27/4 Lördag - Lite shopping...

Nu när Oktawia får Hyaluron och glucosamin som tillskott, får hon frukost eftersom hon ska ha tillskotten två gånger om dagen. Så vid kl 8 kravlade jag ur sängen och tog mig ut till stallet. Pållarna fick nu sitt morgonhö inne och Oktawia fick dessutom lite betfor tillsammans med tillskotten. Så fick de stå inne ett par timmar för att mumsa i sig sitt hö. Under tiden hann jag i lugn och ro inta min frukost framför morgon-TV, fixa iordning mig själv för att sedan dra på mig stallkläderna och förpassa mig ut till stallet. Pållarna hade käkat upp sin frukost och ville ut - så de fick komma ut i sin hage och jag fixade med stallsysslorna - alltså mockning m.m.

Det var riktigt skönt väder ute - vååår!! Jag kollade lite på mina utekrukor. Insåg att de behövde fyllas med penséer. Alltså dags för en tur till Blomsterlandet, men det tog ett tag innan jag fick fart på T. Han var nämligen trött och seeg och ville slappa.... till sist så tröttnade jag på att vänta på han. Svidade om till lite mer representabla kläder än stallkläderna och så meddelade jag T att jag tänkte åka iväg till Marieberg. Då minsann blev det fart på han ;-). Pållarna fick sin lunch och vi drog iväg.

T hade kommit på att det var dags att shoppa nya skor till honom. Hans "gympaskor" från förra året var helt trasiga och han har tröttnat på vinterkängorna. Alltså stannade vi först vid XXL Vildmark där han provade ett par skor. Helst vill man ju shoppa skor på ordentlig rea - och på XXL tycker vi inte att de har lägre priser än de övriga sportkedjorna. Alltså for vi vidare för att idka lite omvärldsbevakning. Men först blev detta stopp vid Café Garden där vi mumsade i oss varsin räckmacka - självklart! Man kan ju inte shoppa på tom mage ;-)

På väg till Blomsterlandet så stannade vid vid Intersport. T hittade ett par sköna skor på en gång som han gillade - ett par salomonson för 800 kr istället för 1400 kr. Så han bestämde sig snabbt. Sedan bestämde han att även jag behövde skor. Vilket han iofs hade rätt för mina gamla reebook håller på och faller i bitar. Dock har jag ett problem - jag måste ha skor som är ordentligt uppbyggda för pronation - och de är ALLTID svindyra - riktigt dyra!!! Men när en butikspersonal frågade ifall vi behövde hjälp så berättade jag vad jag behövde och att de aktuella skorna skulla vara på rea. Fick förevisat de skor som fanns för pronation och  som INTE var rosa ;-) fanns inte så många olika sorter att välja på - men ett par satt helt perfekt och hade helt rätt uppbyggnad för mina små fossingar - dyra trots rea - men T shoppade dem åt mig i alla fall!! Tack och bock säger jag!!

Även om skorna var dyra - så var det i alla fall halva priset på dem... dylika skor hade jag ALDRIG köpt till ordinarie pris!

Glad över de nya skorna- nya joggingskor = vårkänsla ;-), så for vi vidare till Blomsterlandet där jag shoppade lite fler penséer till mina tomma urnor. När blomstershoppinge var avklarad så var det full fart hemåt.

Mina nya snygga joggingskor :-D

På fötterna!

Väl hemma tog vi en fika ute innan jag tog itu med penséeplanteringen. Det var skönt ute även om solen hade gått i moln. Penséerna räckte till lilla vita krukan och de två stora vita krukorna som är vid verandan. En kruka vid trappan planterade jag full med penséer vid föra penséeshoppingen. Eftersom jag hade två blå tomma krukor så fick även dessa lite penséer och vips så blev det triss i blått vid trappan :-)

Trevligt mottagande vid min kökstrapp - ja, blåa penséer är mina favoriter och framför allt de minde tvåfärgade små söta sakerna :-D

När planteringen var avklarad så var det dags att fixa iordning lite lax. Eftersom det var skönt väder ute så fixade T igång grillen och det blev alltså grillpremiär för säsongen. Middagen bestod alltså av grillad lax, pressad potatis, lite broccoli och lite dillsås - smakade smaskens!

Efter maten röjde jag upp köket - diskmaskinen är bästa uppfinningen ;-). Sedan drog vi på oss de nya skorna och bekväma kläder. Upp hoppade vi på våra järnhästar och så fick det bli en cykeltur i den sköna lördagskvällen. Här gäller det att träna på kondisen och få rumpan cykelvan. Jag har ju bra cykelväg till stan - asfalterad banvall och inga backar. Bestämde att åka en runda som bjöd på lite annat motstånd - krokig grusväg och backar...

Så vdi 18-snåret for vi iväg. Hade verkligen glömt bort hur segt det är att cyklar på grusväg och framför allt hade jag förträngt alla backarna. Sist jag cyklade rundan var jag i bra mycket bättre kondition än idag. Då kändes inte backarna så himla mycket direkt... ;-).

Nåja, det var en fin kväll och det var skönt att cykla. Var dock tvungen att stanna och spana en stund över skönt. Vårfloden har gjort sitt och sjön är väl ungeäfr dubbelt så stor mot vad den brukar vara - vatten överallt...

Totat cyklade vi en runda på 13.5 km, varav 5 km var på grus. Halva sträckan var uppförsbacke, men sista biten hem så var det fin nerförsbacke ;-). Kändes bra att ha utfört motionspasset.

Resten av kvällen tog jag det lugnt och efter att pållarna blivit intagna och ohändertagna så fick det bli soffhäng framför TV:n och detta är allt för idag!

/Lizzie

26/4 Fredag - Veckan slut...

Jag var trött idag också men kravlade mig upp och kom iväg till jobbet i tid. Dock ingen cykel för det hann jag inte ;-).  Det var full rulle hela dagen på jobbet och strax efter 16.30-snåret stämplade jag ut. Eftersom det var avlöningsdag idag så var det dags för lite shopping - tillsammans med alla andra! Först åkte jag iväg till Granngården - T var på plats och mötte upp. Bra för jag behövde bärhjälp :-). Shoppade kattmat och hästmat så några säckar baxades in i bilen. Även en ny vattentunna fick följa med hem. Den gamla tunnan sprack i kanten under vintern.

När shoppingen på Granngården var avklarad så for vi vidare till Willys där det var dags att shoppa mat till oss tvåbenta. Mycket folk var det i butiken och träffade på lite vänner som det växlades lite ord med. När shoppingen var avklarad så var det full fart hemåt.

