10/2 Onsdag - föreläsning

Idag var det full fart hem efter jobbet. Fixade snabbt snabbt iordning stall och hästmat. Fixade i mig själv lite mat. Hann till och med att sitta och slösurfa en stund innan jag skulle tillbaka till stan.

Jag var inbokad på en veterinärföreläsning inne på ÖFK som började kl 19.00. Alltså fick Otkawia hagvila idag. Det var veterinären från stans ATG-klinik som höll i föreläsningen och jag tycker att han är bra och kunnig.

Hade bra och intressant utläggning om kolik - som är ett samlingsnamn olika åkommor som hästar kan ha från buken. Finns precis hur mycket olika saker som helst som kan skapa besvär i hästen buk, mer eller mindre farligt. Vad som är farligt eller inte är svårt att bedöma och jag lärde mig i alla fall en sak... vid tecken på kolik - då blir det Strömsholms djursjukhus nästa! Ju tidigare man kommer in med en kolik, som senare visar sig vara allvarlig, desto större chans att hästen överlever. Jag tänker då aldrig chansa - det är en sak som är säker. Jourhavande veterinär i all ära... men, men... vi har inte så vansinnigt långt att åka till Strömsholm, så det kan vara värt resan.

Nästa stora sak som veterinären hade med på agendan var prat om doping. Också väldigt intressant och dopingkontroller kommer att bli vanligt även på regionala tävlingar så det gäller att man har koll på vad som gäller och vilka preparat som hästarna får i sig - eller utvärtes också för den delen!

Vid kl 21 var förläsningen slut och jag kunde fara hemåt, nöjd med kvällen och lite trött i mössan.

När jag kom hem så var det lagom att gå ut och ta in pållarna för kvällen. De var pigga och friska ;-), dessutom endast intresserade av sin kvällsmat och struntade blankt i att matte helst ville pussas och kramas ;-).

Har också kvällsrastat vovvarna och nu är det nog dags att ta en närmare titt på huvudkudden - är trött!

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0