1/10 Måndag - Ny vecka...

Så var det måndag och ny månad! Jag chockade kroppen genom att kliva upp en timme tidigare mot jag brukar göra. Ska den här vintern försöka utnyttja kollektivtrafiken så mycket det går. Ett problem med att åka buss ToR till jobbet är parfymterrorister.... jag är ju doftkänslig pga hypersensibla luftrör och på en buss kommer jag inte undan ifall någon är nersprayad med parfym. Eftersom jag får totalt andnöd är det inte så kul direkt. Därför väljer jag att åka en buss som går från stora vägen kl 7 - det är inte så många som åker med den turen. Fördelen är att jag är tidigt på jobbet, nackel är att  jag behöver gå upp en timme tidigare än när jag åker bil...
 
Det var inga problem att komma upp i alla fall, var förvånansvärt pigg. När jag kom ut stallet för att släppa ut pållarna så blev de ytterst förvånade och Oktawia låg ner och var helt yrvaken ;-).
 
Var pigg hela dagen och fick skjuts hem av T eftersom han ändå skulle ut en sväng. Väl hemma blev det lite käk, och så skulle jag fixa iordning hos kattungarna. De hade haft totalt fnatt under dagen. Hoppat i vattenskålen för att så med blöta, lurviga tassar, raca runt i sandlådorna. Därefter har de hoppat på toan, bidén och handfatet, även hoppat upp på dörren och på väggarna. Såg rent för djävligt ut...
 
Kittisarna fick finna sig i att få tassarna rengjorda - kattsanden satt fast som cementklumpar mellan trampdynorna. Sedan blev kittisarna och mamma katt placerade i kattrummet. Mina utekatter huserar där i vanliga fall, men eftersom mamma katt var allt annat än glad över placeringen. Ville inte de andra katterna vara inne. Kittisarna tyckte det var jättekul... finns ju två klätterställningar att busa runt i.
 
Tillbringade sedan en timme med att städa toan på övervåningen, de små djuren kan verkligen så en sysselsatt... ;-)
 
När städningen var avklarad blev det full rulle ut till stallet och fixade iordning allt i stallet. Pållarna plockades in och jag fixade iordning Oktawia för en tur till ridhuset. Första gången på ett par veckor. Planen var att släppa damen lös i ridhuset eller att longera henne ifall det var andra ekipage på plats. Dags att kolla upp ifall vilan gjort någon verkan...
 
Vid 20-snåret stoppade vi in  pållan i trailen och for iväg. Hade gjort upp med M1 och P att vara på plats vid 20.15-tiden. Bra att vara flera par ögon som spanade in damens rörelsemönster.
 
Lyckades med planen att vara på utsatt tid i ridhuset, M1 och P dök upp och vi var ensamma i ridhuset i några minuter... så det blev ett litet pass longering och efter uppvärmning fick damen röra på sig i trav i det tempo som vi senast såg rörelserstörningen. Idag syntes INGENTING. Så skönt. Nu får det bli lite försiktig igångsättning av damen.
 
Oktawia verkade i alla fall tycka det var trevligt att få komma in till ridhuset och bli aktiverad. Det är nog inte så kul att gå och skrota i en liten hagen... ;-).
 
Efter avslutat pass  i ridhuset så for vi hemåt i spöregn... mörkt och blött var det  - inget trevligt väder att köra i. Det tar ett tag innan man vänjer sig vid mörkret....
 
Väl hemma igen så blev pållan omhändertagen och kvällsmaten serverades till pållarna. Min egen kväll får nu avslutas med kolla på CSI NY. Och detta var allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0