Resten av denna fredagskväll blev lugnt. Käkade mat, ut och fixade stallet. Pysslade om vovvar och katter. Plockade in pållarna och kollade av dem, serverade pållarna kvällsmaten och så fick det bli soffhäng resten av kvällen, som bland annat innefattar lite ridsport på Tv - Ska vli trevligt att titta på :-)

/Lizzie

25/4 Torsdag - Trötter...

Usch! Idag var jag riktigt trött och har varit hela dagen. Jag hade tänkt cykla till jobbet idag också, men eftersom jag kom ur sängen alldeles för sent så fic det bli bilen. Dessutom så har jag faktiskt lite träningsvärk i benen efter gårdagens omgång på cykeln ;-).

Att jag är trött beror förmodligen på att det är pollentider nu. Även om jag inte behöver ta någon allergimedicin för tillfället så blir jag trött. Lyckades ta mig genom arbetsdagen trots allt, men det var skönt att fara hemåt vid 17-snåret. Dock fick det bli bara te och macka när jag kom hem. Orkade inte laga mat  och det får bli till att käka ute på lunchen i morgon.

Efter att fått mig lite i magen så var det dags att ta itu med stallsysslorna. Lagom när jag fått på mig stallkläderna så dök T och Lexi upp. Lexi mår jättebra efter sin operation och är pigg. Inga problem med operationssåret och det känns skönt.

Gav mig ut till stallet och fixade allt med mockning och hästarnas mat. Vatten fylldes på i hagen och i stallet. När stallfixet var avklarat så förpassade jag mig in i huset och fortsatte mocka - den här gången sandlådor ;-). Eftersom jag har rätt många katter så har jag ett gäng sandlådor utspridda i huset, men de 4 i huset var snart fixade och så de 3 i kattrummet. Mat och vatten till alla hundar och katter. Vid 20-snåret var det så dags att ge sig ut till stallet igen och plocka in pållarna. Jag har idag fått tag på hovis, men hon är sjuk och kan inte komma och slå på bakskon förrän nästa vecka. Så fram tills dess får jag använda tofflan. Hovbandaget har bytts varje dag och skulle sitta 3-4 dagar. Idag var det 3 dagar, men ingen hovböld har värkt fram, hon är kall om hoven. Kotan är inte heller svullen och en förstärkt puls. Alltså satte jag inte på någon nytt bandage, och efter borstningen blev damen insläppt i sin box. T och Lexi for vidare till lägenheten och jag pysslade om Bianca innan jag serverade pållarna sin kvällsmat. Lillan blev kvällsrastad och så förpassade vi oss in i huset och den väntande soffan.

Nu får det bli Criminal minds på kanal 5 som får avsluta min kvälls. Så detta är allt för idag.
/Lizzie

24/4 Onsdag - Premärturen...

Idag blev det äntligen premiär... efter att ha tagit mig ur sängen, fixat iordning mig själv och släppt ut pållan. Var det dags. Det var uppehåll, solen uppe och 3 plusgrader. Det blåste jättemycket - men åt rätt håll - så när det var dags att fara till jobbet. Då var det dags att hoppa upp på järnhästen - Blåa faran fick rycka in idag :-).

Jag har cirka 600 m med grusväg och då var det motvind... det gick inte fort. Men så var jag framme vid asfalten och där börjar banvallen - 7 km raksträcka in mot stan ;-). Och nu hade jag vinden i ryggen - set var bara att hoppa upp på cykeln och börja trampa! Fullt ös - medvetslös!!

Det gick jättebra att cykla och det var riktigt skönt :-). Hela banvallen kunde jag cykla på 7:an och trampa på i bra tempo hela tiden. Väl inne istan så var det vid några tillfällen som jag fick vända upp mot vinden - och då gick det inte fort ;-)

35 min senare och 12,65 km stod cykeln parkerad utanför jobbet - höll en medelhastighet om 21,48 km/h. Riktigt bra resultat för att vara första gången.

Jag tycker att jag har dålig kondis för tillfället, men orkar mer än vad jag trodde. Var inte alls trött när jag kom fram , lite röd och varm i ansiktet - men för övrigt var jag inte speciellt varm. Kände mig riktigt nöjd med dagens motionspass :-)

Resten av arbetsdagen försvann i ett nafs - kände mig hög på cykelturen typ hela dagen! Men eftersom det tar längre tid att cykla än att åka bil så kom jag lite senare än vanligt - alltså fick jag jobba lite längre än vanligt. Som tur var fick jag skjuts av T  hem - för då hade det inte varit lika roligt att cykla. Iskallt otäckt regn och fruktansvärd motvind... Kände väldigt skönt att haka upp cykeln på T's bil och hoppa in i den varma bilen ;-).

Väl hemma så fixade vi käk - idag blev det en kycklinggryta. Vid 19-snåret drog jag ut i stallet och fixade iordning stallsysslorna. T slängde ner hö åt mig så jag slapp kravla mig upp på höloftet. Vid 20-snåret plockade jag in pållarna och Oktawias blöta regntäcke hängdes upp på tork. Kollade av pållarna och så bytte jag hovbandet på hö bak. Har inte hört något ännu från min hovis, men jag hoppas hon kan komma i morgon eller på fredag och kolla hoven.

När jag var klar med hästpysslet så serverades kvällsmaten och vips var den här onsdagen slut. Nu får det bli lite soffhäng och TV.  Och detta är allt för idag!

/Lizzie

23/4 Tisdag - mer normal dag....

Idag har det varit en mer normal dag. Det gick bra att få ut pållarna till den nystolpade mindre hagen. Hästarna fick tokfnatt till att börja med - det var tydligen väldigt kul att få byta hage ;-). Arbetsdagen försvann sedan i full rulle. Kom i alla fall ihåg att åka iväg på en tidigare lunch. Idag blev det ett ärende upp på stan. Hade tid bokad hos in optiker och ordentlig linskoll genomfördes. Jag har ju kommit upp i den åldern när det är vanligt med åldersförändringar. Jag har inte använt linserna så mycket senaste året eftersom jag har haft lättare att se med glasögonen. Nu är det dags för en ny omgång med månadslinser och jag var beredd på att få skaffa progressiva linser. Dock klarade jag mig - kommer fortfarande att funka med en lins för nära seende och en lins för långt seende. Det som förändrat sig är mitt brytningsfel - enkelt åtgärdat genom att ändra det. Förhoppningsvis så kommer det funka bra :-). När jag var klar hos optikern så cyklade jag iväg till fotohandlaren och så lämnade jag in min systemkamera på check & clean för 3:e och sista gången vad det gäller för det som ingick i priset när jag köpte den. När kameran var avlämnad så var det full fart tillbaka till jobbet och så snabbt i med lite mat innan det var dags att jobba igen. Resten av em försvann snabbt. Vid 16.30-snåret så stämplade jag ut och for iväg till Hööks innan jag åkte hem. T var hemma så vovven hade sällskap och han gav också pållarna em-maten.

