29/7 En riktig arbetsdag

Idag hade vi verkligen vädergudarna på vår sida och fick en hel del jobb gjort i dag :-).

Det började med en lagom tempererad fm alltså mulet, så jag kunde gå lös på fönstrena och torka av dem med målartvätt. Det tog ungefär 30 min per fönster så det tog ett par timmar för sovrum och kontoret. Under tiden gick maken lös på källarfönstrena, skrapade rent dem ytterligare och tvättade rent dem med fasadtvätt. Vi hann lagom klart tills solen tittade fram och då blev det dags att pausa i skuggan och fika en stund.

Efter vilopausen så var det stallets tur. Jag torkade av all metall med målartvätt och så målade jag all metall runt boxarna. Det tog totalt 3 timmar - rätt bra "tänktid" ;-), men sedan var stallet så här fint.



Nu ska det få torka tills i morgon, då ska boxgolven kalkas och nytt spån läggas in. Vattenhinkar, krubbor, klimattor ska upp i boxarna också. Plus boxskyltar och min lilla hylla utanför Oktawias box.

Maken hade inte slöat medan jag slet i stallet. Nädå, han hade släpat fram en stege till körsbärsträdet och plockat körsbären. Vi har fått en riktigt bra skörd på mormors gamla träd. Det hade fåglarna också upptäckt så det var bra att maken tog hand om bären - de hade nog varit uppätna rätt snart annars. Förhoppninsvis ska det bli saft av årets skörd.



Cirka 10 liter körsbär fick han ihop, jag älskar körsbärssylt, men kärna ur 10 liter... näe - jag har kvar körsbärssylt från förra året. Det får räcka ett tag ;-).

Maken hade också kokat färsk potatis och jag gjorde iordning championsås och till det hade vi burkskinka och grönsaker. Efter maten satt jag och läste en stund och lyssnade på grannens skällande hund....

När jag hade slappat en stund och vår fönster fortfarande hade full sol på sig, så skurade jag rent krubborna och vattenhinkarna som ska upp i stallet i morgon. När jag ändå var i farten med vattenslangen så passade jag på att göra rent min stallåda min tillhörande borstar - det var välbehövligt vill jag lova ;-). Det var nästan mer päls och sand i min låda än borstar. Men nu är prylarna rena och fina och ligger på torkning :-):



När klockan var 19 så hade äntligen skuggan kommit fram till balkongen vid sovrummet. Maken höll på och kittade om några fönster så jag började med grundmålning av balkongdörr och fönster. Maken kom sedan upp och började oljemåla vindskivan och fönsterfodret till gästrummet. Vindskivan behöver en strykning till, sedan är den klar. Han målade också knutan vid utebelysningen när han ändå stod på stegen. Jag hann också grundmåla fönstren vid kontoret och källarfönstrena.

 Grundmålade fönster och dörr vid sovrummet.

 Kontoret. Har tagit ner taket över dörren för att komma åt vindskiva och gästrummets fönster.

 Man ser skarven mellan ny och gammal färg. Sist vindskivan blev målad var 1995...

Kollade till pållarna i hagen inför innan jag gick in för att kolla på TV. Oktawias öga var helt klart mycket bättre. Inge svullet alls, lite rött. Hon hade inte heller ont, men fick dock behålla flughuvan på för att slippa flugorna. I övrigt njöt de av det vackra vädret på kvällen.




Eftersom det inte finns så mycket gräs i hagen, tillskottsfodrar jag med hö och kvällsmaten fick de lite senare.

Avslutade dagen med att slappa i soffan, en väl värd vila efter att ha fått en hel del gjort idag. Kändes bra att få stallet målat, är lika nöjd varje år när det är nyskurat och nymålat. Det är 4 år sedan maken byggde det, men det håller sig fortfarande fräscht :-). Är kul att starta upp hösten med ridning och träning, och kunna ta in hästarna i ett nystädat stall. Jag blir i alla fall mer motiverad till att komma igång med träning osv. I och för sig så är jag ju rätt energisk under hösten, gillar ju hösten ;-)

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0