28/4 Lördag - Mycket att göra...

Så var det helg igen och som vanligt har jag hur mycket som helst som behöver göras... Pga det myckna regnandet senaste tiden så har det inte varit läge för trädsskötsel direkt. Uppdämt behov är ordet... Jag har fortfarande ett helg gäng träd kvar att klippa - kommer inte hinna med som vanligt ;-). Det är rabatter som ska rensad, hela örtagården behöver rensas upp. Har mängder med plantor som behöver tas om hand och skänkas bort... Idag var det i alla fall väder för att grejja ute, men jag var också tvungen att hinna med en sväng till stan då jag behövde shoppa mat, djurfoder, avmaskningsmedel osv.

Så efter att pållarna blivit utsläppte och jag käkat lite frukost framför morgon-TV. Även om jag har mycket att göra så orkar jag inte stressa på morgonen ;-). Vid 10-snåret var det dock dags att sätta fart. Fixade ordning på mig själv och ut till stallet och gjorde klart allt stallfix. Vid 11-snåret så drog jag och T till stan. Började med att åka in och tanka bilen - vips blev det ett stort hål i plånboken. Kommer bli mera cykel till jobbet framöver... ;-). Vi fortsatte till Granngården där jag shoppade kattmat, 10 kg saltsten, ny rotborste till pållan, hästgodis m.m. Det var rätt mycket folk på Granngården och de hade bra priser på tomatplantor osv. Tyvärr ligger mitt växthus nere för tillfället så det får jag vänta med ett tag.

När vi var klara på Granngården så fortsatte vi till Rusta där jag shoppade hygienartiklar och rengöringsprytlar. När de shoppingen var avklarad så var kl 12.30 och jag var vrålhungrig. Därför blev det en tur till Café Garden där vi käkade varsin paj. Proppat med folk var det - inte bara vi som upptäckt detta trevliga Café ;-)

Jag käkade i alla fall en tacopaj som smakade kalas och mätt blev jag :-)



Efter lunchpausen åkte vi vidare in på Mariebergsgalleria och jag besökte Apoteket för att lösa ut avmaskningsmedel till pållarna. Träckprovet visade att båda pållarna hade så pass mycket av den lilla blodmasken att de är i behov av avmaskning. När veterinären var ute och vaccinerade pållarna så fick jag därför utskrivet den mängd av avmaskningsmedel som kommer gå åt under betessäsongen. Problemet är ju att privatiseringen av apoteken inte är så bra för oss konsumenter. Man kan få åka från apotek till apotek innan man får tag på det man behöver. De är dåliga på att se till att det finns varor på lager så att säga. Försökte ju köpa avmaskningsmedel i går, men blev hänvisad till Mariebergs apotek - där skulle det finnas så jag kunde lösa ut mitt recept på 6 tuber Noromectin. Idag så stämde ju inte detta. Tydligen så var det enbart 6 tuber Noromectin som fanns på lager över huvud taget och självklart så hade ju andra hästägare varit i farten. Inge konstigt alls - det är ju liksom läge för avmaskning så här inför betessäsongen.

Jag hade i alla fall sån tur att jag kunde få ut 2 tuber Noromectin och så beställdes de återstående 4 tuberna. Fick alltså med mig avmaskningsmedel idag så det räcker för en omgång avmaskning.

När apoteksbesöket var avklarat så gick vi en vända i Gallerian när vi ändå var där. Stadium har ju öppnat en ny butik inne i Gallerian så där gjorde vi ett besök och jag hittade ett par nya mysbrallor för till det facila prices av 160 kr. Precis vad jag behövde så de fick följa med hem ;-). Vi besöket på Marieberg var avklarat så for vi vidare till Willys där jag shoppade med mig mat för mig själv - behövde verkligen fylla på förråden ;-).

Så till sist var jag klar med alla ärenden i stan och vi kunde fara hemåt. Stadsbesöket hade tagit mycket längre tid än vad jag hade tänkt mig och vi var hemma vid 15.30-snåret och i samma veva kom P och M1. De tog hand om Oktawias motion i form av en uteritt, just idag var det himla bra eftersom jag hade häcken full med annat.

När jag packat upp alla prylar och vi fått i oss varsin kopp kaffe så blev det myskläder på (läs säckiga sweatshirtbrallor) och så ut i trädgården. Vi började med att ta itu med syrénbersån. Clematisen klipptes ner och allt det gamla torra bars iväg till eldningstunnan. Portalen till clematisen riktades upp då den hade blåst omkull och så klippte vi bort det som inte är syrén i bersån. Mycket annat elände har slagit rot om man säger så.

När M1 coh P kom tillbaka från uteritten och det var dags att släppa ut pållarna i hagen igen så fixade jag med avmaskningen innan utsläppet. Både Oktawia och Bianca är lätta att ge maskimedel som tur är, så det var snabbt fixat.

Jag fortsatte sedan utejobbet med att rensa lite i rabatterna. Det växer så det knakar, även ogräset... och utan någon anledning så trvis just brännässlor extremt bra i min trädgård.... lika bra att försöka gräva upp så mycket som möjligt innan de växer sig ännu större. Så jag tillbringade någon timme på knä och min rygg mådde ju inte så jättebra av denna aktivitet. Under tiden som jag kröp runt i rabatterna så rensade T undan en stor hög med ris som eldades upp i eldningstunnan.

Vid 19-snåret så fick det räcka för idag och jag förpassade mig in i huset. Tog det lugnt resten av kvällen och vi kollade på en film. Nu gäller det att den gamla kroppen håller ihop så jag orkar grejja i trädgården i morgon också. Stel är ordet....

Softade också en stund framför akvariet och är himla nöjd med hur det ser ut nu. Nyinköpet av firrar, växter och rot blev ett lyft. T har också shoppat en ordentlig algskrapa så det är nu lättare att hålla efter alger på glaset.



Så denna bild får avsluta dagen inlägg :-). Trött liten Lizzie parkerar sig i soffan för resten av kvällen ;-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0