På Hööks shoppade jag svindyra tillskott och får vi hoppas att det påverkar ledinflammationen så att läkningsprocessen går bra. Jag satt igår och gjorde lite omvärldsbevakning av hyalurol och glucosamin. Hästkliniken hade den en flaska med ett tillskott som innehöll både hyalurol och glukosamin - till det facila priset av 1200 kr. På Hööks shoppade jag en burk med glukosamin för 279 kr och en flaska Hyaluron för 495 kr. Svindyrt - men kan det göra att pållan blir bra så är det värt pengarna.

När jag kom hem så höll T på med maten och den var nästan klar. Skönt för jag var urhungrig ;-). Torsk med kokossmak blev det - smakade smakens :-).

Vid 18.30 drog jag ut till stallet och tog itu med mockningen. Märktes att pållarna stått inne längre än vanligt. Mycket var det att mocka ut. På med nytt strö, fixade höpåsar, ställde betfor, skurade krubbor och fixade vattenhinkarna. Så var jag klar och jag bistod T med lite hjälp när han bytte däck på trailern. Det var visst dubbdäck på vid gårdagens tur till hästkliniken *harkel*. Det blåste fullständigt storm ute - mindre skönt.... Strax innan kl 20 plockade vi in pållarna från hagen. Tofflan satt kvar på Oktawias bakhov och jag fixade bandagebyte på bakhoven och så på med tofflan igen. Det luktade INTE trevligt om det gamla bandaget.... *urk*. Borsting av båda pållarna innan det var dags för kvällsmaten. Även stallkatterna fick sitt dagliga klapp och gos innan stallet stängdes för natten.

Nu får kvällen avslutas med lite TV innan det är dags att inta horisontalläge - allså händer det inget mer idag...

22/4 Måndag - Veterinärbesök x 2

Idag var det dags för den stora veterinärdagen. Började med att sammanstråla med T  vid smådjurskliniken i stan kl 07:30. Där lämnade vi av Lexi för operation. Den lilla vovven ska ta bort juvertumör och i samma veva med narkosen så blir hon kastrerad. Detta eftersom varje löp kan trigga igång tillväxt av nya juvertumörer. Lexi fyller 7 år i år och ska inte ha några valpar. Kan man minska risken för nya juvertumörer så är det bra. När vi lämnat Lexi var det full fart till jobbet och jag försökte jobba så gott det gick. Det är alltid en risk med narkoser och min förra schäfer Kayo blev som 5-åring kastrerad pga akut livmoderinflammation. Den operationen höll på att kosta henne livet och det var en jättejobbig upplevelse. Alltså var jag nervös för upprepning av händelseförloppet. När jag inte hört något framåt dan så började jag kunna slappna av. Det var också dags att ta itu med nästa veterinärbesök. Jag stämplade ut vid 13-snåret och så var det full rulle hemåt. Väl hemma käkade jag lite eftersom jag jobbat in lunchen. Bytte om till stallkläder och så full fart ut till stallet. Jag hade hunnit plocka in pållarna och var i full gång med att borsta av Oktawia när T dök upp. Han hakade på trailern och vid 14.20 så lastade vi Oktawia och for iväg. Jag hade en klump i magen för vid intaget upptäckte jag att Oktawia lyfte sitt ena bakben konstigt, dessutom var kotan svullen och varm... *suck*

Väl framme vid hästkliniken stoppade vi in Oktawia i en gästbox - där fick hon stå och vänta på sin tur...

Så var det vår tur och besöket började med att jag och Oktawia först gick och sedan sprang i löpgången. Veterinären tyckte att pållan rörde sig bättre idag, men ut till longerhallen och där visade det sig att damen var rejält halt på ett bakben... Vad påpassligt att bli krasslig på ett ben till så här när vi ändå skulle i väg och träffa veterinären...

Tillbaka till löpgången och böjprov på kotorna fram fick det bli. Provet gav utslag på båda frambenen, men det går åt rätt håll i alla fall. Så veterinären ansåg att en behandling till behövdes. Men först så var det dags att undersöka bakbenet. Efter noggrann undersökning så var veterinären säker på att det satt i hoven och vi förflyttade oss till ett behandlingsrum  där veterinären förvandlades till hovslagare och plockade bort bakskon på vänster bak. Lokaliserade ett litet ställe framme i tån där Oktawia förmodligen klivit på något väldigt vasst. Damen hade fått en lugnande spruta och vi förflyttade oss in på röntgen...

Båda framkotorna blev idag röntgade och även bakhoven röntgades då veterinären ville utesluta hovbensbrott. Det var inga skelettförändringar på bakhoven. Däremot så fanns det förändringar på framkotorna. Det syntes små förändringar i ytterkanterna på kotorna med lite pålagringar. Alltså - kronisk kotledsinflammation :-( . Veterinären tyckte inte jag skulle förlora hoppet - "hästen kan trava fint även med pålagringar" sa veterinären - den dagen, den sorgen. Men bra att jag frågade efter röntgenplåtar - då vet jag utgångsläget och att det kommer ta tid innan pållan är med på banan. Sedan gäller det att ta reda på VARFÖR hon fått kotledsinflammation.

Efter röntgen var det tillbaka till behandlingsrummet och pållan fick bandage och toffla på bakhoven. Bandaget ska jag byta varje dag och det ska 3-4 dagar för ev hovböld att värka ut. Sedan får hovis komma och slå på skon.

Pållan blev tvättad på sina framkotor och vi inväntar veterinär för sprutning...

Den trevliga personalen sprutbehandlade sedan pållans framkotor - Oktawia tycker att värst med hela besöket är att TVÄTTA benen... själva sprutande bryr sig pållan inte ett dugg om - då sköter hon sig exemplariskt :-)

Så blev det bandage på frambenen igen och matte bokade in nytt återbesök om två veckor. Strax innan kl 17 kunde vi fara vidare. Dags att hämta en nyopererad Lexi.

Väl framme vid smådjurskliniken fick vi ut papper med skötselråd till Lexi och så var det bara att betala och se glad ut. Lexi kostade idag 6 800 kr - utan försäkring hade det kostat 15.400... vi fick stå för kastreringen och den kostade 3000 kr. En liten trött och mör Lexi kom sedan, men hon blev glad att se matte och husse. Största problemet var att få in henne i bilen, då gjorde det lite ont... Äntligen kunde vi fara hemåt.

Oktawia nöjd över att vara hemma - em-maten väntade i boxen!

En trött liten Lexi fick ligga kvar i bilen och vila.

Operationssåret ser bra ut och vovvenär rakad på hela magen. Även lite tandsten togs bort och klorna blev ordentligt klippta.

