18/2 Onsdag - Besök till ATG-klinik

Förmiddagen idag var en enda lång pinande väntan på att få sluta vid 13 och åka hem för att köra ponnyn till ATG-klinken. Var extremt orolig eftersom Sabina bara har blivit sämre och sämre sedan Metacamet tog slut i fredags. Dessutom blev  hon aldrig symtomfri under medicineringen heller. Tyckte alltså att allt verkade totakt nattsvart.

Vi kom hem 13.15, bytte snabbt kläder under tiden som maken hakade på trailern på bilen. För att inte Oktawia skulle fatta att vi körde iväg med Sabina så la jag ut hö i hagen bakom stallet och så stängde jag dörren till stallet. Detta blir inte Oktawia stressad över för hon vet ju vart Sabina är - i stallet... Sedan smög vi iväg med Sabina till trailern. Fort gick det inte, men Sabina klarade av att gå själv. In i trailern utan problem. Det är inte ofta hon blir körd, men hon är en lättlastad liten dam. Vi kom fram till ATG-kliniken lagom i tid och stoppade in Sabina i en box i stallet där. Sabina tyckte det var jättespännande att få komma ut och se sig om i vida världen och gnäggade efter alla andra hästarna. Det var ju höga väggar så hon hörde ju bara de andra hästarna, kunde inte se ut.

Vi fick vänta lite och sedan blev det vår tur att släpa ut en stapplande liten ponny ut till löpargången.... På vägen dit så charmade Sabina skallen av både personal och andra "patienter". Hon var den enda shettisen bland alla storhästarna - klart  hon är söt :-).

Veterinären klämde på hovarna med visiteringstången och fick reaktion fram, men inte bak. Jag har ju inte känt någon förhöjd digitalispuls som tecken på att Sabina har ont, det gjorde inte veterinären heller, men det blev röntgen på alla 4 hovarna för att se hur mycket hovbenet roterat. Nu fick vi vänta en stund igen och Sabina fick stappla tillbaka till en box. Röntgenrummet var upptaget av en annan häst. Tog en stund innan de blev klara med den och vi kunda komma in med Sabina igen. Den lilla damen var hur snäll som helst och följde lydigt med in i röntgenrummet. Behövdes ingen lugnande spruta utan vi kunde röntga alla 4 hovarna utan problem och det räckte med en plåt på varje hov. Antagligen hade Sabina så pass ont att hon inte rörde på sig i onödan...

Det jag var hemskt orolig för var ju att det skulle vara så allvarlig hovbensrotation att det bara var nödslakt som väntade - så illa går Sabina nämligen. Men veterinären var vid gott hopp, naturligtvis har Sabina hovbensrotation på alla fyra hovarna, värst fram. Men veterinären uttryckte sig som så att "det finns gott om struktur i sulan", vilket betydde att det inte var någon fara med att att hovbenet var på väg genom sulan. Däremot så syndes det väldigt tydligt att Sabina var ALLDELES för lång i tårna på alla fyra hovarna. Det finns rejält mycket att korta av för att underlätta för den lilla damen. Alltså så har hovis som var ute den 4/2 varit lite väl försiktigt när han fångverkade. Tyvärr så hade inte kliniken någon hovis på plats som kunde fixa till hovarna på Sabina på direkten. Istället fick jag med mig röntgenbilderna på en CD-skiva hem som jag kan visa "min" hovis hur hovbenet ser ut.

Det var inte ens så illa ställt med Sabinas fossingar att hon behövde sjukbeslag. Eventuellt kan hovis lägga på en sko åt fel håll för att underlätta avlastningen, sa veterinären. Men i nuläget behövdes inga sjukbeslag.

Fick med mig recept på butta eftersom Metacam inte hjälpt. Det ska Sabina käka 12 dgr, initialt ska hon har dubbeldos ett par dagar och sedan ska en hovis korta tån rejält på henne.

Det var en MYCKET lättad matte (främst matte) och husse som stoppade in Sabina i trailern och for iväg till Apoteket för att lösa ut medicinen. Maken trodde från början att det inte var så illa med Sabina som jag var rädd för. Men fång är en otäck sjukdom...

