19/2 Tisdag - Ridhuset...

Efter jobbet idag så åkte vi en vända till Ovolin - jag äskar att strosa runt i denna butik och vill helst måla om allt jag har hemma i olika ljuvliga kulörer ;-). Dagens inköp blev dock endast en flaska paraffinolja. När jag väl var hemma så användes paraffinoljan till att olja in ena sidan på två stycken skärbrädor i trä. De ligger nu på tork i väntan på morgondagen och ska då få andra sidan inoljad. Till helgen har jag tänkt att göra en ordentlig insats på bänkskivorna i köket. De är i ek och är i stort behov av en omgång med slipkloss och så inoljning.

När jag var klar med skärbrädorna så fick det bli lite käk och fika innan jag drog på mig stallkläderna och tog itu med kvällens stallpyssel. Ut i iskalla vinden - kändes som om det blåste isvindar ute :-O. Pälsade på mig rejält och så fick jag stänga dörren till stallet för att det inte skulle blås rakt in. Var klar med allt stallpyssel strax innan kl 19 och då fick pållarna finna sig i att bli intagna. Som tröst låg det lite hö i boxarna som de kunde tugga på ;-).

Ikväll skulle det äntligen bli en tur till ridhuset och jag hann in en sväng i huset och värmde upp mig framför kaminen innan det var dags att åka. M1 dök upp vid 19:15-snåret och strax efter kl 19.30 var vi klara för avfärd. I kylan så står man inte och pysslar i onödan med kusen...

Oktawia har inte varit ute och åkt trailer under princip en månad. Hon var lite misstänksam emot att behöva kliva in i lådan, men efter lite övertalning så klev hon in i alla fall. Dock så stod hon allt annat än stilla under färden till ridhuset. Det blåste ju rejält och damen stod och gungade i trailern - blev till att åka sakta med andra ord. Vilket var lika bra eftersom det troligtvis var mycket halt ute...

Under tiden som M1 och Oktawia roade sig i ridhuset tog jag och Lillan en kort promenad. Lillan tyckte det var jättekul att äntligen få ut och åka lite bil och gå en runda... Men det var skönt att komma in i ridhusvärmen efter att ha varit ute i den isiga vinden.

Oktawia skötte sig bra i ridhuset. Hon tyckte det var lite skumt med ridskolehästarna, men vande sig fort. M1 introducerade idag även lite trav på fyrkantspåret och pållan rörde sig normalt. Skönt! Jag blir alltid lite stressad över detta med sträckningar - så himla lätt att de brallar till i hagen och så är det kört igen...

Efter avklarat ridpass så var det bara att åka hem, nu stod damen stilla, men jag körde sakta i alla fall. Blåste gjorde att det var snörök över hela vägbanan - ytterst obehagligt och det var skönt när vi väl var hemma.

Kvällen avslutades alltså med sedvanligt omhändertagande av kuse, mockning av trailer och så servering av pållarnas kvällsmat. Lillan blev kvällsrastad innan vi förpassade oss in i huset.

Nu får det bli lite dr House som får avsluta min kväll innan det är dags att inta horisontalt läge.

Så detta är allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0