21/7 Lördag - Huspyssel....

Soligt och fint var det när jag klev upp. Frukosten intogs på balkongen och jag slappade en stund på fm innan jag satte fart på mig själv. Stallet fixades och mitt på dagen kollade jag ifall pållarna ville komma in och det ville de. Bromsarna är trist typer att ha som sällskap. När jag var klar i stallet så såg jag att T hade klättrat upp på taget och var i full färd med att ta bort de dåliga vindskivorna på fönsterutbyggnaden på övervåniningen. Det är två brädor på varje sida, den övre brädan var totalt kass, den undre i lite bättre skick - men tillräcklig dåligt för att bytas ut.
 
 
För att fixa iordning de nya vindskivorna så behövde jag få hem grundolja. Alltså fick det bli en sväng in till byggaffären. Grundfärg har jag hemma, men ingen ide att göra något förrän jag har oljan också. Vi åkte till Byggmax eftersom vi skulle till den delen av stan. En liter grundolja köptes med hem - det borde räcka till de brädor som ska fixas.
 
När vi var klara på Byggmax så åkte vi iväg till lägenheten en sväng och kollade till den. Det blev också en sväng till Granngården och inköp av flugfälla och så till sist Willys för inköp av lite mat. När vi var hemma igen så fixade vi iordning lite mat - blev lax i ugnen med sallad och färsk potatis. Smakade alldeles utmärkt och stärkta av maten tog vi itu med dagens stora jobb. Lite tvättning av det vita på huset... Dags för östra gaveln på huset vilket betyder att knutbärdor, vindskivor, 3 stora fönster och 2 små fönster skurades med alg- och mögeltvätt. Svårast att nå är ju självklart vindskivorna på gaveln, men T kämpade på tappert längst uppe på stegen. Två av fönstrena nådde jag med hjälp av en trappstege. medlet sköljdes av med vatten. Det tog ett par timmar innan vi var klara och jag kände mig helt kraschad efteråt ;-).
 
Är dock nöjd med resultatet. Speciellt knutarna var helt fulla med svarta mögelprickar - skönt att få bort det och så ser det mycket trevligare ut ;-)
 
Nu är det bara en omgång med rödfärg som saknas... har ju två veckors semester kvar så jag borde hinna om vädret är på min sida...
 
 
Vid 17.30 var vi klara med huspyssel för idag. Det blev kaffe och bullar under ett äppleträd. Där satt jag och slappade närmare en timme - vid 18.30 kom så M1 och P - alltså dags för dagens motionspass för Oktawia.
 
Idag var planen ett pass i ridhuset med lite hoppning och när pållan var iordningfixad så drog vi iväg till ÖFK.
 
Det var fortfarande fint väder så framskrittning skedde runt SM-banan och  så in i ridhuset för att bygga upp några hinder. Inte för att jag var till så jättemycket hjälp eftersom jag har ont i ryggen. Det där med att klättra upp och ner på stegen har satt sina spår i min gamla kropp... Men jag fixade att ta fram de sk "sockerbitar" som användes som hinderstöd. Övningen gick ut på att skutta över små hinder under tiden som ekipaget red runt på en stor 8-volt. Alltså ett hinder vid A, ett hinder vid C och ett hinder i mitten. Passet började med att de först skrittade över bommarna och sedan trav över markbommar innan det byggdes upp till små hinder. Till att börja med så var det travhoppning och som avslutning togs alla hindren i galopp. Pållan skötte sig bra, även om hon var segare än segast,  och vitsen med övningen var att hon skulle kunna byta galopp i samband med skutt över hinder och det fixade hon - utan att behöva skutta med bakdelen ;-).
 
Efter avslutat ridpass så plockades hoppmaterialet bort och M1 skrittade av pållan runt stallarna vid ÖFK. Rundan runt SM-banan var det alldeles för mycket mygg... ;-)
 
Väl hemma så blev pållan ompysslad och serverad sin kvällshavre. Jag plockade undan alla prylar och förpassade mig in i huset en stund innan det var dags att släppa ut pållarna i sommarnatten.
 
Kvällen avslutas med sedvanlig TV-tittande en stund innan det blir dags att ta en närmare titt på kudden. Så detta var allt för idag.
 
/Lizzie
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0