2/8 Måndag - Ridläger....

Så börjar alltså min sista semestervecka... målet är att i alla fall hinna klart med hallen på övervåningen och hallen på undervånngen, men vi får se... all renovering tar ju mycket längre tid än vad man tänkt sig ;-). Tänkte ju börja jobbet med att lägga på nya golvet idag, men det visade sig att golvskivorna jag köpte igår var för få till antalet. Alltså fick det bli en tur till bygghandeln i dag också...

Först så fixade jag lite målning... det som målades idag var insidan av dörrarna till toan, gästrummet och den anda vindsgarderoben på övervåningen. Kattmamman Lisa med sin 3 bebisar fick under förpassa sig in i mitt sovrum, något som kattungarna tyckte var toppen, massor av yta att kuta runt på, men mamma katt tyckte det var stort och otäckt och kröp i en byrålåda med ungarna ;-).

Innan vi åkte iväg så passade vi på att äta lite lunch som T hade fixat iordning lagom tills det att jag målat klart. Sedan så åkte vi iväg till Marieberg. Shoppingturen utökades till att besöka Bauhaus där jag köpte en ny taklampa till sovrummet, vi åkte till Jysk där jag köpte persienner och kuddar till sovrummet, fortsatte till Blomsterlandet där vi köpte blomjord och varsin stor kruka så vi kan dela på min jättestora svärmorstunga. Avslutade turen med att åka till K-rauta och köpte 2 skivor undergolv - sedan var det full fart hemåt.

När vi kom hem så fikade vi en sväng - var hur kaffesugen som helst ;-). Turen till Marieberg tog ju en stund så vi hann inte så mycket mer under em. Nya lampan i sovrummet monterades upp. Vi drog lite mer spik i gamla hallgolvet, men sedan så var det ingen idé att sätta igång med något. Jag behövde sätta igång och plocka iordning prylar inför kvällens ridläger som börjar i kväll.

Det är första gången som jag ska gå på ett av ridskolan ridläger och ha med min EGEN häst - jättespännande :-).

Plockade iordning på utrustning som jag behövde ha med, ridstövlar, stövelklnäckt, ridhjälp, sadel, träns, borstar, svamp och hink. Och så skulle pållan plockas in från hagen, och det visade sig att vara rätt enkelt. Var bara att slänga lite kraftfoder i krubben så kom de in självmant :-).

Pållan blev borstad och så instoppad i trailern och så styrde vi kosan till stan. Först släppte jag av T och Lillan vid lägenheten och sedan åkte jag till ridskolan. Kollade med personalen vart jag skulle göra av Oktawia och fick en spilta att stoppa in damen i. Trodde inte det skulle var något problem, hon är ju van att stå uppbunden... trodde jag ja!

Oktawia totalvägrade att kliva in i någon främmande spilta! Hon tyckte det var allmänt äckligt att vara i ett främmande stall fullt med en massa hästar ;-). Fick ställa upp damen på en uppställningsplats och sedan flytta en ridskolehäst från en box till spiltan och så skulle jag placera Oktawia i boxen.... nähä tänkte damen - här vill jag inte kliva in!!! Men med lite lock och pock så gick hon till sist in i boxen på darrande steg, men sedan så fann hon sig väl till rätta och var lugn.

Vi delades upp i två grupper och jag hamnade i grupp 2. Vi fick alltså börja med att mocka och fika under tiden som grupp 1 red sitt pass. Sedan blev det vår tur att få oss en omgång, men gick bra. Oktawia tyckte det var lite skumt att befinna sig på ridskolans stallplan bland ridskolehästarna, men nya ridhuset är hon ju van att vara i ;-).

Ridpasset var rätt lugn - ridskolans hästar har ju gått på bete i några veckor - och eftersom jag är tämligen ringrostig så passade tempot bra :-). Först fick vi träna på övergångar skritt-halt-skritt. Inte så enkelt som man skulle kunna tro. Sedan blev det övergångar trav-skritt-trav, inte heller helt enkelt att utföra på ett bra sätt.

Pållan skötte sig bra och jag var nöjd - skulle behöva ha en ny kropp för att bli en bra ryttare - men det är ju ett annat problem. Jag har lite att jobba med ;-), men gör jag rätt så gör pållan rätt.

Efter ridpasset så blev det avsvampning och sedan så lastade jag damen och det gick alldeles utmärkt. Sedan stod hon helt stilla i trailern under tiden som jag plockade iordning på utrustningen och vi hade lite eftersnack i ridlägergruppen.

Nöjd och glad styrde jag sedan kosan hemåt.

Väl hemma var det en trött liten pålla som snart var utsläppt i hagen igen. Tänk att gräs kan vara så gott ;-)

Nu ska jag bara gå ner i varv så jag kan somna i vettig tid... ;-)

Det var allt för idag!

/Lizzie


Kommentarer
Postat av: nina

Hej där! Låter som om första kvällen på ridlägret var toppen:)hoppas det fortsätter lika bra res. av veckan........själv har jag träningsverk efter vår senaste ridtur:(

2010-08-03 @ 14:55:09
URL: http://www.brann.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0