29/9 Lördag - Funktionärsjobb...

Idag höll det på att gå illa med matte Lizzie. När det var dags att släppa ut pållarna gjorde jag som vanligt. På med täcke på Oktawia. Placerade henne vid stalldörren mot hagen. Gick till Biancas box och öppnade hennes boxdörr. Ur ur boxen kommer ponnyn skjuten som ur en kanon, med vattenhinken hängande i sin svans!!! Panikslagen ponny rusar in under magne på Oktawia med hinken efter sig. Jag hade sinnesnärvaro att ställa mig mellan med ryggen mot Biancas box och var på så vis skyddad av Oktawias boxvägg. För självklart blev ju Oktawia skiträdd när Bianca kom farandes under magen och på 3 röda så var båda hästarna i andra änden i stallgången. Hade jag inte flyttat på mig så som jag gjorde - hade jag blivit totalt nertrappad...
 
Som tur var så hade vattenhinkat lossnat från Biancas svans, men det tog en stund innan pållarna lungat ner sig så det gick att flytta sig från mitt lilla gömställe ;-). Vattenhinken vågade inte pållarna knappt titta på... När den otäcka hinken var upplockad så var det inte problem att gå ut i hagen. Och det är tur att Oktawia är snäll mot lilla Bianca när hon tog skydd under magen...
 
Efter morgonincidenten förpassade jag mig in i huset och fixade kaffe och frukost. Blev en stund i soffan och morgon-TV innan jag fixade iordning mig själv och satte lite fart.
 
Jag började med att öppna till kittisarna och de kan faktiskt ligga stilla... de små sötnosarna ;-)
 
 
 
Dock hade de sovit en stund så det blev snabbt full rulle på dem. Jag passade på att städa efter nattens upptåg när de ändå var ute i hallen och ställde till ;-).
 
När det var städat efter kittisarna så var det dags att ta itu med stallet. Fixade mockningen, vatten och pållarna mat. Det sista jag gjorde innan det var dags att käka lite lunch var att servera lunchhöt till pållarna. Dock var Oktawia måttligt intresserad av maten just då - det var nämligen en annan pålle ute på vägen - den måste man spana in ju ;-)
 
 
Efter lunchen så blev det en kopp kaffe vid datorn och så slösurfade jag lite. Som sällskap hade jag Nalle, som vanligt tar han det utrymme på mitt skrivbord som han anser att han har rätt till ;-).
 
 
Tog det lugnt en stund, med strax innan 14-snåret så var det dags att dra på sig omömma och lite varma kläder. Eftersom det spöregnade så blev det oranga regnjackan på och så for jag iväg mot ÖFK. Resten av em tillbringade jag med att vara funktionär vid ÖFK's nationella dressyrtävlingar. Det var en intermediärklass som jag var in- och utsläppare till ridhuset. Mycket duktiga och kända ryttare var på plats och den jag blir mest imponerad av är Ulla Håkansson, 75 år gammal, som kom tvåa i eftermiddagens klass. Jag kommer var glad om jag över huvudtaget kan klättra upp på en häst när jag uppnått samma ålder... :-).
 
Vid 17:30-snåret var det dags att fara hemåt och när jag kom hem så var jag hungrig. Fixade alltså iordning mat. Idag stod det nötbiff, lök, grörna bönor och potatis på schemat. Inte alls svårt att gå på diet när detta är middagen :-)
 
 
Mätt och belåten drog jag sedan ut till stallet och plockade in pållarna. Snabb koll av dem och så fick de lite hö att tugga på. Jag förpassade mig sedan in i huset och soffan. Det var jobbigt att vara funktionär och det blev ryggläge i soffan två timmar. Trött som bara den var hag alltså, men efter vilan var jag hyfsat pigg och det verkar som om jag kommer klara av att hålla mig vaken en stund så det blev mördare Okänd på TV8 som nu får avsluta denna kvällen.
 
Så detta var allt för idag!
 
/Lizzie
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0