27/1 Söndag - Husligheten håller i sig...

Idag blev det ingen slapparsöndag... Dagen började med att pållarna blev utsläppta och serverade morgonhöt. In i husvärmen och fixade ordning frukost och så fixade jag iordning mig själv rätt omgående. Vid 9.30 hakade T på trailern på Hondan och så åkte vi iväg till min höbonde. Dags att hämta ett lass med hö till pållarna. Det har ju gått åt lite mera hö sista månaden pga kylan. Vi var framme på utsatt tid och snart var 550 kg hö inlastat i trailern. Betalade och så var det full fart hemåt. Eller så fort som det gick att köra i halken...
 
Väl hemma så lastade vi ur höt på en gång. T slänger upp höt åt mig på höloftet och jag tar emot och packar iordning balarna. Det tar drygt 30 minuter att få upp höt och när det var avklarat så passade jag på att fixa mockningen när jag ändå var i stallet. Det blev också en omgång med sopborsten i sadelkammaren - det behövdes det också.... När jag var klar med stallpysslet så fick pållarna sitt lunchhö och jag förpassade mig in i huset. Där hade T fixat lite lunch som smakade bra och när maten var uppäten så bytte jag om till lite mer representabla kläder - det var dags för en tur till Marieberg. När jag kom upp till sovrummet för att byta om så hittade jag två kattdamer som myste i min säng. Lisa - långhåriga damen - brukar occupera sovrummet. Men nu får hon dela med sig. Gamla Busan (16 år i år) har helt plötsligt ändrat personlighet. Från att vara utpräglad utekatt, vill nu den gamla damen sova i miin säng dygnet runt. Är man kattdam och så gammal som 16 år så har så är det ok att helt plötsligt börja occupera mattes säng... ;-).
 
 
Andra lite yngre vuxna katter vill ligga och mysa lite högt och varmt - Minna och Nalle tycker att akvariet är ett bra ställe att sova på...
 
 
Vi for iväg till Marieberg och jag började inne på Panduro. Behövde shoppa reservdelar till det ena armbandet som jag gjorde för ett tag sedan. Har tappat en jadekula och behöver byta stavarna i de andra kula då de är för mjuka. Jadekulan fick jag beställa, men lite hårdare stavar hade de hemma så det shoppade jag. T hade gått iväg till Juhla så jag roade mig med att kolla runt lite i inredningsbutikerna, men hittade inget roligt. Eller rättare sagt, jag är på jakt efter en snygg tekanna - men det får nog bli Tradera ;-). Knallade iväg till Apoteket och där shoppade jag Naproxen och Alvedon. Jag känner av min reaktiva artrit och har skitont i höfterna. Dags för en kur med smärtstillande och antiinflammatoriskt medel. Hjälper inte det så får det nog bli ett telefonsamtal till ortopeden.
 
När jag var klar på Apoteket så var T klar på Julha och vi for vidare till Rusta där jag shoppade duchkräm och deo. När vi ändå var på den sidan av shoppingcentret så blev det också en tur till Blomsterlandet. T shoppade en orkidé och jag shoppade två stycken saint paula, och tre krukor med vårlökar. Behöver lite vårstämning ;-). När vi var klara så for vi hemåt igen.
 
Väl hemma så planterade jag vårlökarna i ett kärl som får pryda köksbordet. En av sain paulorna får pryda köksfönstret och en sovrumsfönstret. Vi fikade lite och därefter satte jag igång med dagens husligheter. Det var dags att fixa lite marmelad. Först ut blev det citronmarmelad. Det tog en stund att skiva 1,5 kg citroner och det sved rätt bra i händerna när jag väl var klar, plus att jag såg ut som russin om fingrarna. Citron och vatten fick koka en timme och under tiden så fixade T lite middag medan jag satt och vilade höfterna en stund. Att koka marmelad är inte så svårt, det som tog längst tid var nog att skiva citronerna... När marmelade kokat en timme så hällde jag i socker och det fick koka ytterligare en kvart. Gjorde sedan ett marmeladprov och det hela var färdigkkokt. T hjälpte mig att fixa fram mer glasburkar som diskades och steriliserades i ugnen ooch marmeladen kunde hällas upp på burkarna. När det hela hade svalnat och tvättats rena från kladd så hade jag 10 färdiga burkar med citronmarmelad - kommer räcka ett tag :-)
 
 
Efter marmeladpysslet röjde vi upp köket för att få bort att sockerkladd ;-). T och Lexi for sedan vidare till lägenheten och jag fixade med lite tvätt och tog det lugnt en stund innan det var dags att ge sig ut till stallet. När jag och Lillan gick ut så visade det sig att det var snöoväder ute. Snöade på tvären och det var inte alls skönt ute. Jag fixade pållarnas vattenhinkar, och så var det dags att få in pållarna. De stod och tryckte längst bort i hagen eftersom det där är mest vindskydd från stenmurarna. Jag fick locka genom att dunka med foderhinken. Till sist så såg jag att Otkawia började valla på Bianca för att ta sig inåt och så småningom var det två översnöade pållar som kom in i stallet. Bort med snön och kollade igenom pållarna innan det släcktes i stallet och det var dags att ta sig in i huset. Det var inge skönt väder att vara ute i.
Resten av kvällen kommer nu tillbringas med lite soffhäng och TV-tittande - En pilgrims död på 1:an fick det bli till att börja med. Ska kolla lite på nyheterna också innan det är dags att ta en närmare titt på kudden.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0