7/11 Lördag - Mycket att göra

Idag har det varit fullt upp hela dagen! Efter frukost så åkte vi iväg till min höbonde för att köpa ett lass med hö. Pållarna behöver ju sin mat ;-). Inte roligt väder att hämta hö i, riktigt novembergrått. Dock hade vi i alla fall tur med att det var uppehåll så vi slapp få regn på höbalarna.

Det tar inte lång tid att åka till min höbonde, bara 20 min, lastar trailern full med hö tar cirka en kvart och så hem igen. Det tunga jobbet är när vi väl kommer hem och höt ska upp på höloftet... Som tur är så är det inte så himla högt upp till höloftet, utan maken fixar att kasta upp balarna med högaffel och jag tar emot och bär iväg till en snygg och prydlig hög. Den här omgången hö är dock riktigt hårdpressad och balarna svintunga. Vi fick slita hårt med andra ord, men till sist så var allt hö i en prydlig hög på höloftet.



Så nu har pållarna mat för dryga månaden framåt.

När vi var klara med hölastningen så fixade jag klart med mockning och allt i stallet. Skönt att få det gjort för dagen. Blev lagom klar när det var dags att gå in och fixa lunch.

Vi käkade pitabröd med tonfisksallad som fyllning till lunch, smakade bra och sedan orkade vi ta itu med nästa sak som stod på schemat för dagen...

Krattning av dygnsura löv....

Maken krattade under äppleträden i övre delen av trädgården och jag tog mig an gräsmattan på den nedre delen av trädgården. Kratta blöta löv är ingen hit... men ack så nödvändigt...

Gräsmattan innan räffsning




Efter drygt en timmes slit så hade jag fått ihop fina högar och man ser gräsmattan igen. Högarna får ni nog försöka få upp i morgon...

Efter räfsning




Kommer bli ett himla körande med skottkärran för att få bort alla löven... men motion är ju bra för kroppen ;-).

Gick en runda i trädgården och vi har inte bara löv utan även en och annan liten blomma som fortfarande trotsar vädrets makter ;-).



Efter slitet med löven så var det dags att åka iväg till min moster U för ett litet socialt besök och köpa potatis av dem. Vi kom dit vid 14-snåret och var där ett par timmar för prat och kaffe, det var trevligt.

Väl hemma igen så var det dags att laga lite middag. Vi hann i alla fall inte göra något mer ute eftersom det blir mörkt vid 16-snåret. Får vara nöjd med det vi hann mitt på dagen. Det var i alla fall skönt väder att vara ute i.

Resten av kvällen tog vi det lugnt. Maken fick faktiskt ett infall och ville gå på bio *kors i taket*. Dock hittade vi ingen film som passade oss båda - det vanliga problemet. Så istället blev det TV:n hemma och ett par DVD-filmer. Var rätt slut i kroppen efter dagens slit så det var skönt att bara ta det lugnt.

Som avslutning har jag lyckats fånga en bild av en trött Nalle. Han har ett hårt jobb med att hålla koll på läget utomhus ;-). Men här kommer en liten hälsning till Nalles fanclub från en trött liten Nalle :-)



Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0