6/4 Lördag - Lugn dag...

Äntligen lördag och hade inga som helst planer för dagen - förutom höhämtning på eftermiddagen - utan förväntade mig en tämligen lugn dag. Nu innebär inte en lugn dag för mig att jag tillbringar dagen i soffan och tittar på TV hela dagen ;-). Jag har ju grejer att pyssla med hemma....  Däremot så intog jag frukosten i soffan framför morgon-TV när pållarna blivit utsläppta. Det är skönt att börja dagen i ett lugnt tempo ;-).
 
Efter frukost så fixade jag iordning mig själv och blev inspirerad av det vackra vårvädret ute. Det börjar bli hög tid att plocka fram vårkläderna!!! Jag har lyckats gå ner en del i vikt under vintern, och har dålig koll på hur mycket av mina gamla kläder som jag kan ha. Alltså drog jag fram alla vår- och sommarkläder som fanns i vindsgarderoben, och gick jag igenom plagg efter plagg. När jag var klar hade jag en säck med kläder som fortfarande inte kommer i. De får alltså ligga till sig ett tag till ;-). En stor hög med kläder som passar låg på sängen och ska ha en date med tvättmaskinen för att få bort vindslukten och så rensade jag undan de allra tjockaste vinterkläderna för säsongen. Kändes mycket skönt att få detta gjort!
 
När jag var klar så undrade T om vi skulle dra en repa in till stan för att besöka ett par cykelaffärer. Sagt och gjort! Vi drog iväg och besökte 3 olika cykelaffärer. Vid den sista, en liten cykelaffär på öster, fick vi bästa priset för ett nytt bakhjul med ett 7-vx Nexusnav - 1500 kr! Det slog vi till på och beställde ett till min cykel. Ska hämtas på tisdag :-).
 
Vi fortsatte ut till Marieberg eftersom T skulle shoppa en grensax på Hjula, men först blev det ett stopp vid Café Garden eftersom vi behövde få i oss mat. Varsin paj blev det :-). Mätta och belåtna for vi vidare till Hjula, men grensaxen som T hade kollat på igår till ett nedsatt pris - var till försäljning till ordinarie pris idag! Surt och den var bra mycket dyrare. Eftersom jag ändå har grensax så fick det vara. Istället så hittade jag två stycken pikétröjor i funktionsmaterial till det facila priset av 49 kr styck och i mina sommarfarvoritfärger :-).
 
De fick följa med hem... ;-)
 
 
Vi for hemåt och det var lagom att byta om, haka på trailern, rasta vovvarna och så fara iväg till höbonden. En timme senare var vi hemma igen med 550 kg hö och efter en stärkande kopp kaffe lastade vi upp höt på höloftet. Skönt att ha hästmat hemma för den närmaste måndaden :-). Jag har 4 lass hö kvar att hämta - jag bokade in lite extra hö förra sommaren eftersom jag hade tänkt säga upp betesarrendet. Att betala 3750 kr per år för drygt en halv hektar bete är inte något jag tänkt fortsätta med då det är ett rejält överpris. Nu hann grannen säga upp arrendet innan jag gjorde det - jag har ju haft arrendet på 1 år i taget - men det var ju bara bra eftersom jag ändå inte tänkt behålla arrendet  ;-). Sommarbete till en BETYDLIGT billigare penning är fixat för länge sedan :-). Om nu gräset vill börja växa någon gång... men det drar väl igång när värmen kommer...
 
När höt var på plats så tog jag itu med stallfixet. Mockade, fixade höpåsar, skurade vattenhinkar, städade sadelkammaren. Under tiden som jag roade mig i stallet så roade sig T med att greja med min bil...
 
Dags för byte av min dåliga katalysator... T slet hårt med att få bort den gamla. Lambasonden lossnade lätt som tur var och efter lite trixande och hjälp av mig så lossnade till sist även katalysatorn...
 
 
Gammalt möter nytt...Det främre fästet på den gamla är helt sönderrostat.
 
 
T klarade sig själv när det gällde monteringen av den nya. Jag gick ut en sväng i hagen för att kolla till pållarna. De stod och solade i ett hörn... Dock fick de totalt busryck när jag kom ut i hagen...
 
Någon form av överskottsenergi...
 
 
Pållarna drog runt i hagen, Oktawia såg inte ett dugg halt ut när hon både travade och galopperade runt. Damen vill inte rör sig framåt med ryttare på ryggen och såg allt annat än fräsch ut i tisdags när M1 red. Men i hagen idag så var det inta som helst problem att röra sig...
 
Fullt ös - medvetslös!
 
 
Jag försökte få pållarna att ta det lite lugnt. Tyckte det är tämligen onödigt att Oktawia höll på och fräste runt i hagen. Risken att hon skadar sig ännu mer är ju överhängande... Dock inte helt lätt att få damerna att ta det lugnt. Lilla Bianca är ju tämligen sällskaplig av sig och till sist blev hon mer intresserad av mig och min jackficka där hon vet att det finns hästgodis...
 
Liten ponny vill ha godis ;-)
 
 
Men matte delade inte ut något godis - och då blev det fullt ös igen ;-)
 
 
Det ska bli väldigt spännande att se vad veterinären hittar på måndag... Även om damen inte såg speciellt halt ut idag, så blir det ett klinikbesök på måndag. Nåt är fel i alla fall, men om det sitter i benen är en annan sak...
 
Resten av kvällen tillbringade jag med att tvätta och ta det lite lugnt. T och jag käkade lite ost och kex. Tittade på ett par filmer eftersom det inte fanns något intressant på TV:n. Nya katalysatorn sitter på plats och funkar som den ska. Bra eftersom det snart är dags för besiktning.
 
Tog det allt så lugnt resten av kvällen och detta är allt för idag!
 
/Lizzie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0