19/8 Onsdag - Katter och hästar

Katterna och hästarna är det som tagit min tid under denna kväll. På jobbet är det också full rulle ;-) - sista finputsen på vårt PM som ska redovisas i morgon och resten av em försvann i ett myller av telefonsamtal... kändes det som i alla fall ;-).

Innan vi åkte hem så åkte vi till 3-butiken för att hämta min mobil som varit på lagning, sedan var det full fart hemåt. Vi hann lagom hem och "röja upp" i undervåningen till dess att en kattspekulant kom kl 18. Det var familjen från Kumla, som tingat en av Lisas kattungar, som kom för att hämta sin kisse. De har verkligen tingat den kissen som är mest kelsjukast av dem alla i just den här kullen. Så fort man petar på kissen så börjar motorn brumma igång. Idag var det ingen skillnad och det är nog första gången som jag sålt en katt unge, som direkt lägger sig till rätta i en främmande kattbur och börjar SPINNA högt och ljudligt. Dessutom så hon  hur nöjd ut som helst. Det är mer vanligt att de försöker brotta sig ut ur buren... ;-).

Kissen blev avmaskad för sista gången, och så kunde hon fara iväg med sin nya familj. Vips så försvann där den som var favoriten *suck*. Ja ja - det var underbart så länge det varade.

Stina heter hon numera i alla fall ;-)



Bakom Stina sitter en kullbroder - väldigt nyfiken på vad jag sysslar med ;-).

Tyvärr är det ingen som är spekulant på Kalle, vilket är konstigt för röda hankatter brukar gå åt som smör i solsken... och han är ju jättefin :-)



Kalle är ett riktigt busfrö och tycker att Minna är jättekul att leka med. Att kissarna nästan river huset - det är ju liksom ett annat problem ;-).

Ska ha annons på resten av kissar i Lisas kull. Det är 2 cremefärgade hanar kvar och en svartrandig hona. Alla 3 kissarna jättetrevliga - och nyfikna ;-)



Efter att ha gosat med kissarna en stund så var det bara att gå ut och fixa stallet. Det var planerat en uteritt med I och hennes pålla M, men tyvärr så gick det i stöpet pga att M inte är helt kurant. Hoppas pålle kryar på sig snabbt!

Det blev alltså omplanering av ridrutt och istället blev det maken som fick följa med som sällskap på järnhästen.

Kattspekulantbesöket gjorde att kvällen försvann snabbt och det blir ju mörkt tidigare nu om kvällarna. Så det där med matlagning - det fick vi spara till sist

Först så fixade jag stallet och hästmaten. Varmt och skönt var det i dag i alla fall och helt vindstilla, alltså var jag väldigt peppad inför uteritten. När stallet var fixat så plockades pållarna in från hagen och Oktawia gjordes iordning för en ridtur. Klockan 19:45 satt jag i sadeln och vi gav oss i väg... fast fort gick det inte... Oktawia var som en sengångare.... När vi kom ner på banvallen fick jag göra riktiga "ponnysparkar" för att få igång henne i trav och det var knappt att hon rörde sig framåt... helt urseg.

Det som gick riktigt bra var att vi efter halva turen, mötte 2 andra ryttare som var ute på sina pållar. Det gick jättebra att möta dem - Oktawia tittade lite, men mest nyfiken. Ingenting av den hysteriska spändheten hon hade för 1 år sedan. Det är ju helt underbart. När vi kommit drygt halva rundan så blev det lite mer fart på Oktawia och hon travade på bra. Vi kom fram till vår "galoppsträcka", men jag fick driva på rejält för att hon skulle fatta galopp, men sedan så galopperade hon på bra, sträckan är cirka 300 m så det är inte så himla långt. Det räckte i alla fall för Oktawia, för det var inge svårt att bryta av från galoppen och börja skritta ;-). Sista travsträckan gick jättebra. Oktawia hade bra bjudning och vi gjorde skänkelvikningar från vägkant till vägkant. Sista travsträckan är ju cirka 1 km och sedan var Oktawia nöjd. Hon kändes mjuk och fin, skänkelvikningarna gjorde susen. Hon skrittade på i ett bra tempo, inte alls lika såsigt som i början, men ändå så var hon helt avslappnad. Det är också så skönt att hon inte stressar upp sig över lantbruksmaskinen så här i skördetider. Vi red för grannens skördetork som är precis vid vägen. Den stod på för fullt och det dundrar något hemskt, samtidigt så möter vi en traktor... Otkawia bryr sig inte ett endaste dugg :-). Så sista km kunde vi skritta hem på långa tyglar och hästen helt avslappnad och nöjd med motionspasset. Det  har ju hänt att vi kommit hem och det har känts som att man skulle behöva rida ett varv till för att få pållen lugn. Så var det inte idag ;-).

För övrigt så var det en helt underbar kväll - som gjord för en tur med pållan. Dock var det några äckliga typer som förpestade tillvaron för oss.... maken märkte ingenting, men det gjorde jag och pållan. Kan ju bero på att det var på oss som alla miljader med mygg höll hus!!! Jag blir aldrig myggbiten i vanliga fallet, men nu blev jag helt sönderbiten och Otkawia är helt knölig på hela halsen. Inte undra på om hästen blir trött... rena blodförlusten efter den myggattacken!!!!

Visst är det skönt med ljumma sensommarkvällar, men för min del så får det gärna bli lite svalare så vi slipper dessa djäkla insekter...

Att jag smörjt in pållan med flugmedel hjälpte jättebra... mot flugorna... *fniss*

Väl hemma så var det snabbt in i stallet. Inte någe snack om att stå ute och borsta. Det är myggfritt i stallet ;-). Maken glömde sätta på Oktawia flughuvan i dag vid utsläppet. Det resulterade i ögon som flugorna kalasat på. Alltså fick maken hjälpa till så jag kunde skölja ur ögonen på pållan och kleta dit lite Noviformsalva. Svullnaden hon fick idag går förhoppningsvis ner till i morgon.

Lilla Bianca fick sig bara en snabb översyn,  men hon var mest intresserad av mat så det gjorde nog desamma med rykt och pyssel. Bianca ska få sig en omgång på söndag - då blir det träning inför den stundande utställningen ;-).

Jag blev klar i stallet kl 21:30 och då blev det äntligen mat ;-) nåja, jag hade käkat lite fil och müsli innan jag börjde med stallet - annars hade jag väl slagit ihjäl någon vid det här laget.... *fniss*

Tyvärr så kan jag inte göra Nalles fanclub nöjd... lilla Nalle är mer ute än inne och framför allt är han spårlöst borta när kameran är framme. Men lilla Minna får duga som stand-in - de är ju halvsyskon i alla fall ;-).

Minna kommer numera väldigt bra överens med Tussan och Tussan tycker att Minna är hennes bebis ;-)

Vet inte vem som är mest nöjd över situationen - men båda trivs i alla fall!



Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0