1/10 Lördag - Tävlingsdags

05:15 var jag i stallet för att servera frukost... 2 st pållar låg och sov som grisar och plirade helt yrvaket mot mig. De trodde väl inte jag var riktigt klok som kom med mat vid denna okristliga tid. Kändes som om de hade helt rätt ;-).

Hö och vatten serverades sedan förpassade jag mig tillbaka till sängen i en timme till. Sedan var det full fart.

Upp, in i duschen, väckte T och serverade kaffe. Fixade iordning fika som skulle med, systemkamera och videokamera packades ner och så på med trailern på T's Honda.

M1 och P hade kommit strax efter 6-snåret så när jag vid 8-snåret kom ut så var pållan knoppad och snygg. Vi lastade in sadel, träns och övriga prylar i bilen. 8.20 så lastades pållan in i trailern och så gick färden mot Laxå. Jag fick äran att köra T's bil för han tyckte den tidiga morgonen var lite jobbig ;-).

Vi kom fram till Laxå på utsatt tid, vid 9.30 och vi gick och spanade runt på tävlingsområdet. Pållan lastades sedan ur trailern och hon fick gå en liten vända för att spana läget. Sedan var det på med utrustningen och sedan upp med ryttarinnan.

För Oktawias del så var det första gången som hon var på denna tävlingsplats, Laxå ridklubb., men hon skötte sig kalasbra. Hon var lite taggad men på ett bra sätt. Ekipaget förpassade sig till framridningen, först till ett minimalt ridtält och sedan en liten framridningsbana ute.

Pållan skötte sig bra på framridningen, såg lugn och harmonisk ut :-)




Vid 10.30  var det så M1 och Oktawias tur att få visa upp sig inne på banan och rida igenom programmet för dagen - LB:1, samma som de red i Lindesberg. Målet var självklart att få lika bra poäng som vid den tävlingen. Men man kan aldrig veta när det inte är samma domare som dömmer.

Pållan skötte sig kalasbra inne på banan. Kunde ha haft lite mer bjudning, men blev inte rädd för något trots att hon kunde se rakt in i cafetérian.

Efter ritten så skrittade M1 av damen och då såg hästen tämligen nöjd ut med sig själv :-).



När så resultatet kom blev vi jätteglada - 66,21 % belönades ekipagets ritt med. Hur bra som helst :-D. M1 startade ungefär i mitten av startfältet och låg 3:a med sina poäng. Totalt 6 placerade var det i klassen... alltså blev pållan placerad i trailern med lite hö och vi väntade... och väntade... och väntade...  M1 lyckades ligga på en placering ända fram tills det att sista ryttaren i klassen ridit sin ritt. Då blev de nerpetade till 7:e plats - och alltså precis utanför placering. Så kan det gå - men vi var hur som helst supernöjda med dagens insats :-).

Här är en länk till videosnutt över dagens insats.

Var hemma igen vid 13.30-snåret och pållan blev av med sina fina knoppar och så utsläppt i hagen. Båda pållarna tyckte det var himla trevligt att få komma ut i hagen och rullade sig ordentligt innan de började käka gräs.

M1 och P plockade ihop sina prylar och for trötta och nöjda hemåt. Jag själv tog itu med stallet och trailer. Mockade undan både i trailer och boxarna. Plockade ordning på alla prylar och så var jag klar i stallet för en stund. T hittade jag sovande i solen... var tydligen hårt att kliva upp tidigt och hänga med på dressyrtävling.

När han kvicknat till så var han lite piggare och ville åka ut till Marieberg, så vi drog iväg en sväng till XXL - nya butiken med sportprylar. Stort var det och mycket folk. Jag hittade en tunn snygg fleecetröja för 49 kr, men i övrigt så var det inget jag skulle ha. Det blev också ett besök inne på ÖoB som också precis öppnat för T skulle ha dricka.

Innan vi sedan åkte hemåt så blev det ett besök till Café Garden och vi käkade varsin sallad. Behövde få lite mat i mig.

På vägen hem så svängde vi också förbi kyrkan och kollade till mamma och pappas gravar. Pelargonerna och marguriterna blommar fortfarande! Alltså får de sitta kvar tills frosten kommer...

Väl hemma igen så passade jag på att njuta av kvällssolen - fram på em så blev det ju hur fint väder som helst. Jag fixade med hästarnas mat, fyllde på vatten ute och inne i stallet. Utrustade mig med kameran för att försöka ta lite bilder av pållarna i kvällsolen.

Pållarna verkade tämligen nöjda med att få vara i hagen - gräset växer ju fortfarande ;-)



Bianca var som vanligt nyfiken och helst så ska hon ju sitta i mitt knä ;-)



Även om en shettis är liten så är hon i alla fall frö stor för att få plats i mitt knä - men lite kliande blev det i alla fall.

Stallkatten Prickan upptäckte mig i hagen och ville också vara med ;-)



T höll på och eldade upp skräp efter björken - alla smågrenar som inte går att att använda till nåt - hamnade i eldningstunnan. Nu är den rishögen borta och det är bara lite kvar av den tjocka stocken som ska klyvas. En redig vedhög har det blivit - kommer komma väl till pass till nästa vinter ;-). Knappt man kan tro att det varit en stor björk en gång i tiden...

När T var klar med eldandet så drog han och Lexi vidare till lägenheten. Jag förpassade mig in i huset och gick igenom dagens bilder. Röjde upp lite i köket och passade på att tvätta lite. För övrigt så var jag nu tämligen trött pga den tidigare morgonen. Så resten av kvällen blev det soffan, TV:n och datorn i knät. Och mer spännande än så blev inte min kväll.

Så detta var allt för idag.

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: margaretha

Grattis till det fina resultatet!

2011-10-02 @ 10:16:54
URL: http://my.opera.com/marti130/blog
Postat av: Lizzie

Tack! :-D



Är så himla glad över att jag har en så duktig beridare som vill tävla min häst. Utan hennes och hennes pappas engagemang hade vi aldrig kommit så här långt :-).

2011-10-02 @ 11:30:33
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0