25/1 Måndag - Ett mål är nått...

När jag började min viktresa i höstas så satte jag upp ett huvudmål - En vikt som ligger under BMI på 25, vilket gör att jag blir normalviktig i förhållande till min längd på 165. För mig ligger den vikten 68 kg. Eftersom jag vägde 106 kg i augusti (BMI på 37) så satte jag upp små delmål. 5 kg i taget och så har jag belönat mig själv med typ nya skor, kläder eller nåt annat kul när varje delmål uppnåts. Dessutom har jag haft ett mellanstort mål. Nämligen att hamna på ett BMI på max 30 så jag "bara" är överviktig. Alltså inte har ett BMI som motsvarar fetma!

Nu har jag nått mitt "mittenmål" eller vad man ska kalla det. Nu har jag ett BMI på precis 30!!! Vikten ligger på 81.6 och jag tror knappt att det är sant!!! Har gått ner 24 kg och helt plötsligt så sitter mina 10 år gamla blåjeans i stl 44 som smäck på min kropp :-D.

Inser att nu börjar det bli dags att shoppa lite nya kläder - men det ska bara bli kul *fniss*.

Har nu 14 kg kvar till att bli normalviktig, men det är ingen panik... nu gör det ingenting om det går lite långsamt - har inte sjuklig fetma längre med allt vad det innebär i risker för hälsa osv.

Inte undra på att det börjar bli lätt att röra på sig - det är knappt jag känner igen mig själv i spegeln ;-).

Men jag är SÅ nöjd med mig själv - så ni får stå ut med lite självskryt ;-). Ska nu bara orka kämpa vidare med att räkna kalorier och inte stoppa i mig något som påminner om godis... ;-)

För övrigt så har dagen på jobbet varit lite lätt stressig, men jag gillar ju att jobba under kaotiska former så det har varit en bra dag ;-).

Sedan hem som vanligt och fixa middag och äta. Efter en stunds vila så blev det dags att gå ut till stallet och fixa mockning och hästmat. I natt har pållarna nog sovit mycket för allt bajs låg i små välordnade högar, även hos Oktawia och det är INTE vanligt. Alltså gick det snabbt och enkelt att fixa stallet och jag var klar på 40 minuter med allt.

Oktawia fick vila idag och hade alltså hagvistelse som motionsform idag.

Det jag sysslat med för övrigt under kvällen är att fixa med rentvätt eftersom jag tvättade igår. En hög styrktvätt bildades också... måste ta hand den också... men det är inte bråttom ;-).

Sedan så satte jag mig och jobbade åt NRU i 1,5 timme och vips så var kvällen sedan slut. Nu är det dags att packa på sig kläder och ge sig ut igen. Pållarna ska in och få sin kvällsmat, och så ska hundarna kvällsrastas. Lexi är det för övrigt lite synd om... Lillan och Lexi rök ihop i fredags under dagen så Lexi har ett söndertuggat öra. Lillan får ju ont i ryggen i skov... och Lexi vill ändå leka och fattar inte att Lillan har ont. Så hädanefter får de vara åtskillda när vi inte är hemma. Då kan de sova i lugn och ro. Men Lexis öra har vätskat lite under helgen och jag var tvungen att tvätta rent det. Jag baddade jätteförsiktigt med ljummet vatten för att lösa upp sårvätskan i pälsan... men man skulle kunna tro att jag höll på att slå ihjäl hunden!!! Maken till ylningar har jag inte hört på länge... Till sist så behövde jag bara titta på örat så skrek hunden!! Ynklig lite varelse - det är vad hon är... Till sist hade jag fått bort allt gojs, torkat torrt lite försiktigt så på med Streptocillinsalva och en boosterdos med penillin i Lexi. Förhoppningsvis håller det veterinärn på avstånd... annars så får jag ringa för ett nytt recept på PC. Finns inte mycket mer att göra, mer än hålla infektionen på avstånd.

Lexi fick i alla fall mängder med godis efter rengöring av såret - och då var det inga som helst fel på henne ;-).

Under tiden som jag suttit här så har jag haft (och har fortfarande) sällskap av två snarkade katter... Tänk att det är så skönt att ligga på mitt skrivbord - bland alla prylar ;-)



Nu ska jag i alla fall gå ut till stallet och ta in pållarna :-)

Det var allt för idag!

/Lizzie

Kommentarer
Postat av: Grannen

Grattis säger jag bara:) du har verkligen kämpat på bra........häftigt att kunna komma i gamla byxor som man sparat ihopp om att en dag:)

jag har också lite kläder som jag kanske kommer i ngn elr ngt år fram över;)

Nina

2010-01-26 @ 10:56:52
Postat av: Lizzie

Det som väntar på mig nu är mina gamla Levis 501, tumstl 30. De är 25 år gamla ;-) men skam den som ger sig... de är ju ialla fall inte omoderna! :-D

2010-01-26 @ 14:22:55
URL: http://stallkartorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0