29/10 Lördag - Tävlingsdags...

Behövde i alla fall inte kliva upp sådär vansinnigt tidigt idag - trots att det tävlingsdags för Oktawia. Utsläppet skedde alltså i vanligt ordning vid 8-snåret. Sedan parkerade jag mig i soffan med frukost och kaffe för att kolla på morgon-TV en stund. T hade sovit över för att slippa åka fram och tillbaka, så han hade också kvicknat till liv.

Efter en stunds soffhäng framför frukost-TV så drog jag på mig stallkläderna och gick ut för att ta itu med stallet. T var snäll och kolla på min bil. Bilen har nämligen börjat låta mer och mer som ett reaplan och jag var rädd för att tappa avgasröret. Så under tiden som jag mockade och fixade stallet så låg T under min bil och fixade till mitt avgassystem. Det visade sig att jag inte behövde lägga ner några pengar på att byta ut del eller delar av avgassystemet. Det var två bultar som hade rostat av vid rörskarven till katalysatorn. Så den enda lagning som krävdes var alltså att byta ut två bultar och det fixade T galant. Bilen lät sedan normalt, plus att kompressionen i motorn var som den skulle ;-).

När T var klar med bilen och jag var klar i stallet så drog vi iväg till stan en snabbis. Jag behövde åka till Biltema och där shoppade jag ett nytt alluminiumrör till motorn, behövde ett nytt uppvärmningsrör. Blev också en ny vattendunk till stallet och lite glykol. Innan vi sedan for tillbaka till Kartorp så blev det en sväng till Granngården och jag fyllde på lagren av lite djurmat.

Var hemma igen kl 12.45 och då var M1 och P på plats och höll på att knoppade Oktawia. De hade precis kommit och vi skulle inte behöva lasta och åka förrän kl 14.30. Alltså hade jag tid på mig att fixa lite käk.

Fixade snabbt iordning lite wokgrönsaker och chorizokorv med sweetchilisås som smakade bra. Det var gott att få lite varm mat i magen...

För övrigt så var det en fin höstdag idag. Solen orkade titta fram och det var 8 plusgrader ute. Nalles sår har läkt ihop jättefint och idag fick han gå ut - för första gången på en månad typ...

Nalle stod LÄNGE nedanför kökstrappan och sniffade i luften och spanade....




Och spanade....



Gäller ju att ha koll på läget innan man rantar iväg ;-).

Efter att vi fått i oss mat så fick T och jag med gemensamma krafter uppvärmningsröret på plats, glykol fylldes på och så var bilen klar för en tripp till Kumla...

Jag började med att plockade in utrustningen i bilen, pållan var blank och fin med supesnygga knoppar. Till sist var allt klart för avfärd och strax innan 14.30 lastade vi och så startade vi färden mot Kumla.

Hagaby ridklubb var arrangör för dagens dressyrtävling. När vi var framme så gick jag och M1 till sekretariatet och anmälde vår ankomst och visade upp passet.

Så småning blev det dags att plokca upp pållan ur trailern och få på henne utrustningen. Lagom taggad pålla var det idag.




På tävlingsplatsen så blåste det små isbjörnar så det var inte alls skönt ute. När M1 satt i sadeln så blev därför direkt iväg till framridningen. Framridningen skedde i det gamla ridhuset, som är en gammal maskinhall, 40 x 20 m och lågt i tak. Känns hur trångt som helst. P visade vägen till läktaren på kortsidan och där satt vi och drack mitt medhavda kaffe under tiden som M1 och Oktawia värmde upp.

För dagen så skötte sig Oktawia hur bra som helst. Hon brydde sig inte ett dugg om den trånga lokalen, utan var hur lugn som helst. Såg tämligen tillfreds ut när M1 red runt bland de andra ekipagen. Stundtals så skötte sig Oktawia helt fantastiskt - börjar glimma till mellan varven - även om det bara är på framridningen och inte inne på tävlingsbanan. Det börjar hända grejer i alla fall :-D.

Väl inne på tävlingsbanan så skötte sig ekipaget bra. Totalt fick ekipaget 61,8 % i sin LB:3-klass - helt OK poäng och bra avslutning på tävlingssäsongen.

Duktigt ekipage efter avslutad tävlingsinsats. Pållan ser lite skum ut för hon lyssnar efter flaggsnörena som smattrar i blåsten ;-).




Den duktiga lilla hästen stoppades så småningom in i trailern, poängen räckte inte till någon placering så vi behövde inte vänta tills klassen var slut, utan kunde åka hem när vi var klara. Med tanke på hur ruggigt kallt det var så kändes det helt OK.

Här är i alla fall länk till dagens tävlingsinsats.

Väl hemma igen så blev pållan omhändertagen och M1 släppte loss de fina knopparna. Jag mockade ur trailern och prylar plockades iordning. När M1 var klar med pållans pyssel så blev det utsläppa i hagen igen för båda pållarna. Em-höt serverades och det verkade pållarna tämligen nöjda med. M1 och P for vidare hemåt när allt var klart. Likaså gjorde T och Lexi. Jag fixade klart med pållarnas kvällsmat innan jag gick in och bytte om för att fara in till stan igen.

Det var eko i mitt kylskåp och totalt slut på kattsand. På fm hann jag inte åka förbi Willys, utan det fick bli nu på kvällen i stället. Men innan jag åkte till Willys så blev det ett besök hos T och Lexi. Där lånade jag hans dator och snabba bredband för att ladda upp videosnutt på Youtube. Vi gick också en promis med Lexi innan jag sedan drog vidare till Willys.

Handla lördagkväll var ett smart drag - inte mycket folk alls i affären nämligen och jag svar snart klar med min shopping.

Var hemma igen strax innan kl 21 - alldeles lagom att ta in pållarna och servera dem kvällsmaten med andra ord.

Resten av kvällen avslutas i soffan framför TV:n kollandes på filmen Zodiak på 3:an.

Så detta var allt för idag.

/Lizzie



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0