20/7 Måndag - Rensat...

Maken har faktiskt varit riktigt duktigt med sitt rensande av skräp :-). Han har ju lite svårt att slänga saker *harkel*. Jag är ju gift med en liten "skrotnicklas" *fniss*. Men 11.30 idag så gick bil och trailer iväg till återvinningscentralen och släpet var i princip fullt. Vi har mer skräp som ska ut ur lagården, så vi kommer få åka en vända till.

Sopor på väg...



Som synes är en trailer väldigt bra att ha i sin ägo - kan användas till mycket mer än att köra häst och hö i ;-).

Framme vid återvinningscentralen var det full rulle - vi var inte ensamma om att slänga skräp... Vi ställde oss vid kontainern för återvinning av metallskrot. Vi hade mest av sådan skräp, sedan var det lite miljöfarligt avfall, armaturer, sladdar och lite allehanda skräp som slängdes. Gamla diskmaskinen blev placerade bland alla andra vitvarorna. Det tog en stund att tömma trailern, men SÅ skönt att bli väck skiten :-). Men det kändes för maken när han slängde sin gamla skinnfåtölj. Dock hade den gjort sitt och var helt trasig, men han har ju svårt att skiljas från saker och fåtöljen har ju hängt med i 20 år... *harkel*. Och tror ni inte på fan att jag tog honom på "bar gärning" med att försöka fiska upp nåt som någon annan slängt!!!! :-O Som tur var lyckades det inte.... En himla tur att han inte jobbar på en återvinningscentral... en hel del skräp skulle hitta hem till oss då....

När vi var klara vid Återvinningscentralen så åkte vi vidare till en fd arbetskamrat H - en liten utflykt cirka 1 mil på andra sidan stan. H har samlat på lite sågspån i säck åt mig. De sågar och klyver virke till ved och det blir en hel del sågspån som de är glada att bli av med. Det är perfekt sågspån att ha till att grundlägga nya bäddar till pållarna. Det blir lite fika och blåbärskaka hos H också. Mycket trevligt ;-).

När vi var på väg hem igen gjorde vi ett stopp på ÖB och eftersom kl var 15.30 så hade vi hunnit blivit hungriga. Det blev varsin kebab innan vi åkte vidare :-). Vi åkte till Granngården eftersom jag behövde få hem Stalosal - det ska jag ha i botten på bäddarna. Det förhindrar ammoniakdoft och bakterieangrepp, och det är ju bra. Sedan blev det full fart hemåt.

Spån för avlastning...



Maken var snäll och hjälpte mig att lasta av spånet och in med säckarna i stallet. Jag portionerade ut Stalosalet och sedan så la vi på ett lagomt tjockt lager med spån. Pållarna kommer få trampa till det lite när de kommer in och så ska vi fylla på med mer allt eftersom.

Nu kan  pållarna komma in till sina nyskurade och fina boxar :-)



Idag var det i alla fall bättre väder än igår. Blåsigt av bara tusan, men uppehåll, så pållarna var inte direkt intresserade av att gå in ;-)

Men nu är stallet klart och det känns jätteskönt :-)



När vi var klara med boxarna så passade maken på att ta med sig Lillan och dra till skogs - svamjakt igen ;-).

Jag passade på att ta en väl förtjänt vilopaus framför datorn med kaffe och smaskiga jordgubbar och grädde.

Det godaste som finns ;-)



Efter en liten vilopaus och stärkt av kaffe och jordgubbarna så fick jag inspiration att fortsätta med lite röjningsarbete :-).

Det blev sadelkammaren som fick sig en omgång. Jag gick ut kl 18.30 och var klar 21:30!!!

Alltså var sadelkammaren i stort behov av en ordentlig städning och rensning.

Började med att plocka ut de prylar som ska ut i stallet, satte upp grimskaft vid uppbindningsplats. Ett par täcken till Oktawia hängdes ut på hennes täckeshängare osv.

Sedan gick jag lös på de gamla skitiga täckena, är ett par kvar att tvättas, men först.... ut med vädringsstället och så borsta loss hästhår!!! Ett digert arbete och sedan satt håret på mig ;-).

Kattungarna i sadelkammaren är jättesöta, men himmel vad de ställer till.... det var en hel del med saker som skulle återställas till sina normala platser. Jag damtorkade alla plana ytor - var välbehövligt. Tvättkorgen fylld med tvätt bars in till huset, då de smutsiga schabraken blir tvättade någon gång ;-).  Jag dammade och sopade, sopade och dammade.... plockade undan en massa tomma småhinkar som inte används. Bianca fick egna mathinkar fixade och Sabinas gamla plockade jag undan, samma procedur med höpåsarna. Slängde gamla trasiga saker som aldrig mer kommer att användas osv och så till sist så började det äntligen likna något.

Känner mig mycket nöjd med kvällens slit och så hoppas jag kissarna håller sig i skinnet ett tag i alla fall ;-)

Ording och reda på täckena



Rent och prydligt på hyllorna :-)



Det märks att Prickan anser att hennes kattungar nu är så pass stora att de i princip kan klara sig själva.... Prickan låter nämligen mina hundar komma in i sadelkammaren - UTAN att bry sig det minsta....



När Minna lekte "Tudorkatt", så satt nämligen Prickan och käkade mat...



Smilla och Minna är väldigt nyfikna på Lexi, men tyckte nog att hon var en suspekt typ ;-)

Jag avslutade kvällen med att gå ut och mata pållarna, kolla över dem och spraya på lite flygmedel. Sedan var det bara att ta sin slitna lekamen att gå in. Är i alla fall väldigt nöjd med dagens rensning och slit :-).

Så nu blir det till att glo lite på TV innan sängen kallar ;-).

Det var allt för idag.

/Lizzie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0