17/2 Söndag - Slappardag...

Idag har jag haft en riktig slappardag.... Efter att pållarna blivit utsläppta och fått sin frukost så förpassade jag mig själv in till huset. Fixade frukost och intog denna i soffan framför morgon-TV. För dagen hade jag inga speciella planer mer än att vila upp mig lite ;-). Alltså kunde jag slappa bäst jag ville, men efter en stund så blev jag rastlös och fixade iordning mig själv och tog itu med stallsysslorna. De fixar sig inte själva, och det var lika bra att få det gjort. Mockade i lugn och ro, på med nytt strö, T slängde ner hö åt mig, fixade ordning pållarnas lunch och em-mat för dagen, även höpåsarna för morgondagen blev fyllda så all hästmat för nästkommande dygnet blev iordninggjort. När jag var klar med stallfixet så förpassade jag mig in i huset och det var dags att fixa iordning något ätbart till oss tvåbenta. Eftersom jag kände mig lite småfrusen kände jag för något att få upp värmen med. Lite snabbt fixade jag iordning engelska scones - enkelt att göra och snabbt kunde jag servera te och varma scones med tillbehör - smaskens. Varm blev jag och trött. Så mätt och belåten förpassade jag mig till soffan och och slötittade lite på TV en stund. Inte ofta jag ligger och slökollar på TV, men jag kan faktiskt göra det ibland. Det var allt annat än trevligt väder ute - blåste och snöade på tvären... Framåt em så slutade det i alla fall snöa och jag kunde ju inte ligga i soffan hela eftermiddagen ;-). Till sist så var det dags att hitta på nåt med pållan och idag fick det bli ett pass tömmkörning.
 
Alltså blev det till att dra på sig stallkläderna och ge sig ut till stallet. Plockade in pållarna och gjorde iordning Oktawia för ett pass med lite tömmkörning. Även om vi höll till i hagen för att undvika trafiken på isiga vägar, så är det bättre än att inte göra någonting alls. Och pållan verkar inte bry sig så himla mycket över att det blev lite aktivitet i hagen.
 
Tömmkörningspasset funkade bra. Totalt höll vi på 20 min och större delen av arbetet utfördes i skritt, men idag så introducerade vi även lite trav om dryga 5 minuter. Det tyckte pållan var lattjo lajbans värre och ville inte sluta. Övergångar mellan skritt-trav funkade alldeles utmärkt och damen var förvånansvärt alert ;-).
 
Dock hade hon inga som helst problem med att göra halt och tappa koncentrationen på mig ;-) 
 
 
Efter tömmkörningspasset blev pållan omhändertagen och så fick det bli hagen igen. Em-maten serverades i hagen och när jag var klar i stallet så fick det bli huset igen. Även vi tvåbenta behövde få i oss mat igen. T hade börjat med maten så när jag kom in så var det i princip klart - rostbiff, potatis och grönsaker - smakade bra :-).
 
Efter middagen så åkte T och Lexi vidare till lägenheten. Jag själv tog itu med den enorma högen av stryktvätt som jag skapade förra helgen.... Även tvättmaskinen fick jobba idag, men den stryktvätten behövde jag inte bekymra mig om idag.
 
Efter 2 timmar vid strykbrädan så var alla kläder, kökshanddukar och påslakan färdigstrukna och strykbrädan ställdes undan för den här gången. Packade undan det nystrukna och så var jag klar för idag. Resten av kvällen fick det bli soffan och lite slötitt på TV samtidigt som jag surfade runt på tradera. Nu gäller det att hålla ögonen öppna efter sockerskål och gräddkanna i den serien av mockakoppar som T ärvt efter sina föräldrar.
 
Kopparna är rätt läckra - kommer passa finfint till att servera efterrätter typ pannacotta. Har fortfarande inte hämtat mig från missen jag gjorde förra veckan när jag missade auktionen på gräddkanna, sockerskål och kaffekanna :-(
 
Så om det är någon som har ovanstående att avyttra och som matchar nedanstående porslin från Bavaria - då är jag spekulant :-) 
 
 
Vid 20.30 så var det dags för sista vändan ut till stallet. Pållarna plockades in, kvällsmaten serverades stallkatterna fick mat och sandlådan gjordes rent. Grannens katter förpassades ut från min sadelkammare, Lillan blev kvällsrastad och så full fart in i huset. Resten av kvällen tillbringas nu i soffan och lite TV innan det är dags ta en närmare titt på kudden.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0