9/3 Lördag - Soligt...

Vaknade upp till en vacker och solig dag. Ut vid 8 för att släppa ut pållarna och servera frukosten åt dem. Så full fart in i huset och fixade iordning frukost åt mig själv som jag intog framför morgon-TV. När jag slappat klart så kom T och mumlade något om att han behövde åka ut till Marieberg för att shoppa lite fiskegrejer. Efter att snyggat till sig och fått på sig vettiga kläder så drog vi till stan. Först åkte vi till Asperum där jag konsulterade en tapetserare om mitt matsalsbord. Hon trodde inte det var någon bra idé att slipa bordet och så lacka det. Det behöver en ny omgång av fransk polering och rekommenderade en annan möbelrenoverare jag kan kontakta för prisuppgift. När jag ändå var på Asperum så passade jag på att titta på möbeltyger då jag behöver klä om mina matsalsstolar. Hittade ett fantastiskt tyg - till det facila priset om 995 engelska PUND :-O. Gick till en annan hylla och hittade mer jättefina kvalitetstyger... 1800 kr per meter.... Hm, ska nog leta reda på något billigare tyg som jag kan sätta saxen i. Eftersom jag aldrig klätt om stolar tidigare så ska jag nog inte ge mig på det dyraste tyget till att börja med ;-).
 
Efter Asperum så for vi vidare till Marieberg. Gjode ett besök på Caletex för att titta på möbeltyger, men efter att ha klämt och känt på fina kvalitetstyger blev jag lite kräsen... hittade inget som föll mig i smaken. Får leta vidare...
 
Vi for vidare till XXL där T shoppade sina fiskeprylar och så shoppade vi lite mat på Willys. Jag hade glömt ett par saker igår och så ville jag ha något till em-kaffet. Innan vi sedan for hemåt blev det ett snabbt stopp vid Grizzly där T letade efter antialgmedel, men de hade inte just den sorten som han behöver.
 
Så for vi hemåt i det intensiva solskenet. Knappt man såg något!!  Väl hemma så fixade jag iordning lunch som smakade bra och så var det dags för em-kaffet. Det blev idag kaffe och mazarin ute på trappat - årets första utefika med andra ord! Det var skönt i solen och så var det lite lä för vinden är svinkall...
 
Two for coffée
 
 
Som åskådare hade vi Lexi som gärna ville smaka på mazarinen, men det kunde hon glömma ;-)
 
 
Lagom när jag fått i mig fikat så kom Nalle och ville vara med. Alltså kröp han upp i mitt knä och så satt vi och halvsov en stund i solen - det var skönt. T höll på och bytte någon glödlampa på sin bilen och vi fick trappan för oss själva jag och Nalle :-)
 
 
Lite lätt trött av all sol så var det dags att göra en insats med pållan. Det blåste inte så farligt och jag bestämde mig för att vi behövde en liten uppsutten skrittur. Ut i  hagen och hämtade in pållarna. Gjorde iordning Oktawia och strax efter 15-snåret var vi klara för avfärd. Upp med matte i sadeln och vi drog iväg i snabb skritt. Oktawia har alltid vrålbråttom iväg när vi lämnar stallplanen och så är grannens kusar alltid jättespännande... Hon borde ju lära sig någon gång kan jag tycke. När vi väl kom ut på grusvägen så rörde sig Oktawia i slowmotion och T som promenerade med oss, hade inga som helst problem att hänga med. Det var hårt i backen, märks att det är minusgrader... och jag blev kall om benen och öronen. Vi skrittade på grusvägen några km och pållan var tämligen seg... tills vi vände och red hemåt igen - då fick vi vinden i ryggen och Oktawia vaknade till liv. Var tvungen att spana på ALLT och eftersom vi befinner oss i slättlandskap så ser hon kilometervis... Jag fick tillbaka koncentrationen på damen genom att jobba henne i skänkelvikning kant från kant på vägen. Vi blev omkörde av bilar totalt 4 gånger - den första bilen var en kvinna som satt och pratade i mobiltelefon - och jag funderar på ifall hon över huvud taget registrerade att hon körde förbi ett ryttarekipage???!!!! Fullt ös förbi! De andra bilisterna tog det betydligt lugnare - det tackar vi för! Nu gick det bra vid omkörningarna och pållan stod stilla, men jag funderar ibland på om bilister är självmordsbenägna eller nåt. Jag skulle då INTE vilja få upp 600 kg + ryttare på min bil!!
 
Vid kom i alla fall hem utan några bekymmer och Oktawia jobbade på riktigt bra i skänkelvikningarna - var bra med lite extra bjudning där ;-). Hon verkade uppskatta skritturen och såg som vanligt rätt nöjd ut när vi väl var hemma :-)
 
 
Efter att ha pysslat om damen så blev det hagen igen för pållarna och em-maten serverades. Jag var kvar i stallet och fixade iordning med mockning och hästarnas mat. När detta var avklarat fick det bli stugvärmen för min del.
 
Resten av kvällen har så tillbringats med att laga middag, ätit middag. T och Lexi for vidare till lägenheter eftersom T ska ut fiska i morgon. Jag har tagit det lugnt, slösurfat och så kollat på TV. Nu får det bli melodifestivalen som får avsluta den här lördagen.
 
Så detta är allt för idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0