Lexi fick ligga kvar i bilen och pållarna fick käka sitt hö. T och jag förpassade oss in i huset och började förbereda lite mat. En potatisrätt som skulle in i ugnen förbereddes och under tiden som den stod i ugnen passade jag på att ta itu med mockningen. Pållarna fick ju stå inne resten av kvällen - så de fick turas om att stå uppbunden på stallgången under tiden som matte fixade städningen av boxarna. När mockningen var avklarad så kunde pållarna återgå till att mumsa hö. Jag fixade iordning all mat innan det var dags att själv käka. T hade stek fläskkotletterna och potatisen i ugnen var klar. Käkade vid 19-snåret och det var gott med mat.

Mätta och belåtna drog vi så ut i hagen. Nu har ju tjälen släppt och med tanke på att pållan har en toffla på sig så ska hon inte gå i lerig hage. Alltså stolpade vi upp en ny sjukhade och det tog cirka en timme. Lexi fick nu komma ut ur bilen för att rastas och röra på sig lite. Hon skuttade inte runt direkt ;-)

Vi var alltså klara vid 20-snåret och då for T och Lexi vidare till lägenheten. Jag gick in i huset och fixade undan disken efter matlagningen. Lite slösurf fick det bli en stund innan det var dags att ge sig ut i stallet en sista sväng. Pållarna fick sin kvällsmat och Lillan kvällsrastades. Var klar strax innan 21-snåret och nu får det bli lite soffhäng framför TV:n inna det är dags att ta en närmare titt på kudden.

/Lizzie

21/4 Söndag - Massor att göra...

Även idag var dert en dag med strålande solsken och riktigt varmt. Dock så var det välbehövligt med innejobb. Med 4 långhåriga katter och två hundar så var det damm och päls överallt... Jag har inte städnojja, även det finns gränser... och idag var det bara att kavla upp ärmarna och jobba - en hel del som behövde göras. Men först - ut med pållarna och frukost i soffan framför morgon-TV. Efter en liten stunds soffhäng så fixade jag iordning på mig själv och så satte jag fart. Började med övervåningen...

Vid 11-snåret så var övervåningen dammad, dammsugen och moppad. Kändes bra! T roade sig med att försöka få ordning på min bil. Bilen har fått en ny katalysator, men T fick inte dit den ordentligt och så var det en annan avgasskarv som inte satt som den skulle . Detta fick han slita hårt med... När jag var klar med övervåningen så gjorde jag upp en lista över vad som var kvar att göras... städa undervåningen inkl sanering från revirpinkande HON-katter... tvättning av min bil - in- och utvändigt, stallsysslor, baka en kaka, fika i solen, tömmkörning av ponnyn, laga och äta mat, tvätta och framför allt ta rätt på stryktvätten modell större... För att komma någonstans var det bara att sätta fart och jag började med det roligaste - nämligen att baka en kaka. Det blev en mjuk kaka som heter "rörda kakan" jätteenkel att göra. När jag stod där och rörde ihop smeten så kom T in. Han hämtade brandsläckaren som hänger i huset och så mumlande han nåt om att den var bra att ha, ifall bilen skulle börja brinna. Jag funderade på ifall jag behövde oroa mig... han skulle ju fixa mitt avgassystem... och efter en stund så hörde jag hur han gick lös med vinkelslipen under bilen... och med tanke på de ikvädningsord som sedan följde förstod jag att det där med att få ordning på min bil... det var inte helt enkelt... Alltså fick han hållas i fred och efter att stoppat in kakan i ugnen så fortsatte jag med pysslet inne. Satte igång diskmaskinen, även tvättmaskinen fick jobba idag. Fortsatte med städningen och plocket är ju som vanligt det som tar längst tid. Till sist så hade jag till och med lyckats får helt rent på köksbordet - det var ett tag sedan. Skurade hela köket innan jag fortsatte med att laga lite lunch. T slet hårt med bilen och behövde få i sig mat. Först skulle han göra klart, men så insåg han att han nog var rätt hungrig ;-). Efter lunch så städade jag vidare. Undervåningen är ju större än övervåningen och tog alltså längre tid. Vid 14.30 tog både jag och T en välbehövlig paus - dags för kaffe och kaka i solen - så härligt i vårvärmen :-D

Efter välbehövligt gofika fortsatte jag med att ta itu med stallsysslorna. Fixade mockningen, fyllde upp med vatten ute i hagen, ställde betforen, men höpåsarna fick vänta till lite senare då det behövdes slängas ner från höloftet. Fortsatte med att ta rätt på lite torr tvätt. Hängde upp ny tvätt - ute - och så på med tvättmaskinen igen. Idag är det lite mattor och filtar som behövde tvättas. Det som inte behövde strykas bar jag upp till garderoben och placerade på rätt ställe.

T lyckades till sist få ordning på mitt avgassystem. Bilen hissades ner och när vi startade den så lät det som det skulle. Äntligen! T har slitit hårt med bilen och han fortsatte - fram kom högtryckstvätten och båda bilarna fick sig en omgång med vatten idag - välbehövligt!!

Äntligen får min bil "bada"

Eftersom T fortsatte att slita hårt så satte jag igång med att laga lite mat. Lite kvällsmat behövs efter en dag med hårt slit. Till middag fick det bli stek lax och asiatiska betor (receptet finns på Må Bra). Under tiden som rödbetorna kokade passade jag på att gå en runda i trädgården utrustad med kameran. Dags att kolla vad som kommit upp...

Massor av blåsippor blommar i min syrenbers :-D

Även krokusarna blommar för fullt.

Även denna lilla blåa vårlök blommar - kan tyvärr inte namnet på den...

Den gula vårlöken blommade för fullt :-D

Ute på stora gräsmattan ha scillorna börjat blomma - de är så fina :-)

Även den dubbla ljusblåa scillan har kommit igång med blomningen :-D

Äntligen VÅR !!

Nöjd med att se alla vårblommorna fortsatte jag med matlagningen och vid 17:30-snåret så käkade vi en välbehövlig middag - smakade hur gott som helst :-)

Efter den goda maten så var det dags att ta itu med ponnyns motion. Så när diskmaskinen var igångsatt och allt undanplockat i köket så drog jag ut till stallet. T slängde ner hö åt mig och jag packade iordning höpåsarna. Därefter plockade jag in pållarna från hagen och Bianca blev iordninggjord för ett litet pass med tömkörning.

