1/9 Lördag - Hösten närmar sig....

Klev upp vid 8 och släppte ut pållarna som vanligt. Intog min frukost i soffan framför morgon-TV - det var alldeles för fuktigt för att sitta på balkongen. Hösten närmar sig nu och det är bara att inse att det där med frukosthäng på balkongen är avkalrat för den här säsongen ;-). Det visade sig att solen så småningom började piggna till så T och jag satte fart. Känns som om det är sista rycket nu med målningen innan hösten slår till ordentligt...
 
Alltså plockade vi ner rutorna i takfönstret på övervåningen. In med de tre fönsterrutorna i sadelkammaren och upp med dem på brädor och pallbockar. Drog på lite mer värme i sadelkammaren och så satte jag igång och målade. Under tiden som jag målade fönster tog T itu med västra gaveln på huset. Det som var kvar att måla var den övre delen av gaveln. Den här sidan av huset behöver T inte stå så mycket på stege - behändig ståhöjd tack vare utbyggnaden på huset ;-).
 
 
 Nymålade fönster - min sadelkammare får fungera som målarverkstad ett tag.
 
 
När jag var klar med fönstrena så tog jag itu med mockningen och fix av hästarnas  mat och vatten. När detta var avklarat så förpassade jag mig in i huset och fixade lite lunch. Det fick bli tonfiskgryta med pasta och lunchen käkade vi ute. Det var jättevarmt och skönt ute - helt fantastiskt väder :-).
 
Efter maten så fortsatte T att måla västra gaveln på huset. Jag roade mig med att röja upp köket och så var det dags för Oktawias motion. Eftersom det var riktigt fint väder = bra tröskväder - så var alla bönder igång med sina stora skördetroskor och traktorer. Det var helt galet ute på gärderna. Alltså fick det bli ett pass med longering för Oktawia idag. Gjorde iordning damen och satte på gjorden och inspänningsstyglar och så gav vi oss ut på gärdet. Luften var helt dimmig av boss från skördetröskorna och Oktawia var lite okoncentrerad till att börja med. Pållan fick värma upp i skritt och trav utan inspänningstyglar. Fick mana på henne så hon höll igång som hon skulle. Själva arbetet utfördes under lätt inspänning och det fick bli övergångar som vi tränade på. Skritt-trav-skritt, även tempoförändringar inom traven. Samma jobb i galoppen och damen var duktig och jobbade på avslappnat. Riktigt bra galoppfattningar gjorde hon också. Totalt roade vi oss i 45 min innan det blev stallet igen. Oktawia blev rejält svettig så hon blev avsvampad med lite ljummet vatten och så ut i hagen med pållarna igen.
 
När jag var klar i stallet så passade jag på att måla fönstrena en gång till. Färgen är övermålningsbar efter 6 timmar. Så nu är de målade två gånger med vit färg. Alltså kan de sättas på plats i morgon när de torkat ordentligt. När målningen var avklarad så förpassade jag mig in i huset och fräschade upp mig lite. T var klar med målningen av västra gaveln och nu är i alla fall 3 av husets väggar målade. Blir det riktigt strålande väder nästa helg så borde vi hinna måla östra gaveln av huset, men i annat fall så får jag vänta till nästa år. Husväggen tar ju inte vägen någonstans.... ;-)
 
Resten av kvällen roade vi oss med lite trevligheteter. Jag köpte Hjälmarkräftor av en arbetskamrat igår så ikväll var det lite party.
 
Kräftor, räkor, vitlöksbröd, paj, lite ost och så ett gott rosévin.
 
 
Kräftorna var jättegoda och rätt stora. En kräfta hade en gigantisk klo....
 
 
Mycket mer än så här hände det inte den här lördagen. Pållarna togs in och serverades kvällsmaten vid 21.30-snåret. och kvällen avslutades med soffhäng framför TV:n - så detta var allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0