28/1 Måndag - Misslyckat kok...

Idag var det inte speciellt kallt. Det hade snöat en del under natten, men i morse så var det ett par plusgrader ute. Alltså bara en tidsfråga innan snön är helt borta och det är total isgata istället. När jag kommit en bit på väg till bussen så hörde jag att kenneln hade någon hund ute, för den började skälla. För övrigt så har det varit tämligen lugnt - nästan så man funderar på vart de gjort av alla hundarna.... Hur som helst - det är skönt att de tär tyst. När jag kom fram till busshållplatsen så var det en annan granne som också skulle med bussen. De konstaterade att det blivit väldigt tyst gällande skällandet, och jag förklarade att jag till sist varit tvungen att anmäla de lösspringa hundarna och skällandet. Något som de tyckte var hur bra som helst. De var också vansinnigt trötta på skällandet. Skönt att känna att man har grannskapet med sig i alla fall ;-)
 
Arbetsdagen försvann i ett hektiskt tempo och vid 16-snåret fick det vara bra för idag. T kom och hämtade mig och vi åkte ut till Panduro eftersom jag fått telefonsamtal därifrån om att en jadekula jag beställde igår, hade kommit. Snacka om snabba ryck! Ännu gladare blev jag skulle hämta kulan. Visade sig att jag fick kulan gratis eftersom stavarna som var med i en materialsats jag köpte för en månad sedan, var alldeles för mjuka för att hålla kvar den tunga jadekulan. Jag hade alltså tappat en kula, och igår så köpte jag nya, hårdare stavar och ska byta ut de som sitter i armbandet jag knåpat ihop. Som plåster på såret fick jag alltså jadekulan - det kallar jag riktigt bra kundservice av Panduro :-).
 
Efter besöket på Panduro så var det full fart hemåt. Mat till tvåbenta och fyrbenta innan vi drog igång med kvällens projekt. Nämligen att koka apelsinmarmelad. Det tog inte lång tid att fixa iordning apelsinerna och under tiden som marmeladen kokade så drog jag ut till stallet och fixade mockningen, på med nytt strö, gjorde rent vattenhinkar och fixade iordning pållarnas käk. Under tiden som jag roade mig i stallet var T inne i huset och vaktade marmeladgrytan. När jag kom in så var det lagom dags att hälla på socker och så skulle det koka en liten stund till... det visade sig sedan att det blev problem. Det var dåligt med kärnor i apelsinerna och det är ju där pektinet sitter. Så när jag gjorde marmeladprovet efter utsatt koktid, så var inte marmeladen klar. Alltså var det tvungen att koka ett tag till. Testade med nya marmeladprover och när det började bli som det skulle så skulle det bara koka ett par minuter till. På nolltid så lyckades skiten bränna fast i kastrullen :-(. Fort som sjutton gick det och marmeladen blev totalt oanvändbar. Bara att slänga och försöka få rent kastrullen. Vilket inte blir det lättaste då lagret med fastbränt socker var hur tjockt som helst. Snacka om jag blev sur över det misslyckade marmeladkoket :-(. Får se om jag hinner göra nytt försök på onsdag eller nåt...
 
Oktawia har ju fått vila ett par veckor pga att hon sträckte sig i hagen. Därför har jag passat på att pyssla lite med sånt som jag i vanligt fall inte hinner med när det är fullt ös med pållan. Oktawia är nu ohalt så det är dags att börja skritta igång damen så vi får se o jag hinner med något marmeladkokande, och om det lyckas bättre, någon annan dag.
 
T hjälpte mig i alla fall med att försöka få rent kastrullen, lite fastbränt kvar som får stå i blöt tills i morgon.
 
Vid 21-snåret så for Lexi och T vidare till lägenheten och jag förpassade mig ut till stallet. Pållarna fick komma in, snabb kolla av dem och så serverades kvällsmaten. Min kväll får nu avslutas med CSI NY och detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0