8/6 Onsdag - Trevlig dag

Idag har det varit en himla trevlig dag. På fm var det jobb som vanligt, men vid 12.30 snåret så samlade min arbetsgrupp vid receptionen och så for vi iväg till Ostbiten för att utöva lite personalsociala aktiviteter :-).

Så kl 13.00 var vi framme och vi hade bokat in oss för lunch i form av ostbuffé och lunchen intogs i Atelje Norrgården - en lada som Ernst fixat iordning under en sommar. Lunchbuffén bestod av kirskålspaj - japp, ni läser rätt... ogräset är ätbart och pajen smakade hur gott som helst. Vi blev serverade lite olika ostar, Barbro, Evert, Klara och några till som jag inte kom ihåg namnen på, till detta fick grönsallad, frukt, kex, 2 olika tomatmarmelader från Karintorp och rökt kött från kanadagås - som var hur gott som helst.

Ostarna smakade smaskens. Jag som älskar ost, för mig var detta himmelriket ;-). Karin, som anordnat lunchen, underhåll oss hela em och vi hade jättetrevligt. Karin är mycket trevlig och en bra berättare :-). Tyvärr så var deras fjällnära kor för långt borta  för att vi skulle få gå och hälsa på dem. Så efter kaffet och den vansinnigt god blåbärscheesecake så fick det bli butiken.

Jag shoppade inge ost denna gången, men väl en av tomatmarmeladen vi fick till osten, och så en jättesöt lykt som jag ska ha ute i ett träd :-)




Trevligheten tog till ssit slut och det var dags att åka hemåt. Smällvarmt var det och jag funderade på ifall det skulle bli åska igen...

Väl hemma så var jag fotfarande mätt efter em ätande, så det blev en kopp kaffe i trädgården under äppleträdens skugga. Skönt med vila i värmen innan jag tog itu med stallsysslorna.

Jag ville komma iväg lite tidigare till ridhuset idag, så vid 17-snåret satte jag fart med stallfixet. Mockade, på med nytt spån, gjorde rent vattenhinkarna och i med rent vatten. Fixade höpåsarna och ställde betforen. In med pållan vid 18-snåret och så in i huset för att hämta mer vatten. Då hann pållan pusta ut lite i boxen innan det var dags för borstningen.

Kom faktiskt iväg i vettig tid och kl 19.15 satt jag i sadeln.

Ridpasset funkade bra. Hade hyfsad koll på min gamla kropp och pållan skötte sin del alldeles utmärkt. Fick till och med till det med skänkelvikning riktigt bra - även skänkelvikning undan för vänster skänkel. Det brukar pållan ha svårt för, men idag gick det alltså kalasbra. I gångarten skritt - men en gångart i taget. Det är mycket att hålla reda på, 4 ben, 2 bogar, en lång hals, och en rumpa som ska hållas på plats ;-).

Sedan fick det bli lite övning på övergångar, galopp-skritt-galopp och galopp-trav-galopp. Funkade också bra och när jag kände mig nöjd fick det bli avskrittning ute runt SM-banan. Valde att börja med att rida landsvägen eftersom ridskolelever höll på och hoppade fasta hinder. När jag skrittade där i godan ro så vimlade det av cyklister, mötte en som såg bekant ut - och det var det... det var en arbetskamrat som var ute och testade sin pulsklocka :-). Blev en kort pratstund innan vi sedan fortsatte åt varsitt håll igen.

När jag kom tillbaka till trailern så satt T och väntade. Han hade mött upp mig innan ridpasset och tagit hand om Lillan under tiden som jag ridit. Skönt också att ha hjälp ifall Oktawia skulle börja krångla med lastningen. Men jag behövde inte oroa mig. Oktawia klev in i trailern hur snällt som helst. Det gjorde hon hemma också. Verka funka med att hon inte får stanna och fundera framför trailern, utan hon ska tänka framåt och bara följa med rakt in. Det gjorde hon idag!

Väl hemma så blev det avsvampning ute. Nu har Oktawia vant sig vid att jag slafsar vatten på henne. Alltså funkade det att binda upp henne ute vid uppbindningsplatsen. Och så kunde jag ösa på rätt mycket vatten över Oktawia så hon blev ordentligt avsköljd. Det tyckte hon var skönt. Så in i boxen och det väntande höt.

Plockade undan utrustning och prylar från stallet, mockade ur trailern. Fyllde på vatten ut i hagen och så serverade jag Oktawia sitt kraftfoder och jag var klar i stallet för den här kvällen redan kl 21 - ovanligt tidigt ;-)

Dock var det en helt underbar sommarkväll och jag hade ingen lust att gå in riktigt än. Så det fick bli en rundtur i trädgården med kameran på släp.

Detta är min blåa rabatt, har lite vitt och gult i också. Men de flesta blommorna är blåa i olika nyanser :-). Och så mitt älskade blåa glasklot från Rosendals Trädgård.



Med mig på min rundtur i trädgården hade jag Nalle - älskade kissen måste ju hålla koll ;-)



Avslutade med att rensa lite i en av de nyfixade rabatterna. Upptäckte att inte bara ogräs ha grott. Utan jag upptäckte även små plantor en 1-årig vallmo jag haft tidigare. Tydligen så har mitt grävande fått lite fart på fröna som ändå funnit kvar i jorden. Känns bra för jag gillar den vallmon :-)

Tills så blev det till att ändå gå och försöka göra sig iordning för kvällen. Ska ju orka med att kliva upp imorgon bitti och ta mig till jobbet.

Så detta var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0