10/10 Måndag - Frustrerad...

Efter en lätta kaotisk dag på jobbet så var det skönt att komma hem, koppla om i hjärnan och dra på sig stallkläderna. Mental rensning av hjärnan samtidigt som man mockar 2 hästboxar - skönt med fysiskt arbete när man är mentalt trött... ;-)

Idag så var det alltså ett ridpass för min del som stod på schemat. Eftersom pållan varit lite strulig att lasta senaste tiden, så kom T för att vara behjälplig vid eventuellt krångel.

Under tiden som jag mockade, fyllde på vattenhinkar och fixade hästmaten så höll han mig sällskap i stallet. Han är i princip klar med att såga upp björken åt mig och veden är inslängd i vedboden - knappt man kan tro att det varit ett träd för bara några veckor sedan...

När stallfixet var klart så fick jag hjälp att haka på trailern. Pållarn plockades in i stallet och så började förberedelserna för att fara in till ridhuset.

Jag var på bra humör och ridsugen. Pållan gick bra att lasta och färden gick mot ridhuset. Väl framme så var jag den enda privatryttaren i ridhuset, så jag och pållan kunde värma upp i lugn och ro.

Oktawia var seg som sirap under tiden som jag värmde upp. Jag fick driva som en galning för att inte damen skulle tvärstanna och ställa sig helt sovandes... Kände i alla fall att jag hade hyfsad ordning på kroppen idag. Efter 30 min framridning var jag helt svettig och tänkte nog att några lätta övningar så fick det vara för dagen. Började med att rida på fyrkantsspåret, tanken var att hålla hästen rak och enbart arbeta med en lätt ställning i nacken, antingen höger eller vänster.... det var tanken det...

Men jag upptäckte att jag satt på en orm som absolut inte kunde vrida huvude åt något håll what so ever... Jag hade börjat i trav, men fick det inte ens att funka i skritt...

Min frustrationsnivå steg med raketfart... att det ska vara så förbannat SVÅRT!!!!

Hur jag än gjorde så bet sig hästen fast i bettet och VÄGRADE acceptera ställning i nacken. Började istället att joba med övergångar och nu var det minsann segheten som bortblåst. Istället var det en älg jag satt på. Det där med att acceptera halvhalter fanns inte med på karten. Avsaktningarna blev i form av typ "slide-stops" modell mindre snygg...  eftersom jag försökte få damen att göra en snygg avsaktning under 2 varv i ridhuset och det inte hände nåt - fick då ta tag för att få stopp på damen...

Frustrationsnivån steg ännu mera...

Trava gick bra - om hon fick älga på och det gick fortare och fortare och fortare - tills jag fick göra en slide-stopshalt för att det skulle hända nåt med avsaktningen över huvud taget...

Efter ytterligare 40 min ridning där jag försökte få ordning på damen var det enda reslutatet att jag hade blodsmak i munnen och var helt dygnsvettig. Oktawia kände jag inte hade så mycket krafter kvar, utan var över allt utom där jag ville att hon skulle vara... *suck*.

Ännu mer frustrerad så var det bara att inse att det var dags att lägga ner. Jag skulle inte lyckas få ordning på damen idag. Så det blev till att varva ner - och då skötte sig pållan bra i alla fall - och efter 1 tim och 20 min i sadeln var det en tämligen trött och frustrerad Lizzie som satt av en lite lätt svettig häst. Djuret såg inte ett dugg trött ut...

Som tur var så klev pållan snällt in i trailern i alla fall så vi kunde fara hemåt. Och jag klarade faktiskt av att köra hemåt trots att jag var helt slut i benen efter kvällens ridpass. Det var också skönt att det var tämligen mörkt ute... såg inte så tjusig ut när jag drog av mig ridhjälmen ;-).

Väl hemma så blev den vanliga rutinern. Urlastning, in med pållan i stallet, av med utrustning, borstning, på med täcke och så in i boxen och kvällsmaten serverades. Jag plockade undan alla prylar. Fixade trailern. Lillan fick komma ur bilen och blev kvällsrastad. Kollade över Bianca, men hon var mest intresserad av kvällsmaten ;) och så var jag klar i stallet för idag.

Hade hoppats att jag skulle hinna kolla på CSI, men det missade jag totalt idag. Istället får det bli lite nyheter innan jag intar horisontalläge.

Så detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0