20/11 Söndag - Grådis...

Lika soligt och vackert som det var igår - så har det varit motsvarande grådis idag... Tur att ett besök till ridhuset var inplanerat. Dagar som denna är uteritt ingen hit direkt ;-).

Vid 10-snåret kom M1 och P. Pållarna hade tidigare fått sin frukost, och jag själv hade också hunnit få i mig frukost och gjort mig iordning. Trailern hakades på bilen och vid 10.30 snåret så åkte vi iväg i regndiset.

Det var hoppning som stod på schemat för ekipaget idag. Så under tiden som M1 värmde upp pållan, så hjälpte jag P med att släpa fram hindermaterail. Byggde upp ett rättuppstående hinder på varje långsida och så ett hinder i mitten. Ekipaget fick börja med att skritta över bommarna.



När skritt över bommar var avklarat så blev det trav över bommar några gångern innan ekipaget galopperade lite. De fick sedan börja med att skutta hindret i mittet, för att sedan bygga på med de övriga två hindren. Övningen gick ut på att ekipaget red i en "åtta" och pållan var riktigt duktig idag. När hon väl fattade vad övningen gick ut på och var snabb på att svänga så taggade hon till lite. Hon var i alla fall på bra humör idag, och det märktes att hon tyckte det var ett lattjolajbans-pass idag.



När hoppepasset var avklarat så var det till att åka hemåt igen i grådiset. Var klar med pållan vid 12-snåret så ut med båda pållarna i hagen och lunchmaten serverade. Själv förpassade jag mig in i huset och fixade lunch åt mig själv. Var tvungen att fylla på med lite energi innan jag återigen gick ut i stallet och tog itu med mockningen. När jag var klar med mockningen så passade jag på att utöva lite lädervård på pållans hoppsadel och träns. När jag var mitt uppe i lädervården så dök T och Lexi upp. T hade uppenbarligen bestämt sig för en av jackorna han provade igår - för en ny parkas hade han på sig. Klädd för typ -25 grader.... så frös gjorde han inte ;-).

När jag var klar med lädervården så satte jag på kaffekannan och under tiden som vi fikade så testade jag enkätfrågor på T. Eftersom han tillhör den typ av personal som jag ska undersöka, fick han agera försökskanin ;-). T har också ganska starkt integritet och skulle säga till ifall han tyckte att mina frågor var kränkande på nåt sätt. Att han snabbt blev uttråkad av mitt skolarbete - det var en helt annan sak ;-).

För att rensa hjärnan tog vi en promis med vovvarna. Även om det var regndis ute så var det skönt att få komma ut och röra på sig. Vi var ute nästan en timme och vovvarna var hur lortiga som helst när vi var tillbaka, nackdelen med vädret. Dock skönt att det inte är snö och halt...

Väl hemma så fixe jag iordning lite mat. Fläskfilé, wokade grönsaker och couscou. Smakade bra och efter maten så var det dags för T och Lexi att fara vidare till lägenheten. Jag gick ut i stallet igen, dags för pållarna em-mat och gjorde också iordning höpåsar och kraftfoder. När jag ändå var ute i stallet så passade jag på att utöva lite mer lädervård, nu fick det bli dressyrsadeln som fick sig en dos av sadelsåpan.

När jag var klar så blev det till att ta itu med studierna igen. Finslipade mina frågor till enkäten och renskrev dem så det jag börjar få till min enkät. När klockan var 20 så kände jag mig helt slut och det snurrade för fullt i skallen. Totalt var jag uppe i 18 frågor med ett gäng svarsalternativ födelat på fyra stycken A4-sidor. Det jobbet får räcka för idag - nu måste hjärnan vila en stund. Har tid med min handledare på onsdag och då ska vi gå igenom enkäten så jag får hjälp med att få till en bra enkät.

Så istället blev det lite pyssel med annat innan jag vid 20.30 gick ut en sista gång för idag till stallet. Fyllde på vattenhinkarna och så var det två pållar som ville komma in och käka mat ;-). Byte av täcke för Oktawias del - det hon hade på sig var tämligen blött så det blev upphängt på tork. Kvällsmaten serverades och stallet släcktes för natten.

Resten av kvällen avslutas i TV-soffan - Starke man på 1:an fick det bli och snart är det dags att förpassa sig till sängen.

Så detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0