15/12 Tisdag - Snö :-)

Äntligen SNÖ :-D. För en annan som bor på landet så innebär snön att det blir SÅ mycket LJUSARE under den mörka delen av dygnet ;-). Dessutom så slipper man leran ;-) Att det blir lite halkigt det får man stå ut med... ;-)

Men nya bilen funkade bra i halkan - 4-hjulsdrift is the shit :-D.

Har kört runt uppe på stan i rusningstrafik efter föreläsning på universitet - inga problem. Bara att gasa och köra i snömodden. Var iväg och hämtade maken vid Ica Maxi och passade då på att lägga på julkorten. Sedan fick maken köra hem eftersom jag var skittrött efter föreläsningen.

Väl hemma så blir det snabbt lite mat i magen. Sedan fixade jag iordning ett par julklappar som jag ska ha med i morgon. Och sedan full fart ut i stallet där jag mockade och fixade hästmaten - skönt med fysiskt arbete när hjärnan fått sitt - tror jag nämnt det tidigare ;-).

Idag skulle M1 rida, men eftersom hon hade ridlektion inne på ÖFK, så fixade jag iordning Oktawia och körde in henne till kl 19.45. Lastade Oktawia med bil och trailer ståendes i lite lätt uppförsbacka. När jag skulle åka så hade vi nästan 1 dm snö - Inga problem att åka iväg. Gud vad skönt med 4-hjulsdrift :-). Stora vägen var hal så jag tog det lugnt med hastigheten, 4-hjulsdriften hjälper ju inte mot allt ;-).

När jag var framme vid ÖFK så var jag lite tidig, passade på att testa och se om det skulle gå bra att lasta ur pållan helt ensam. Tidigare har jag ju haft folk omkring mig - ifall att liksom. Men någon gång är jag ju tvungen att testa själv och det blev idag. Inga som helst problem. Pållan stod snällt och väntade på att jag skulle ge kommandot "back" sedan backade hon snällt ur trailern, stannade vid mig så jag kunde ta grimskaftet. Sedan kunde jag knalla runt och släcka lyset på bilen, fälla upp baklämmen och stänga skötardörren och damen följde med runt hur snällt som helst. Knappt man kan tro att det är samma häst... som i våras knappt gick att få i närheten av en trailer ;-).

M1 och pappa P kom och det var slut på vilan för Oktawia. Idag var pållan på riktigt bra humör, inga problem med galoppen och hon har blivit mycket jämnare i sin galopp. Tidigare var det tydlig skillnad mellan vänster och höger galopp - det är det inte längre. För dagen så var det också rund och fin galopp och fattningarna funkade bra. Hoppas lite av samarbetsvilligheten sitter kvar tills i morgon när jag ska rida ;-). M1 var mycket nöjd med dagens pass :-).

När jag åkte hem så hade plogbilen precis plogat stora vägen, men lika bra att ta det lugnt i alla fall - vägen är känd för att vara hal... men hem kom vi utan problem. Väl hemma så var pållan mer intresserad av att få komma in i sin box än att bli ompysslad på stallgången. Damen var pinknödig visade det sig, men så var det ju också maten som lockade - är man häst så är man ;-).

Så det var alltså kvällens aktiviteter. Nu ska jag försöka tina upp mina frysta tår och sedan förpassa mig till sängen för skönthetssömnen. Den behövs ju ;-).

Alltså allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0