13/11 Söndag - Fars dag...

Söndag och farsdag. Eftersom min pappa varit död i 20 år så har jag ingen egen pappa att ringa eller hälsa på. Däremot så lever T's pappa fortfarande så besök till honom var inplanerat. Jag var framme vid kyrkan igår och tände på gravarna så ett ljus brinner på pappas grav i alla fall.

Besöket till svärfar var inplanerat på em, så efter frukost så var det full fart. Jag behövde nämligen städa huset innan färden till Kumla skulle gå av stapeln. Och städa ett helt hus - det tar en stund...

Tillbringade fm med att plocka ordning, tvätta ett hästtäcke, dammade och dammsög hela huset, fixade toaletter och handfat och när kl var 12.30 så hade jag bara moppning av golvet kvar. T dök upp vid denna tipunkt så han var snäll och moppade golven så jag kunde ge mig ut till stallet och fixa mockningen. Ville ha stallet klart innan vi skulle fara iväg till T's pappa. När jag var klar med stallet så skakade vi mattorna och städningen var avklarad.

M1 och P dök upp i samma veva för att fixa pållans motion i form av uteritt. Jättebra att M1 hade tid att rida ut på pållan idag eftersom jag skulle bort på em och inte hade hunnit med någon ridtur i dagsljus.

När mattorna låg på plats så bytte jag om till andra kläder och så for vi iväg. På väg till Kumla så stannade vi till vid Marieberg. Jag shoppade paspartout till ett par bilder, karton på panduro, och duschtvål på Apoteket. T shoppade present till sin pappa och fikabröd.

Vi kom hem till T's pappa precis på slaget kl 15 och vi drack kaffe, käkade jordgubbsbakelse som var som en stor tårtbit. Var mätt hur länge som helst på det fikat ;-).

Tyvärr så hör T's pappa väldigt dåligt - trots att han har hörapparat - så det var inte helt lätt att för ett ordentligt samtal. Man fick svar från T's pappa som var ungefär som "goddag yxskaft". Så T och jag var rätt trötta när vi var klara med besöket. På hemvägen så passade vi på att åka till XXL Vildmark och jag kolla på pannlampa. Hittade en pannlampa som lös upp ordentligt 130 lumens och 96 meter - utan att för den sakens skull kosta flera tusen... Dock var den inte billig, 800 kr, men får väl önska mig lite bidragspengar i julklapp ;-).

Vi fortsatte vår färd mot Kartorp, men innan vi var hemma igen så stannade vi till en snabb sväng hos Pysseltrollet för att lämna av lite Oriflamevaror till dottern i hemmet. Tyvärr hade jag inte tid att stanna någon längre stund - pållarna behövde få sin em mat. Var hemma igen vid 18-snåret och då stod pållarna och väntande otåligt på lite käk.

När hästarna var matade så slängde T ner ytterligare hö från höskullen och jag fixade iordning höpåsar för kvällsmat och maten till morgondagen. T och Lexi for sedan vidare till lägenheten och jag fortsatte med lite småpyssel inne i huset. Min säng bäddades med rena lakan. Tvättmaskinen blev fylld med en omgång 60-tvätt, kattrummet städades och alla sandlådor gjordes rent, kollade igenom min KP från igår och fylld epå med ett par korrigerngar. Jag kom också ihåg att skicka in ett par bilder digitalt till månades KM i fotoklubben, avslutades sedan kvällspysslet med att ta rätt på en hög med stryktvätt. Skönt att få ordning på kläderna och få in dem i garderoben.

När jag var klar med strykningen så var det dags att gå ut för kvällsturen till stallet. Lillan blev samtidigt kvällsrastad under tiden som jag la fram pållarnas kvällshö. Pållarna själva hörde när jag började skramma runt med maten så det kom knallades rätt omgående. Skönt att slippa behöva ge sig ut i kolmörkret för att leta efter dem ;-).

Allt var bra med pållarna så stallet släcktes och jag själv förpassade mig in i huset och soffan. Kl 21 började Starke man på 1:an och det kan man inte missa ;-).

Nu får det bli lite nyheter son avslutar kvällen framför TV:n  innan jag kryper ner i min nybäddade säng.

/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0