Inga problem att sela på den lilla fröken. Och när vi lämnade stallet - även idag fick T följa med och hålla i snöre grimma - så pinnade Bianca på ordentligt. Hon verkade tycka det var toppen att få komma ut och jobba lite. Idag så hade T fått order om att hela tiden ha grimskaftet hängade lite löst så jag gick lite kolla på hur väl Bianca förstår styrande tömmtag. Även idag så funkade rakt fram, start och stopp klockrent. Svänga gick faktiskt bättre än vad jag förväntat mig. Även om det går lite långsamt så verkar hon i alla fall förstå vad hon ska göra. Så den lilla ponnyn skötte sig riktig bra. Vi knallade på vägen upp och ner för backen, och så vändplanen nere vid brygghuset. Avslutade passet med att tömköra på stallplanen, men utan att T höll i något snöre. Bianca har ju vant sig vid att T går vid hennes huvud, så när han stannade så stannade även hon ;-). Efter 20 min jobb så var Bianca jättetrött i sin lilla hjärna och det fick vara bra för idag. Är mycket nöjd med lilla ponnyn och hon ser så nöjd ut när hon trippar fram med sin sele på sig. Förhoppningsvis så kommer hon tycka det är lika kul att dra en liten vagn ;-).

T och Lexi for nu vidare till lägenheten och jag pysslade om Oktawia en stund innan jag förpassade mig in i huset. En sista insats så här innan det var dags för lite soffhäng - en date med strykjärnet fick det bli. Hela mitt matsalsbord är fyllt med en stor hög stryktvätt. Den blir inte klar idag - men jag hann i alla fall stryka de kläder jag behöver när jag jobbar. När jag var klar med strykningen för kvällen så blev det en sista tur ut till stallet och pållarna fick sin kvällsmat. Lillan kvällspinkade och så var det full fart in i huset.

Kvällen avslutas nu med välförtjänt soffhäng och Lite film på TV4:a. Känner att jag har hunnit med det jag tänkt mig - förutom saneringen av vardagsrummet efter revirpinkade honkatter - det får bli i morgon. Den stryktvätt som är kvar lär inte ta vägen någonstans heller ;-)

20/4 Lördag - SOOOL....

Vaknade upp till en fantastisk morgon och pållarna blev utsläppta utan täcka. Efter morgonbestyren i stallet fixade jag ordning frukost och intog denna framför morgon-TV. Tillbringade en stund med soffhäng och slöade innan jag kunde bestämma mig för vad jag skulle hitta på. Egentligen är huset i behov av en storstädning och framför allt behöver jag ta rätt på en enorm hög med stryktvätt. Dock så lockade ju det vackra vädret och att vara ute. Det är fortfoarande blött och lerigt så det är inte läge att börja rensa upp i rabatterna - det får vänta någon vecka till.

Efter lite funderande och tjat på att få fart på T blev det så att vi drog iväg till Marieberg mitt på dagen. Först och främst insåg jag att en ny sandlåda behöver inköpas. Nu när Kajsa bor inne på toan med sin bebis och lagt beslag på en sandlåda, så har de andra katterna visat sitt missnöje med att göra sina behov lite varstans... Det finns fler sandlådor, bådor på övervåningen och undervåningen - verkar inte räcka.

På Hjula finns det sandlådor med huv för 159 kr så en sådan inhandlades och så fortsatte vi till Elgiganten där T shoppade några filmer (som vanligt...). Innan vi fortsatte så fick det bli lite lunch på Café Garden där T käkade en sallad och jag intog en bakad potatis med tonfiskröra. Mätta och belåtna for vi vidare till Blomsterlandet - dags att piffa till lite hemma i trädgården :-)

På Blomsterlandet var det fullt ös, det var många som tänkte samma sak som jag ;-). Fanns massor med trevliga saker att titta på, men jag shoppade blommor till fönsterblomlådorna. Eftersom jag älskar penséer och det är dessa små söta blommor som funkar när det finns risk för frost - så inriktigade jag mig på att frossa i penséer :-)

Även nya utekrukor fick följa med hem. En fin blå kruka som stått vid kökstrappan har tyvärr frusit sönder under  vinter och jag ville helst ha tag på en i samma färg. Det fanns tyvärr inte - och i stället fick det bli ett 3-pack med mörkblå glasyr :-).

Fullpackad med blommor, jord och krukor for vi sedan hemåt och väl hemma bytte jag om och gick ut för att ta itu med planteringen.

Så här fram på tidig em så var det riktigt varmt och skönt ute. Något som syntes då Oktawia för första gången låg ner och vilade. Äntligen har det blivit torrt nog i hagen så det passar damen att ligga ner ;-)

Att vara svart häst i värmen blir ju lite extra varmt ;-)

Efter en stund så tyckte Oktawia att det var dags att rulla sig lite och framför allt gnugga in ordentligt med jord på ryggen...  Om det är något den här hästen kan, så är det att ligga på rygg och gnugga runt - ungefär som en hund...

Gäller att gnugga ordentligt....

Om man vevar ordentligt med benen så kan man gnugga lite ordentligt....

Pållarna fick roa sig själva i hagen och jag tog itu med planteringen... Leta rätt på alla blomlådorna - totalt är det 7 stycken, 5 långa och 2 korta. Jag hade shoppat lite blandade färger av penséer och dessa fördelades i lådorna

Penséefrosseri :-)

Jag hade shoppat 50 st penséer och det räckte till blomlådorna och en urna - så tacksamt med lite blommor för att piffa upp huset med :-)

Blomlådorna hängdes upp i sina hållare under fönstrena och urnan placerades vid kökstrappan. Trevligt välkomnande!

När planterandet, utplacerandet av blommorna och vattning av dess så var det dags för paus. Det blev alltså en fikapaus med kaffe och wienerbröd ute i solen. Det blåste lite, men vi satte oss i lä och då var dert hur varmt och skönt som helst :-). Efter välbehövlig vilopaus var det dags att ta itu med stallet. Alltså fixade jag mockningen, hästarnas mat och vatten. På med nytt strö i boxarna och så noggran sopning av stallet. Under tiden som jag fixade stallet höll T på och grejade ute. Det hade börjat torka upp lite på gräsmattan så han hade roat sig med att plocka upp hundbajs och börjat kratta lite mossa och gamla lövhögar som var kvar sedan i höstas. Så när jag var klar i stallet tog jag med mig dyngkärran och grepet för att hjälpa till. De blöta lövhögarna togs upp och lite mossa fick även följa med.

Vid 18-snåret fick det vara bra med utejobbet och det var dags att fixa lite käk. Både jag och T var hungriga och vi fixade iordning en makrillssallad - smakade bra. Mätt och belåten gav jag mig ut igen. Solen sken fortfarande, men T ville inte greja något mer ute. Så jag förpassade mig till sadelkammaren där jag tog itu med välbehövig lädervård.

