så det var tungt. T hjälpte till att skyffla undan snön på gårdsplanen. Han slängde också ner hö åt mig så jag slapp klättra upp. Fixade klart alla höpåsarna, skönt att få klart allt i stallet. Vi försökte också flytta på Biancas krubba och vattenhinkshållare, men batteriet i stora skruvdragaren var helt urladdat. Får fixa det någon annan dag istället. Har i alla fall insett att jag måste flytta krubban och vattenhinkshållaren. Bianca lyckas bajsa i krubban eller hinken VARJE natt... uppenbarligen vill hon stå med rumpan åt det hållet.... så kan det vara med liten ponny ;-)

T åkte hemåt med 19-snåret och jag jobbade åt Gränsbrytning ett tag innan det var dags att plocka in pållarna för kvällen ge dem kvällsmaten. Så strax innan kl 21 blev det till att ge sig ut igen och pållarna ville gärna komma in. Det hade börjat blåsa rejält så det var nog trötta. För övrigt så var det M1 som stod för pållans motion idag iform av en uteritt. Välbehövlig sådan och pållan hade varit laddad.

Resten av kvällen tillbringade sedan i soffan framför TV och jag kollade på kvällens film på TV4. Roligare än så blev inte kvällen :-).

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0