27/7 Tisdag - Shopping och sedan hårt slit...

Innan dagens hårda slit började så tog jag mig en lugn stund framför datorn på morgonen. Lite surf under tiden som jag käkade frukost, rätt trevlig start på dagen :-).

T kom på förmiddagen, men innan vi satte igång med hallen så ville jag åka till Ovolin för att shoppa färg. T var inte svårövertalad. Har äntligen bestämt mig för att använda äggoljetempera till möblerna i sovrummet. Kommer ta några veckor innan färgen har härdat, men men, det blir bra sedan.

Väl på Ovolin så spanade vi runt lite. Bestämde mig för en mörkt grå nyans av 1700-tals grå - ska ju köpa ett toalettbord sedan som också är mörkt grått. Kommer bli snyggt mot den ljusa väggen. När jag ändå var på Ovolin så köpte jag också vit äggoljetempera som ska anvåändas till murstocken. De hade även kvar av en smideshängare som jag dreglat över länge - så en sådan fick följa med hem också. Den ska sättas upp i köket. Även textilfärg till sovrumsgardinerna shoppades, de blir så blekta av solen så en lite färgning behövs. Besöket på Ovolin tog en stund, fick vänta på att färgen blandades iordning, vi åkte också in till Haga centrum där vi käkade lite lunch vid Haga värdshus, men till sist så var vi hemma igen.

Färg m.m.



Väl hemma igen så satte vi igång med att måla taket i hallen på övervåningen en sista gång. Det blev jättebra och har numera en mycket ljusare övervåning än när taket var brunt :-). Även dörrarna till sovrum och TV-rum är nu färdigmålade och är vita och fina :-)



Mellan dragen med pensel så passade jag på att gosa med Lisas kattungar - de är 3 veckor gamla och hur söta som helst :-)





När vi var klara med målningen av taket så tog vi oss en välförtjänt fika ute i trädgården så fick takfärgen torka. Det var skönt att vara ute en stund - fint väder var det idag :-).

Efter fikapausen så fortsatte vi med hallen på övervåningen. T slet bort masonitskivan som satt på dörren till en avindsgarderoben - och vad hittade vi under.... en spegeldörr....



Denna ska slipas och målas, men ingen masonitskiva ska användas i alla fall ;-).

T började sedan med det riktiga skitgörat att slipa övervåningen ... det tog en stund och T såg ut som en mjölnare när han var klar. Munskyddet kom till användning ;-).

Under tiden som vi väntade på att slipdammet skulle lägga sig så slipade vi min dubbelsäng som stått ute i min sadelkammare i 6 månader... T passade sedan på att leka lite med min åkgräsklippare och det fick han gärna göra :-).

När slipdammet lagt sig så var det mitt jobb att städa undan slipdammet... det tog en stund... sopade väggarna rena från dammet, torkade rent lister och dörrfoder, till sist så var det bara golvet kvar. Dammet sopades upp och så moppade jag rent.

Nu är hall och trappan klara för lite målning...



Sista jobbet för dagen blev att bära in min slipade säng och sängbord. T hjälpte mig att montera ihop dubbelsängen och jag tvättade av säng och sängbord med målartvätt.

Redo för målning...




T åkte nu till lägenheten, klockan var 20 och nu fick det vara nog med arbete för idag. Jag fixade vatten till pållarna och smörjde in dem med lite flugmedel. Plockade undan lite inte. Sedan fixade jag mig lite mat lagom till klockan var 21 och Morden i midsomer började. Så nu blir det TV:n resten av kvällen. I morgon ska sängen målas... :-)

Dt var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0