Under 1,5 timmes tid roade jag mig med att göra rent och smörja in båda Oktawias sadlar och 3 träns, även sadelgjordar och lädergrimman fick sin en omgång. Äntligen luktar det läder och sadelsåpa i min sadelkammare, som omväxling till mitt cykelpysslande ;-)

När jag var klar med lädervården var det dags att plocka in pållarna. Båda damerna såg ut som ett par dammhögar. Alltså fick det bli en omgång med borsten. Oktawia blev bara gråare och gråare för varje drag med borsten. Jorddammet är ju helt hopplöst att få bort. Nåja, det lossnade päls i alla fall och hon verkade nöjd med pysselstunden. Även Bianca blev ordentligt borstad, vilket hon tyckte var skönt - som vanligt. Hon blev däremot blank och fin, men den otacksamma ponnyn tackade för borstningen genom att rulla sig i boxen direkt efter pysselstunden ;-).

Avslutade stallpysslet med att ge pållarna sin kvällsmat och så förpassade jag mig in i huset. Resten av kvällen ska nu tillbringas i soffan och kolla på det engelska kriminaldramat "Ung kommissarie Morse" och roligare än så här blir det inte idag.

Alltså är detta allt för idag!

19/4 Fredag - Trött...

Var verkligen urtrött när det var dags att kravla sig upp ur sängen. Har sovit jättedåligt under natten pga att det blåst storm. Jag hade svårt att somna och så har jag vaknat några gånger under natten eftersom hela huset skakade i stormbyarna. Det har gått åt en hel del kaffe under dagen... ;-). Vid 16-snåret var det dags att lämna jobbet för den här veckan och ute så regnade det. Riktigt ruggväder alltså. Jag for iväg till kamrat KN's arbetsplats för att lämna av lite Oriflamevaror till henne och hennes arbetskamrater. KN fick sedan skjuts hem sin lägenhet så hon slapp gå hem i regnet, det var i alla fall åt det håll jag skulle. När KN var avsläppt så for jag iväg till Willys där T mötte upp och vi shoppade hem mat för närmaste veckan. Vi var inte själva inne på Willys - fler som utförde sin matshopping ;-) men till sist så kom vi ut med det som vi behvöde få hem.

Väl hemma så blev det lite mat och så drog jag ut till stallet. Fixade mockningen och pållarnas mat och vatten. När jag var klar med stallfixet fick det bli soffhäng framför TV:n - orkade inte göra något annat... Kollade lite på Let's dance tills det var dags att plocka in pållarna och servera dem kvällsmaten. När jag var klar med pållarna och stallet, blev det soffhäng framför TV:n igen och roligare än så här blev det inte idag!

/Lizzie

18/4 Torsdag - Sjukhusbesök...

Idag flexade jag ut lite tidigare. Slutade kl 15.30 och for hemåt. Väl hemma så var T på plats och hållit vovvarna sällskap. Han hade också fixat mat så jag kunde käka på en gång. Så ut till stallet och fixade stallpysslet i raketfart. Vid 17:15 var allt klart och det var dags att fara tillbaka till stan igen.

Idag skulle jag bli en erfarenhet rikare... kl 18:15 hade jag en tid på röntgen för MR av min hjärna. Jag fick för 3 år sedan diagnosen trigeminusneuralgi och gick på medicin 1 år. Har sedan klarat mig utan medicin drygt 1 år, men så har problemen börjat komma tillbaka. Jag är också tämligen ljudkänslig och får kraftiga smärtanfall av irriterande ljud - t ex skällande hundar...

Vid förnyad kontakt med neurologen för ett par månader sedan så fick jag en ny läkare. Denna läkare vill göra en rejält utredning där det alltså ingår en MR av min hjärna. Jag har gjort CT och angiografi och andra typer av sjukdomar har uteslutits, t ex tumör eller blödningar av olika slag.

Alltså var det full fart in till sjukhuset och röntgenavdelningen. T följde  med och körde mig eftersom jag inte visste hur jag skulle må efter undersökningen.

Jag fick komma in på röntgen på utsatt tid och så var det dags att placeras i röret.  Fick öronproppar och hörselkåpor med musik i. Även kontraktsvätska sprutades in i armen.

Jag har inte direkt någon fobi för trånga utrymmen, men att ligga stilla i denna maskin var faktiskt inte trevligt. Blundade under undersökningen för att slippa se hur trångt jag låg. Huvudet hölls fast med en hjälm och undersökningen tog cirka 30 minuter. En undersökning som också innebar fruktansvärt ljud från själva MR-maskinen och när undersökningen var avklarad så hade jag jätteont i huvudet och var helt yr. Fick sitta en stund på britsen innan jag kunde gå därifrån. Kändes riktigt bra att T följt med och agerade chaufför.

Vi var hemma igen vid 19:30-snåret och jag pustade ut en stund innan jag gav mig ut till stallet. Vid 20-snåret så var det dags att plocka in pållarna. Det har regnat rejält under dagen, nu på kvällen hade regnet avtagit och istället så blåste det storm. Att bo på landet för tillfället innebär lera, lera och åter lera... hundar, katter, hästar och vi tvåbenta blir helt leriga bara av att titta ut... Det var i alla fall inge svårt att plocka in pållarna, men borsta dem var ingen idé. Bianca hade precis rullat sig och var lerig så stor hon var. Oktawia var blöt och lerig om benen så hon får torka tills i morgon. Koll av kusarna och så serverades kvällsmaten. Även stallkatterna blev kollade och mat.

Nu ska jag själv förpassa mig till soffan för lite TV-tittande innan det är dags att inta sängläge. Så detta är allt för idag!

17/4 Onsdag - Möte...

Efter arbetsdagen så var det full fart hemåt. Hemma väntade den färdiga middagen så T var på plats och hade fixat iordning mat. Bra jobbat! Jag hade dessutom lite bråttom eftersom jag skulle bort på möte med Fotoklubben. Alltså var det skönt att kunna sätta sig vid dukat bord, äta mat i lugn och ro för att sedan ta itu med stallsysslorna.

Det blåste full storm idag och när jag gick ut för att mocka så kollade jag till pållarna. Oktawia var helt sjövild - stod och hoppade rakt upp på stället - alltså bocksprång. Bianca for runt och lät som en drake... Den kraftiga blåsten gjorde pållarna helt stissiga!

Jag mockade och fixade iordning pållarnas mat. När stallsysslorna var avklarade fick pållarna komma in. Det var inga problem att få in pållarna - och de verkade uppskatta att få komma in och slippa blåsten. Käka hö i lugn och ro var trevligare.

Jag var klar med allt vid 18-snåret och jag drog in till stan igen. T agerade hundvakt så Lillan inte behövde vara själv hemma. Jag kom fram till mötet med Fk Focus precis när mötet började. Som vanligt var det svårt att hitta parkering...

Tyvärr så hade ingen av mina bilder gått bra på klubbtävlingarna, men så är det - de bilder som det gått bra var jättefina :-)

Vid 21.30 var mötet avklarat och det var full fart hemåt. Väl hemma så fick pållarna sin kvällsmat och jag ska nu kolla på lite nyheter innan jag tar en närmare titt på kudden.

