10/8 Måndag - Blixt och dunder

Det har varit varmt och kvalmigt hela dagen. I morse så trodde jag att det skulle vara svalare och komma regn för det var lite halvkyligt när hovis var här kl 7.30 och skodde Oktawia. Det kom även lie regn då. Oktawia skötte sig bra under hovisbesöket, behövde bara bremsa en kort stund när skon på höger framhov skulle spikas fast. I övrigt så gick det bra. Lilla Bianca stod som ett ljus under verkningen - behövde bara betala för en 1/2 verkning pga att hon är så liten ;-).

Men när jag släppte ut pållarna i hagen så skippade jag flughuva och flugtäcket till Oktawai eftersom jag trodde det skulle bli spöregn under dagen. Tänk så fel jag hade....

När vi kom hem från jobbet så kunde vi sitta ute och fika - det var fortfarande väldigt varmt och soligt. Maken och jag var lite trötta efter jobbet och det var jobbigt med den tryckande kvalmigheten. Djuren verkar inte bli lika tagna av vädret som vi blev. Vovvarna busade runt i trädgården och inne befann sig  Nalle och Minna, som blivit bästisar. Tycker dock att Nalle busar lite väl hårt med Minna och framför allt så har han fördel av sin storlek ;-)



Men mattfransar är också kul att leka med...




Till sist så kom det i alla fall ett efterlängtat åskoväder. Det drog inte riktigt rakt över vårt hem, men när jag stod i stallet och mockade så  var det 3-4 sek mellan blixt och dunder... det räcker ;-). Det kom dock inte så mycket regn, bara lite dugg, men luften blev i alla fall helt annorlunda efter åskan. Blev lite lättare att andas. Har faktiskt längtat efter ett rejält åskväder för att rensa luften - så det var skönt att det äntligen kom.

Pållarna plockade in från hagen vid 18.30 tiden. Jag gjorde iordning Oktawia för ett litet ridpass och 19:15 åkte vi in till ÖFK. Idag var det jag själv som skulle rida och maken följde med som sällskap och lasthjälp. 

Började ridpasset med att skritta runt SM-banan - klarade mig nästan undan regn ;-). Sedan fick det bli ridhuset och jag jobbade Oktawia i trav i 25 min, trav på serpentinbågar och 8-volter, lite övergångar skritt-trav-skritt och sedan så blev det träning på skänkelvikning i trav och det funkar jättebra på pållan. Ridningen funkade från början idag. Damen var inte tjafsig eller så, dock lite ostadig i formen i början, men efter skänkelvikningsomgången så slappnade hon av - det är så himla effektivt på henne för att få damen lösgjord. Travade volt och 8-volt och hon var hur följsam som helst och stadig i formen. Det fick räcka för idag. Skrittade ett par minuter uppsuttet, men sedans så sadlade vi av och promenerade runt stallarna med henne. Idag var den promenaden lite otäck... det var fotbollsmatch eller nåt nere på Rosta gärde - massor med folk som stimmade runt och hejjade - urläskigt tyckte Oktawai... mattes axel var ett bra ställe att befinna sig på tyckte Oktawia - matte höll inte alls med ;-).

Maken försökte ta kort när jag red - alltid lika svårt, men skuggfiguren föreställer i alla fall mig och Otkawia :-)



Vi var hemma igen strax efter 20.30 så jag hann precis bli klar med pållan och allt i stallet tills det att CSI NY började - ett bra avslut en måndag kväll som denna. 

Mycket mer än så här har inte hänt ikväll :-)

/Lizzie 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0