14/8 Lördag - Utställning

Idag var det dags för ponnyutställning i Kumla med lilla Bianca. Det var skönt att det inte var så långt att åka och vår klass skulle start 10.45 så vi behövde inte ge oss iväg lika tidigt som vid förra årets utställning i Köping.

Klev upp vid 8 och gav pållarna lite morgonhö. Sedan fixade jag iordning mig själv, plockad iordning på de prylar som skulle med. Hade föreberett i går så det var bara att stoppa in i bilen.

Bianca hade jag badat igår, men innan vi åkte så blev det rejäl borstning för att bli av med allt spån som fröken hade gosat in sig i ;-). Innan jag började pyssla med Bianca så släppte jag ut Oktwia i hagen och hon började beta på en gång och märkte inte ens att Bianca var kvar i stallet ;-). När jag sedan var klar med borstning av Bianca så lastade vi henne, snällt klev hon in i trailern, kollade att Oktawia var lugn och så åkte vi mot Kumla. T var med som "hästskötare" ;-).

När vi kom fram så letade vi rätt på sekretariatet där jag anmälde oss och sedan kollade vi lite på klassen innan. Eftersom det var en Ponnyutställning så var det klasser med olika ponnyraser och gotlandsrussen var före oss. Till sist så blev det dags att plocka ut lilla Bianca ur trailern.

En nyfiken liten fröken på utställningsplatsen :-)



Fanns massor med saker att spana på ;-). Förra året fick Bianca 38 poäng och jag var inställd på att typ få sämre i dag, fröken fet som en tunna och manen har blivit tunn och stripig under betet. Men valde ändå att åka idag för att det är kanonbra miljöträning för Bianca. Och så får det gå så som det går, fröken är ju tagen direkt från betet och jag har bara tränat lite lätt typ 3 gånger den här veckan....

Mycket fina ponnyer fanns det att titta på i alla fall...



Bianca tävlade i klass 6, 2-åriga ston och det var 3 stycken ston i den klassen. Och till sist var det vår tur att gå in i ringen för att bli bedömda. Har tränat på att "ställa upp" Bianca bra hemma och då har det funkat. Idag ville hon inte alls ställa upp sig ordentligt utan jag fick traggla lite, men domaren var förstående... det handlar ju trots allt om unghästar... skritten var sedan inga problem att visa, och för att visa traven fick jag löpa 3 gånger, första gången busade Bianca och sedan var det lite svårt att få fart på henne ordentligt. Sedan fick vi bedömningen och det är tur att man fick sifforna på papper sedan för jag svimmade nästan efter första siffran ;-).

Bianca av Jäboruder, utställningssiffrorna för dagen - max är 10 för varje bedömningsgrupp.

Typ: Mycket god typ, feminin, 9 p
Huvud, hals och bål: Vacker huvud, bra överlinje, något kort kort, 8 p
Extremiteter och rörelsernas korrekthet: Nöjaktigt korrekt, 8 p
Rörelsemekanik i skritt: Energisk, 8 p
Rörelsemekanik i trav: Önskas ett bättre bakbensarbete, 7 p

Summa: 40 poäng och Guld

Placering; 2 av 3

Jag hade i min vildaste fantasi inte kunnat tänka mig att hon skulle få så bra poäng så jag blev först helt förvirrad och trodde jag hört helt galet och sedan blev jag helt superlycklig :-D. Min fina lilla Ponny :-D

När vi var klara så var Bianca jättetrött och ta några bilder med den blågula rosetten på skallen, det var bara att glömma ;-) Bara att ställa in damen i trailern med lite hö som sällskap och låta henne vila. Jag passade på att kolla på lite andra shettisar. Jag träffade ju också Biancas förra ägare så jag kollade på hennes jättefina lilla 3-åriga hingst. Hon ville också ta några bilder på Bianca så det försökte vi med. Inte helt lätt eftersom fröken inte ville stå stilla trots att hon fått vila en stund ;-).

Sedan packade vi ihop och for vidare, inte så långt först. Stannade till vid T' syster och kollade in deras köksbygge. När vi sedan åkte hemåt gjorde vi ett snabbt stopp vid mediamarkt när jag köpte ett nytt minneskort till systemkameran så får vi hoppas det håller bättre än det gamla.

Väl hemma var det en trött lite fröken som vi lastade ur, men det gick bättre att fotografera fröken nu.

Min lilla guldponny ;-)




Domaren sa i det muntliga omdömet att Bianca var en söt liten ponny som har lite av attityden "Goddagens" över sig, och det stämmer rätt bra. En kavat lite fröken är det i alla fall :-)



Bianca blev utstläppt i hagen till Oktawia, som såg mest förvånad ut... hade inte saknat Bianca det minsta. Skönt att stora damen klarar av att vara själv :-)

När vi plockat undan alla prylar så fixade jag mat för både T och jag var helt utsvultna. Blev bönsallad med grillad korv. Vi satt ute och käkade och höll på att flyta bort i värmen. Efter maten åkte T till lägenheten och jag vilade en stund innan jag fixade lite inne. Röjde upp i köket och tvättade lite grann.

Eftersom det var hur varmt som helst och ska vara fint väder ett tag så bestämde jag mig för att nu måste jag göra den årliga städningen av stallet. Har varit så mycket med rustning av hus så jag har inte hunnit, men nu eller aldrig...

T skulle komma tillbaka och hjälpa mig, men jag började med att tömma stallet på lösa prylar. Det som behöver tvättas innan vintern hängde jag ut, resten stoppade jag in i sadelkammaren.

När T kom vid 19-snåret så satte vi igång med att tömma boxarna. Det är ett extremt tungt jobb eftersom jag har bäddad som då får ligga ett år i taget. Luktar inte illa, utan bara så in i helvete tungt... det är vid ett par tillfällen om året som jag  funderar på om man är helt galen så är hästägare... stallstädningen är ett sådant tillfälle ;-)

En timme senare var boxarna tömda, jag öste och T gick med kärran. Sedan släpades höggtryckstvätten fram och T spolade av boxarna, jag gick efter med stallsåpa och skurborste eftersom man är tvungen att skura på de värsta skitfläckarna.

En timme senare var boxarna rena, vattnet bortsopat och vi kunde gå in och duscha oss själva ;-).

Efter detta dagsverket så avslutade vi dagen i soffen med lite kinamat som T köpt med från stan, och lite rosévin, och så kollade vi på "mördare okänd" på TV.

Det var allt för idag!

/Lizzie - lycklig ponnyägare :-)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej! Och Grattis igen! Jag visste inte du hade blogg! Super kul! Då kan jag följa dig o Bianca till vardagen ;)Hoppas vi ses flera gånger!! Kram!

2010-08-27 @ 10:33:57
URL: http://hellastuteri.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0