Så snabbt försvann denna kvällen :-)

/Lizzie

16/4 Tisdag - veterinärbesök igen...

Idag var det dags för ett veterinärbesök till... Lexi har en knöl på magen, som helt plötsligt växt till sig och blivit knölig. T har varit av den åsikten att knölen har varit så liten, inte växt något och satt löst under huden, att den inte varit till något större problem. Jag gillade inte alls att knölen växt till sig utan bokade tid på veterinärkliniken igår och kl 15.00 fick vi komma idag. Alltså fick jag flexa ut lite tidigare och mötte upp Toch Lexi vid kliniken.

Lexi har endast träffat veterinär för att få vaccinationssprutor - så vid dagens besök var hon urstressad och schäferpep konstant tiden vi tillbringade i väntrummet, plus att hon fällde grymt mycket päls...

Gällde ju att hålla fullspan i väntrummet, luktade konstigt och så fanns det katter där också ;-)

Undersökande veterinär bekräftade mina värsta farhågor. Lexi har en juvertumör som behöver opereras bort. Innan vi tog beslut om operation blev Lexis lungor röntgade och blodprov togs. Resultatet av detta visade att vovven INTE har några metastaser i lungorna och veterinären rekommenderade bortoperation av knölen. För att minska risken om nya juvertumörer bestämde vi oss också för att kastrera Lexi. Hon har haft några skumma löp-perioder. Hon har tidigare löpt juli och december, men nu börjat småblöda mellan dessa perioder. Enligt veterinären så ökar varje löp risken för att få nya juvertumörer. Dessutom blir Lexi helt hysteriskt stressad när hon löper. Alltså lika bra att kastrera henne när hon ändå ska bli sövd och opererad. Blodproverna var OK förutom levervärdet som var lite förhöjd, dock trodde inte veterinären att var någon större fara med levern.

Så på måndag blir det operation för lilla Lexi. Vi ska lämna in henne kl 7.30 och så får vi hämta upp henne när jag är klar med Oktawia. Vi ska ju på återbesök till Evidensia hästklinik på måndag kl 15.00 - så det blir två djur på måndag som ska till veterinären. Inte riktigt vad jag planerat....

Vi var klara vid veterinärkliniken vid 16.30-snåret och jag for hemåt. T skulle iväg och uträtta några ärenden så han och Lexi for iväg åt sitt håll.

När jag väl var hemma så kände jag mig helt mentalt slut. Det fick bli kaffe och macka som kvällsmat. Kände mig alldeles för trött för att laga mat. Efter kaffe och macka så drog jag på mig stallkläderna och drog ut i stallet. Det var skönt väder ute och för första gången i år så behövde jag inte ha någon tjock jacka på mig :-). Mockade och fixade hästmaten, lagom när jag var klar med dessa sysslor så dök T och Lexi upp.

Lexi är pigg och glad och for runt som ett yrväder som vanligt. Bara matte som är sjukt orolig :-(.

Eftersom det var skönt vårväder ute så passade jag på att jobba lite med Bianca. När den stora hästen inte är arbetsbar så får jag roa mig den lilla. Jag har ju inte gjort så mycket med Bianca under vintern, mer än sedvanligt borstpyssel. Även den lilla fröken behöver bli aktiverad och det är dags att börja med lite tömkörning. Får börja från grunden då hon inte är så jättevan vid träns och ha bett i munnen. Hon kan inte heller hjälperna för att svänga. Alltså in med pållarna. Borstade Bianca, på med sele och så tränset. T fick finna sig i att hjälpa till under jobbpasset. Bianca är inte van vid långa tömmar eller att jag går bakom henne. Utan idag fick det bli första gången med regelrätt tömkörning.

Jag satte grimman över tränset och T fick agera ledare och höll i ett grimskaft under tiden som jag höll i tömmarna.

Började passet med att se hur Bianca reagerade på tömmarna - inga problem alls - hon tyckte det var helt OK att matte gick bakom henne med låååånga snören i händerna. Reagerade inte heller när jag höll på och fladdrade runt med tömmarna, drog dem utmed hennes bakben eller sparkade i gruset. T och jag kom överens om vilka kommandon jag tänkte använda mig av och vad han skulle göra. Kommandona för skritt rakt fram och halt fungerade klockrent. Däremot att svänga, då fick T gå först och visa vägen. Men den lilla ponnyn är läraktig så hon kommer snart förstå vad det är matte vill :-). Vi knallade runt på gårdsplanen hemme och vägen runt huset - och totalt fick Bianca jobba cirka 20 minuter. Ungefär vad den lilla ponnyn klarade av.

Men duktig var hon idag - och hon såg riktigt nöjd ut mellan varven - inga problem att stå och se söt ut under tiden som husse fotograferar  ;-)

20 minuters skritt och tankearbete för Bianca var i alla fall tillräckligt för att hon skulle bli lite svettig ;-). När jag var klar med Bianca så for T och Lexi vidare. Jag tog itu med Oktawia och den leriga damen fick en stunds borstningspyssel. Får man inte jobba så får man bli ordentligt borstad i alla fall. Framför allt så var det en hel del lera som behövde borstas bort och päls släpper hon också.

När hästpysslet var avklarat var det dags för pållarna att få sin kvällsmat. Stallkatterna fick kvällsmat och sandlådan rengjord också innan jag förpassade mig in i huset. Insåg att jag varit ute hela 3,5 timme ett sträck utan att behöva ta på mig jackan och utan att frysa - äntligen vår :-).

Min kväll får nu avslutas med lite Tv och soffhäng innan det är dags att ta en närmare titt på kudden.

/Lizzie

15/4 Måndag - Vårvärme...

