18/9 Söndag - Tävlingsdags...

Idag var det dags för dressyrtävling igen. Upp kl 7 och kravlade ut till stallet för att morgonfodra pållarna. Gråmulet väder och lite duggregn var det ute, så jag tog mig tillbaka till sängen en stund innan jag var tvungen att ta mig upp vid 8-snåret igen. Då var det bara att sätta fart med att göra sig iordning och fixa iordning kaffe som skulle med.

T fixade på trailern på Hondan och alla prylar som skulle med packades ini bilen. M1 och P hade kommit vid 8-snåret och pållan hade fått manen knoppad och var borstad så hon glänste. På med täcken och skydd och strax innan kl 10 lastade vi och åkte iväg mot Lindesberg.

Resan till tävlingsplatsen tog precis en timme. Gick iväg och kollade hur deltagarna låg till tidsmässigt och tiderna verkade stämma idag.

Pållan blev urlastad och på med utrustningen. Det var halvruggigt väder och regnet hängde i luften - så det blev regnställ på och extra fleeceväst under. Klarade mig ifrån att frysa i alla fall :-)

Pållan skötte sig bra på framridningen. M1 rider ju fram enligt samma system som vid ridpassen hemma. Ingen idé att krångla till saker och ting bara för att man är på en tävlingsplats. Oktawia känner ju igen upplägget av uppvärmningen och känner sig trygg med det.

Lite seg var hon på framridningen, men i annars så skötte sig damen bra.



Själva tävlingsmomentet som bestod av programmet LB:1 skedde inne i ridhuset och då taggade damen upp sig lite. Här är länk till videosnutt över dagens tävlingsinsats.

http://www.youtube.com/watch?v=fxdrgrshks8

Lite synd på att hon tog ett travsteg i skritten, men men - sånt som händer. Är superdupernöjd med ekipaget insats som resulterade i 64.83 % och en 2:a placering i klassen.

En blå rosett får ekipaget av Domaren AN.




Oktawia ser rätt nöjd ut, eller hur? ;-)



Fin pålla och ryttare med blå rosett :-)




Oktawia när nog rätt nöjd med sin rosett ;-)





Efter prisutdelningen så var det till att packa in prylar och häst i bil och trailer. Sedan var det full fart hemåt och en timme senare så var vi hemma.

Bianca hade fått stått inne i stallet under tiden som vi vari väg och roade oss. När M1 tagit bort knopparna och pållarna blivit utsläppta i hagen så var Bianca jättebusig och for runt i hagen.




Oktawia var ointresserad av att busa, hon ville äta gräs - så istället fick M1 agera buskompis till Bianca - det var jetekul tyckte Bianca ;-)




Om man springer efter M1 så får man ju godis - då är det värt att röra på sig ;-)



Förutom blå rosett så blev det också en plakett - så nu har pållan tjänat ihop 3 plaketter :-). Duktig liten häst är hon :-)



M1 och P tog sig hemåt och jag satte igång med mockning. Lika bra att fixa klart allt i stallet när jag ändå var där. Så boxarna mockades och ströddes med nytt spån. Vattenhinkar gjordes rent och fylldes upp med nytt vatten. Fixade också iordning hästmaten. Avslutade allt med att fixa iordning sadel och träns.

När jag var klar med allt så var kl 15.30 - vips så hade den här dagen försvunnit :-). T och jag tog en fika innan hand och Lexi åkte till lägenheten.

Jag passade på att göra lite jobb åt Gränsbrytning. Fixade sedan lite stryktvätt och innan jag visste ordet av så var det dags att ge sig ut för att plocka in pållarna för kvällen.

Det var mindre kul... totalt spöregn ute och så kolsvart. Jag öppnade stalldörren ut till hagen och ropade - inga hästar... hällde upp kraftfoder och hö. Skramlade ordentligt så pållarna skulle höra... inga hästar dök upp....

Bara att ge sig ut i blötan med andra ord... fram med en ficklampa och så ut i kolsvart hage och till sist så hittade jag 2 blöta hästar... De var måttligt intresserade utav att gå in eftersom de stod och tryckte bakom en häck för att få skydd för regn och vind... men till sist så var de inne i stallet och jag hade fått av Oktawia det blöta och leriga täcket. Istället så var jag blöt och lerig...

När jag var klar med stallet så var det åter in i huset och nu blev det soffan för min del. Kvällen får avslutas med den brittiska kriminaldramat "Vera" innan jag intar sängläge för den här dagen.

Detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0