11/8 Söndag - Regn...

 När jag vaknade idag så hade jag det lite trångt i sängen... ;-). Tussan låg slickad mot min hals, Hedvig låg på mina fötter, Nalle låg utsträck utmed min högra sida och brev honom låg Lexi. Jag kunde inte röra mig en centimeter ;-), Men sovit bra under natten hade jag gjort...
 
Upp vid 8 och släppte ut pållarna och serverade dem frukost. Under fm var det ett sabla regnande och jag roade mig med att sortera lite gamla bilder och scanna in några stycken av bilderna.  
 
Jag är 3:e generation av min mammas släkt som bor på min gård. Min gammelmorfar och gammelmormor var först - vad jag vet. De gifte sig 1917 och det är ungefär i samma veva som mitt hus byggdes. Min gammelmorfar kommer från Florida som 10-åring strax efter sekelskiftet, och min gammelmormor kommer från Hjortkvarn. På min gård drev min gammelmorfar en handelsträdgård - mina 15 äppleträd är en rest efter den - och det har varit ännu fler fruktträd på hans tid. Gustaf och Edit hette mina gamla släktingar och de fick 3 barn.
 
Hela familjen uppställd för fotografering. Edit och Gustaf sittandes på trädgårdssoffan, barnen uppställda från vänster min mormor May, bordern Ragnar och så yngsta systern Britta. Britta som är min gammelmoster, drygt 91 år gammal. Jag tror fotot är taget runt 1935-1938
 
 
Högst uppe på kullen ser man mitt hus - kvar från kortet finns en av björkarna uppe vid husknuten. Äppleträden som är framför huset är idag mycket större och högre än huset, det ena är ett Åkerö och de blir ju höga.
 
Syskonskaran!
 
 
Hittade också en bild där man ser hur min veranda ursprungligen har sett ut... Nu vet jag varjag inte tycker det stämmer med de stora fönster som är nu. Tyvärr är inte pardörrarna kvar heller.  Men trappan är kvar ;-)
 
Damen med armarna i kors är min gammelmormor - en barsk kvinna även i verkligheten ;-) Längst till vänster är antingen min mormor eller gammelmoster Britta - svårt att se då de faktistk var väldigt lika varandra som unga...
 
 
Jag har rätt mycket gamla bilder efter gammelmormor och gammelmorfar som är tagna på min gård - men jag vet ju inte alls vilka personer som är med på bilderna. Måste kollas med min mostrar.
 
Vid lunchsnåret så förpassade jag mig ut till stallet. Pållarna fick sitt lunchhö och så fixade jag stallsysslorna. Pållarna såg mest ut som träskmonster... T roade sig med att ligga i soffan och kolla på TV en regning dag som denna.
 
När jag var klar med stallet så plåtade jag lite nya bilder istället för att plocka med de gamla. T ville inte agera fotomodell så istället fick det bli kissarna - som vanligt.
 
När det regnar så ligger kissarna och softar lite varstans. Gårdens gammelkatt är Busan - 16 år gammal och still going strong. Busan är bästa råttfångaren genom tiderna - men absolut ingen knäkatt. Hennes blick här säger allt... "kom för fan inte och stör mig..."
 
 
Mitt på matbordet i vardagsrummet - där låg Hedvig och snarkade hela eftermiddag. En trött liten kisse...
 
 
Nalle var lite mer rastlös av sig och ville ut. Där satt han på trappan och spanade - länge... det regnade ju ute... ;-)
 
 
Och så har vi Tussandamen - som mår efter omständigheterna bra idag. Hon har varit som ett frimärke efter mig hela dagen. Även om hon var måttligt glad över att få äckligt antibiotika i munnen...  
 
 
Vid 14-snåret så började jag fundera på ifall det skulle bli någon fart på T över huvudtaget. Köket såg ut som ett bombnedslag eftersom jag tömt diskmaskinen. Jag har problem med läckage när jag diskar, men det är lite skumt läckage. Det är i slutet av diskprogrammet och ibland läcker det, lite ibland mycket och ibland ingenting.
 
T tog tag i att dra fram diskmaskinen och vi kunde snabbt konstatera att det var hål på avloppsslangen. Den hade kommit i kläm mellan skåpet och diskmaskinen. T blev nöjd över att få en ursäkt att åka till Elgiganten så snabbt drog vi iväg. Tyvärr så visade det sig att den avloppsslangen de sålde som tillbehör inte passar till min diskmaskin. Diskmaskinen är en Electrolux och de har en specialslang som bara finns att köpa hos dem.
 
Istället fick det bli en nödlösning. Iväg till Jula och där shoppade T tätningstejp och så full fart hemåt. Alltså testade vi med att tejpa över hålet med tätningstejp. Kopplade in diskmaskinen igen och så fyllde jag den med disk. Drog igång ett diskprogram och så höll jag koll. Inget vattenläckage - tejpningen funkade. Det kommer inte håller hur länge som helst, så ny slang behöver fixas. Dock röjde jag upp köket och mekandet med diskmaskinen medförde att det blev lite extra städat i köket, både under läckageskyddet för diskmaskinen och i skåpet under diskbänken.
 
När jag ändå hade dragit fram dammsugaren så bestämde jag mig för att fortsätta lite städning. T och Lexi passade på att åka vidare till lägenheten. Jag dammsög undervåningen, fixade toa och badrum innan jag avslutade med att moppa golvet. Välbehövligt!
 
Vid 19:30-snåret förpassade jag mig ut till stallet för då tyckte jag det räckte för träskmonstren att stå ute i hällregn. Oktawia tyckte dock att det var onödigt att behöva komma in, så det tog ett tag innan pållarna var inne. Pysslade så till sist om pållarna och stallkatterna innan jag förpassade mig in i huset. Nu får det bli lite soffhäng och TV-tittande som får avsluta min kväll. Miss Marpel går visst på kanal 7 och det får duga att titta på.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0