10/3 Lördag - Slit och släp...

Idag har det varit full rulle hela dagen. Började som vanligt med att kliva upp vid 8-snåret för att släppa ut pållarna i hagen och servera dem sitt frukosthö. Hann med en stunds soffhäng och frukost framför morgon-TV på TV4 innan jag ficade iordning mig själv. Vid 9-snåret kom T och vid 9.30 så hakades trailern på den 4-hjulsdrivna bilen och vi styrde kosan mot min höbonde. Dags att hämta hem ett lass hö så pållarna har lite mat ett tag framöver. Vid 10-snåret var vi hos min höbonde och 550 kg hö lastades snabbt in i trailern och kunde vara hemåt igen.

När vi kom hem så fick den 4-hjulsdrivna bilen jobba rejält för att få trailen fram till stallet. Stallplanen bestod av lervälling och gamle Volvon hade druknat ;-).

Med trailern på plats så var det bara till att börja lassa upp höt. Som tur var hade jag mycket bra hjälp av förste hölassare  - T...





Höt var snart uppe på höskullen och pållarna har nu mat hemma för dryga månade framåt :-)



Efter detta arbetspasset så här en lördag förmiddag så blev vi lite hungriga. Lunch i form av färsk tortellini  och pastasås fixades iordning och det smakade tämlige bra. Efter mate blev det lite kaffe och det var inte bara jag och T som passade på att vila lite...

Lisa sov sött på min kontorsstol...



Men Lexi ville också vara med och gosa med Lisa...



Men Nalle hade som vanligt placerat sig på mitt skrivbord... där fick han ligga i fred för Lexi ;-)



Efter liten fikapaus så blev det ombyte av kläder och vi for in till stan. Svärfar framlade i veckan och bröt lårbenet. Han har blivit opererad och benbrottet är ihopskruvat. Men T visste inte vilken avdelning han låg på, så när vi kom fram till sjukhuset så chansade vi på en avdelning, men det var fel - nästa ställe blev dock rätt avdelning. Svärfar såg ut att må bra med tanke på omständigheterna, dock var han trött och somnade rätt fort. Det kändes dock bra att ha kollat till den gamla mannen och vi åkte vidare till Miomöberl efter besöket på sjukhsuet.

T har fått ett presentkort på Mio-möbler, men trots att de hade ombyggnadsrea så hittade vi inget intressant. Får bli någon annat tillfälle.

Fram på em var vi hemma igen. Solen sken men det blåste något fruktansvärt. Så dagens motionspass med pållan fick bli en kravlös promenad. Vågade inte ge mig ut med trailern för att åka till ridhuset och den kraftiga blåste kan ju också vara lite otäck att rida i. Men pållan uppförde sig bra. En promis var hon tydligen nöjd med. Inte blev hon störd av de kraftiga vindsbyarna heller - utan knatade på lugnt och stillsamt :-)



T var med på promisen och hade Lillan med på släp. Lillan tyckte däremot att det var lite jobbigt att gå i motvinden ;-). Vi var ute på en promis i 45 min och jag var helt trött när jag kom hem ;-). Pållarna blev utsläppta i hagen igen och em-maten serverades. T hjälpte mig att skaka alla mattor innan han och Lexi for till lägenheten och jag gick ut till stallet för att fixa mockning och hästmat. Jag var i princip klar med allt i stallet när det helt plötsligt blev värsta ovädret. Började regna på tväre och jag hörde till och med hur åskan mullrade på avstånd :-O. Jag förpassade mig snabbt upp till huset och hann få in alla mattor innan de blev totalt dygnsura. 

Eftersom huset såg ut som ett bombnedslag så blev det inget soffhäng ännu. Istället så blev det städning och 2 timmar senare så hade jag fått huset i ett bättre skick. Det märks att mina långhåriga katter fäller... om jag säger så ;-). 

Jag var klar med städningen strax efter kl 20-snåret och då fick det bli lite soffhäng framför Tv:n, samtidigt som jag slösurfade lite ;-). Vid 21.30 så blev det en sista vända ut till stallet för idag, hästarna blev inplockade i stallet och så serverades kvällsmaten.

Min egen kväll avslutades med TV:n och Kommissarie Banks. 

/Lizzie 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0