23/2 Tisdag - Mot ridhuset

Kan meddela att lilla Nalle mår alldeles utmärkt efter gårdagens veterinärbesök. Det tar väl 1-2 veckor innan alla hormoner är ur kroppen på lilla kissen så han kan ju fortfarande inbilla sig saker och ting ;-). Så småningom så hoppas matte på en lugn och harmonisk kisse som INTE bryr sig om tjejer eller som tror att han klå upp största hankatten på byggden ;-)



Nalle har i alla fall inte försökt gå ut idag och han är inte heller lika rastlös... någon förändring i alla fall ;-).

För övrigt så har kvällen inneburit först matlagning och middag, mockning av djupfrysta boxar och fix av hästmaten. När jag var klar med detta så blev det en snabbinsats på en lång fet snövall... killen som plogade åt oss i söndag visste ju inte alls vart jag ville ha snövallarna. Jag var tacksam över att fram en bit av stallplanen så finputsningen tyckte jag inte det var så noga med.

I helgen ska det komma ännu mera snö och eftersom höförrådet krymper med expressfart ringde jag till höbonden idag. Vi får komma i morgon kväll och hämta ett lass hö. Skönt - men för att inte behöva bära höbalarna ända från huset, så behövdes stallplanen breddas ner till stallet och snövallen väck.

Maken kunde tänka sig att hjälpa till och kom ut när jag var klar med mockningen. Jag upptäckte i alla fall en sak! Jag är en djävel på att skotta snö! För första gången i historien så var jag både uthålligare  och starkare än maken :-O - eller också så var han bara lat eftersom han mest hängde på sin snöskyffel och gnällde ljudligt över snön... Jag öste snö i raket fart och maken tyckte jag skulle erbjuda mina tjänster på jobbet som handskottare ;-). Utav en snövall på 20 meter lång, 1 meter bred och 0,5 hög så öste jag iväg 3/4 av den och maken fick väl till resten ;-). Nu får jag ner trailern till stallet... ;-)

När jag var klar med skottningen så var det dags att plocka in pållarna för att göra iordning Oktawia inför ett stundande dressyrpass på ÖFK. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Oktawia hade absolut ingen som helst lust att bli infångad utan började ösa runt. Jag hade ju inte en suck att försöka pulsa efter en galoperande kuse i 1 m hög snö.... fick hämta muta i form av kraftfoder i en hink... dock dög det att låta sig bli infångad... eller också så berodde det på att det även för Oktawia var asjobbigt att springa runt i snön *fniss*.

Så lite lätt försenade for vi in till ÖFK och den väntande M2 som hunnit vila sig efter en ridlektion på ridskolan.

Det var lugnt i ridhuset idag, bara Oktawia och en privatryttare till på ena halvan av ridhuset, på andra halvan var det en privatryttare som red lektion - gott om utrymma med andra ord.

Oktawia var lite motsträvig till att börja med, men M2 fick loss damen efter cirka 30 minuters ridning. Sedan skötte sig damen alldels utmärkt, så M2 var helt lycklig efteråt ;-). Det är så man vill att Oktawia ska sköta sig varje gång :-).

Åkte sedan hemåt i lätt snöfall *suck* och var hemma strax innan kl 22. Fixade iordning pållan, fixade trailern och så fick pållarna sin kvällsmat och för min del är det nu dags att ta en närmare titt på kudden så jag orkar med morgondagens spännande aktiviteter...

Vi ska presentera vårt PM för förvaltningens ledningsgrupp *nervös*.

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0