När vi kom hem så fick Sabina stå kvar i trailern under tiden som jag mockade boxarna. Ville inte hålla på och låta henne vandra runt i onödan. Däremot så fattade Sabina att hon var hemma och började gnägga. Man kan lugnt säga att Oktawia helt plötsligt förstod att Sabina INTE var i stallet.... Oktawia motionerade sig själv i hagen under de 30 min som det tog för mig att mocka boxarna och lägga på nytt strö... Sabina verkade vara nöjd med att vara hemma och gick nästan normalt från trailern till boxen. Och så gnäggade hon som en tok efter Oktawia ;-). Oktawia galopperade runt i hagen från ena änden till den andra - och så gnäggade hon. Vad hon inte fattade var att Sabina blivit förpassad in i sin box ;-). Jag lockade Oktawia med lite hö eftersom de ändå var matdags, men hon bara sprang runt. Till sist hade hon lugnat ner sig så pass att hon kunde intressera sig för höt. Och då fattade hon att Sabina var i sin box, så Oktawia gick in och kollade att allt var OK med Sabina - sedan var lugnet återställt ;-). Oktawia gick ut och käkade av sitt hö och var sedan lugn i hagen resten av kvällen.

När jag var klar i stallet så började ju nästa jobb... leta rätt på en hovslagare... Eftersom den som var här sist var lite väl försiktig - har ingen erfarenhet direkt av fångponnisar - så kände jag att jag ville ha tag på en annan hovis. Men det är inte helt lätt att få tag på bra hovslagare. De som är bra - de tar inga nya klienter. Jag har dessutom två stycken "besvärliga" hästar. Sabina är rädd och lägger sig ner om man inte tar det väldigt försiktigt. Oktawia tycker inte alls om att bli skodd så henne får jag droga lätt, men kan ändå vara "bånglig" att sko - sådana hästar är inte så populära bland hovslagare. Ringde runt till några "hästkompisar", men fler än jag är på jakt efter hovslagare. Kollade på hovslagarföreningens hemsida och det finns inte så många i närheten. Till sist så testade jag att ringa en som jag inte testat tidigare - en kvinna och hon svarade faktist trots att jag ringde efter kl 17 ;-). Hon har i alla fall jobbat ett tag och kommer efter helgen för att fångverka Sabina. Hon höll med om att medicinen måste få en chans att göra nytta så att smärtan klingar av - svårt att verka annars.

När detta samtalet var avklarat så kunde jag äntligen börja tänka på annat *pust*. Kollade mailen och jag hade lite jobb åt NRU, så jag satte mig och jobbade med det i ett par timmar.

Var ute vid 19-snåret och kollade till Sabina, hon hade faktiskt petat i sig det höt hon hade fått när vi kom hem. Hon äter ju lite dåligt för tillfället. Jag fixade hästamaten, maken slängde ner lite mer hö. Och jag var klar med käket och tänkte gå ut och hämta Oktawia så kom hon av sig själv och knatade in i sin box. Sabina blev väldigt nöjd ;-). Snabb koll av Oktawia att allt var OK med henne, sedan blev hästarna lämnade själva ett tag.

In i stugvärmen igen och datorn. Nu ska jag vika lite tvätt, sånt behövs ju också göras ;-). Hinner kolla lite på TV idag också innan det är dags att gå och knoppa. Det som är kvar att göra för övrigt är att natta pållarna och det ska jag göra om ett tag ;-)

Och så mina övriga husdjur. Lexi och Lillan har jag jagat över halva tomten för de ska bara smita över till grannen och jaga deras hundar. Lillan fick syn på deras schäferhane... Så det var bara att plocka in vovvarna.

Kissarna ligger och sover, utspridda lite i huset. Förutom Nalle då som ska vara med överallt. Idag har han roat sig med att leka med veden ;-)


Tyvärr så funkar inte mitt Internet som det ska - så lägga in någon bild funkar inte :-(. Så tyvärr får Nalles fanclub överleva ändå utan bild idag... lätt blir det inte - det förstår jag... ;-)

Men ibland så funkar ju inte tekniken som den ska, och just nu lever mitt ADSL-modem sitt eget liv. Får jag upp detta inlägg på min blogg är det nästan ett under ;-)

Så detta var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: Karin

Åh vad det känns skön att det finns hopp för lilla Sabina! Kan stå ut med att Nalle inte finns med i dagens blogg - men vi har ju albumet :)

2009-02-19 @ 11:46:13
Postat av: Lizzie

Jo, det känns jätteskönt att allt hopp inte är ute - än i alla fall. Hon var också jättemycket piggare redan i morse - buttan gör verkan snabbt. Och nu när vi kom hem så hade hon käkat upp allt hö! För första gången på 3 veckor - så det känns bra.

2009-02-19 @ 17:11:20
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0