8/7 Söndag - Städdag....

Började dagen lugnt med frukost på balkongen - det var uppehåll på morgonen i alla fall :-). Efter balkonghänget så fixade jag iordning mig själv och så tog jag tag i dagen s plan.... dags att städa huset...
 
Började med att plocka undan alla prylar som låg och skräpade på fel ställe. Tvättmaskinen laddades och diskmaskinen likaså. Dammade, inklusive diskning av lite fina glas och putsning av silverskedar som jag har i vitrinskåpet. Trots dörrar så kommer dammet in...
 
T hjälpte mig med storrengöring kring kaminen, vilket innebar att skyddsplåten åkte ut för att skuras rent ordentligt. Det är 3 år sedan gjutjärnskaminen renoveras och placerades i huset och nu var det dags för lite spissvärta.
 
Kamin före...
 
 
Under en timme, som jag dammade resten av huset, satt T och smetade på spissvärta på kaminen...
 
 
Efter att ha kletat på spissvärta så torkades kaminen och så blev den som nu :-D
 
Nyputsad Husqvarna Mikado n:o 81
 
 
Jag avbröt städning för lite matlagning och efter att ha käkat så gick jag ut och fixade stallet. Under dagen så kom det skurar men jag hann ut mellan ett par skurar. När stallet var fixat och kittisarna fått mat, så återupptog jag städningen. T och Lexi for iväg för att kolla till lägenheten, alltså fick jag hållas i fred. Resten av eftermiddagen gick åt till städningen. Det tar en stund att städa ett helt hus på 110 kvm, i alla fall om man ska göra det någerlunda noga. När jag snabbstädar så är det plocket, toaletter och golven som prioriteras ;-). Idag var det en lite mer noggrann städning - förhoppningsvis ska det hålla i sig resten av semester... kan man hoppas i alla fall ;-).
 
Framåt kvällningen så kom T och Lexi tillbaka - jag var då klar med städningen, men T hjälpte mig att skaka alla mattor och filtar. Vill ju inte bära in gruset igen ;-).
 
När städningen var avklarad så tog jag itu med lite motionerande av pållan. De har fått stå inne under em pga bromsarna. Vid 20-snåret så hoppades jag att bromsarna hade gått och lagt sig, alltså full fart ut i stallet och fixade iordning Oktawia för ett pass med tömmkörning. Passet gick bra och Oktawia skötte sig utmärkt. Men tyvärr hade inte bromsarna gått och lagt sig  - vi blev alltså bromsbitna både jag och pållan. Så det var skönt att få komma in i stallet igen ;-)
 
Pållan blev omskött och så serverades kvällsmaten. Jag själv förpassade mig in i huset för lite välbehövligt soffhäng. Kollade på TV en stund och vid 22-snåret så var det ut igen. Pållarna släpptes ut i hagen - behaglig temperatur nu. Kittisarna fick lite mera mat och så var jag klar i stallet för idag.
 
Resten av kvällen avslutas nu med lite TV och soffhäng - så detta var allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0