24/7 Onsdag - Varmt...

Varmt är ordet  och det har det varit hela dagen. Började dagen som vanligt med frukosthäng ute i trädgården. Blev sittandes 2 timmar med kaffe och en bok innan jag fixade iordning mig själv. För att göra något vettigt innan det blev för varmt så tog jag ner gardinerna i sovrummet och förpassade in dem i tvättmaskinen. Därefter så fick det bli lite tvättning av fönster och altandörren i sovrummet. Detta ligger i västerläge och på fm var det skuggigt och hyfsat svalt. Passade på att tvätta fönstret även i min garderob när jag ändå var i farten.
 
Det var typ så mycket vettigt jag orkade göra.... Fixade lite mer kaffe och bunkrade upp med lite böcker om hästars näringslära - och så gjorde jag anteckningar för vilka behov Oktawia kommer att ha under sin dräktighet.
 
Skönt att sitta ute i skuggan...
 
 
Resten av dagen gjorde jag inte många knop... försökte ligga i solen och läsa lite  - men det blev för varmt och kröp in i skuggan igen. Jag var inte ensam om att tycka att det är lite i varmaste laget...
 
Det var så himla varmt att Nalle och Tyson uppenbarligen tagit någon typ av "vapelvila" (de är ärkefiender i vanliga fall) och låg faktiskt under trädgrådssoffan bara ett par dm från varandra...
 
 
Jag släpade in min solsäng i skuggen och tog min bok för att fortsätta läsa. Tussan låg utslagen på gräsmattan brevid min solsäng...
 
 
Den enda individen som uppskattar solen - det är Lillan - den värmedyrkande vovven...
 
 
Tillbringade resten av dagen med att läsa min 3-i-1-bok. Blev klar med den första deckan och fortsatte med den andra. Det var inte mycket annat jag orkade göra i värmen.
 
Vid 17-snåret kom T och vi var två som nästan höll på att smälta bort i värmen... Orkade inte göra någon vettigt förrän framåt 20-snåret - lite bättre temperatur för att orka röra sig. Och planen var att tömköra Oktawia lite.
 
In med pållarna alltså i det nyskurade stallet och borstade Oktawia. Damen tyckte det var skönt att bli borsta och stod och halvsov på stallgången. Dock kvicknade hon till när jag la på tömkörningsgjorde - hon fattade att vi skulle hitta på nåt och såg riktigt pigg ut. Jag blev lite orolig över hur hon skulle reagera över partytältet och de möbler som stod i trädgården. Hon brukar ju kunna reagera på sådant som hon inte sett tidigare. Dagens tömkörningspass var tänkt att ske på min lilla väg. Jag behövde inte oroa mig.... Oktawia är inne i någon typ av dräktighetsbubbla och helt avskärmad av världen runtomkring.
 
Damen reagerade inte på någonting, utan rörde sig framåt i mycket sävlig takt. Emellanåt så stannade hon och jag tror faktiskt att hon typ "somnade" stående eller nåt. Som avslutning så skrittade vi gatan upp till brevlådorna och tillbaka. T följde med eftersom det är  flera hästar som går i hagarna utmed vägen. Dessa hästar kom emot oss i full galopp. I vanliga fall så är detta något som Oktawia reagerat mycket starkt på... idag - ingen reaktion alls...
 
Liten trött häst i stallet efter 20 min tömkörning...
 
 
När T startade åkklipparen, som stod 10 m från stalldörren, då vaknade damen till lite i alla fall ;-)
 
 
När jag var klar med Oktawia var det Biancas tur att bli lite borstad. Det gillade den lilla kelgrisen. Hon står lite konstigt - har inte gångkänning - utan grimskaften är lite korta...
 
 
T och Lexi for vidare till lägenheten och jag pysslade klart med pållarna. Kvällshö serverades i hagen och pållarna släpptes ut igen när pysslet var avklarat.
 
Jag satt sedan ute och njöt av ljummen sommarkväll innan det var dags att förpassa sig in i huset. Och mycket mer än så här händer inte idag.
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0