Nu verkar det som om våren är på väg...  +5 grader var det i morse så Oktawia fick tunt regntäcke på sig - för det droppade från himlen. Min plan att börja cykla till jobbet ändrades alltså till bilåkande. Jag har usel kondis och starta cyklingen i dåligt väder är ingen bra start. Så det fick bli bilen idag. På väg till jobbet så svängde jag förbi min vårdcentral för att lämna ett blodprov. Jag ska göra en MR-undersökning längre fram i veckan och inför denna undersökning behövs det göras ett blodprov. Labbet hade öppet mellan kl 8-9 för drop-in. Jag var på plats 08:05 och det var proppfullt i väntrummet!! Fick vänta 45 min innan det var min tur och själva blodprovet tog typ 1 min att lämna. Kom alltså till jobbet lagom till fikat ;-). Resten av arbetsdagen försvann i ett hektiskt tempo och  vid 16.30-snåret var det full fart hemåt.Väl hemma så var T redan på plats. Vi fixade lite käk - Teriakytorsk med wok och nudlar. Smakdade mums och maten avslutades med varsit kopp kaffe innan jag tog itu med stallpysslet. Helgen snöande och dagens regnande har gjort att min stallplan och hästhage ser ut som ett gyttjehav. Det blöta lervällingen är cirka 5 cm så det krävs gummistövlar. Bara att klafsa ner till stallet och se glad ut... Under tiden som jag mockade och fixade hästarnas mat så plockade T rätt på alla verktyg och pryttlar efter min cykelförvandling. När han ändå var i farten och hade plockat undan alla prylar så fortsatte han med att städa min sadelkammare!! Det har aldrig hänt tidigare :-O. En riktig trevlig liten överraskning :-)

När stall och sadelkammarpyssel var avklarat så var det ÄNTLIGEN dags för premiärturen! Alltså dags att testköra min nygamla fina cykel. Upp på "Blåa faran" och så iväg. T hängde med på sin cykel och så cyklade vid ToR närmaste samhälle.

Fin cykelväg ha vi i alla fall :-)

Det var himla skönt cykelväder ute - +10 grader och helt vindstilla - en helt fantastisk vårkväll :-D. Cykelturen blev 4 km och min cykel rullade bra. Vi hade lyckats bra med att ställa in mina växlar och alla 7 växlarna funkade som de skulle. Med min usla kondis så var cykelturen ungefär vad jag överlevde... måste nog cykla några turer och vänja kroppen innan jag tar cykeln till jobbet för att inte totalt chocka min gamla kropp ;-).

Vi var hemma igen vid 20-snåret och jag förpassade mig till stallet. T och Lexi for vidare till lägenheten och jag plockade in pållarna till stallet. Oktaiwas leriga täcke fick hängas upp på tork och jag tillbringade sedan en timme med att borsta rent leriga och fällande kusar. Ryktstenen kom väl till användning och min jacka var helt pälsbeklädd när pysselstunden var avklarad. Oktawia är nu inte lika rastlös som hon var förra veckan, utan klarar av att stå stilla under tiden som jag får bort lite päls på damen.

Avslutade kvällens stallpass med att mata katter och hästar innan jag själv förpassade mig in i huset. Nu får det bli lite Sherlock Holmes på TV4 som får avsluta min kväll.

Detta är alltså allt för idag!

/Lizzie

14/4 Söndag - Cykelpyssel del 4...

Idag var snön borta och det har varit lite varmare än i går. Dock blött och rejält religt ute.  Pållarna som går i liten hage, har det rejält geggigt och Oktawia tyckte inte om att gå ut i morse. Hon gillar inte när det är blött ute, och nu står hela hagen under vatten, men hon skjunker inte ner mer än till kronranden. Utan det är mer pållan som är lite fin i kanten än nåt annat ;-).

Jag tillbringade fm med att kolla på Nyhetsmorgon på TV4 och ta det lugnt. Passade på att spara över min hårddisk till en extern disk som jag har. Det var en tag sedan sist och lika bra att få det gjort. Hux flux så pajar väl datgorn och då är det för sent att göra någon back-up...

Förpassade mig ut till stallet vid 12.30-snåret och fixade mockningen och pållarnas mat. Under tiden som jag pysslade med stallfixet så bytte T däck på Hondan - bort med vinterdäcken och förhoppningsvis så blir det vår nu ;-).

Resten av em tillbringade vi i min sadelkammare och avslutade del 4 av min cykelförvandling. Dags att skruva på alla prylar igen och DET tog bra mycket längre tid än vad det tog att skruva bort alla prylar.

Det vi målat igår hade torkat ordentligt och vi började med att försöka montera ihop växeln på det nya bakhjulet. Vi slog våra kloka huvuden ihop och efter lite pysslande fram och tillbaka så satt bakhjulet på plats med det nya växelhandtaget. Att ställa in växeln tog dock sin lilla tid och så skruvade jag fast pakethållare, staget till cykelkorgen, nya låset osv. Vi höll på i totalt 6 timmar idag med avbrott för kvällsmat. Hårt slit med andra ord... ;-)

Avslutade cykelpysslet med att cyklar en liten runda runt huset. Ville inte ut och cykla på grusvägen pga att det är fruktansvärt lerigt och blött ute. Jag har ju inte lust att smutsa ner cykeln på en gång ;-).

Tyvärr så lyckades vi inte med att få loss det gamla vevlagret, och det är nog så att det behövs bytas. Det knakade rätt bra när jag trampade. I värsta fall så får jag lämna in cykeln till en cykeldoktor för att få det utbytt. T ska kolla om han inte kan hitta ett bättre verktyg för att få loss vevlagret. Det kan vara så att det är den återanvända kedjan som knakar, men vi tror att det är vevlagret.

För övrigt så är det både nytt och gammalt på cykeln - pakethållaren är lagad och ommålad, kedjeskyddet och stänkskärmarna fick vara som de är. Staget till cykelkorgen är ommålad, men själva cykelkorgen får hänga med ett tag till. Nytt på cykeln är ringklockan, låset, växelhandtaget och bakhjulet. Ramen är ommålad så cykeln är numera som ny :-)

Fin - eller hur?

Så här såg cykeln ut innan omvandlingen - och ja, jag gillar blåmetallic ;-)

När cykelpysslet var avklarat så for T och Lexi vidare till lägenheten. Jag plockade in pållarna och tillbringade en stund med att borsta bort päls på pållarna. Båda damerna fick sig en omgång piggborste och mängder av päls lossnade. Nöjda pållar fick sedan sin kvällsmat och det fick bli stugvärmen för mig och Lillan.

Kvällen får nu avslutas med Marie Wern-filmen på TV4 - så roligare än så här blir det inte idag!

13/4 Lördag - SNÖ!!!

Nog för att det var kallt och ruggigt i går - men att mötas av ett tjockt lager av snö i morse - det var inte rikigt vad jag hade tänkt mig...

Tyvärr var jag tvungen att klafsa ut i eländet för att släppa ut pållarna. De undrade också vad som hänt under natten....

Med följande utsikt från huset så känns det där med vår och premiärcykelturen rejält avlägsen...

Efter utsläppet av pållarna så hade jag ingen större lust att behöva ge mig ut igen och bestämde mig för att ta det lugnt under fm. Fixade iordning frukosten och förpassade mig till soffan och Nyhetsmorgon på TV4. Skönt med soffhäng så här en snöig lördagmorgon ;-).

När jag väl slöat klart så fixade jag iordning mig själv. Tog itu med lite stryktvätt och kom en bit på väg, även om jag har en hel del kvar. Har ju plockat fram alla vårkläder och de fräschas till innan de hängs in i garderoben. Med tanke på vädret så har jag inte känt någon panik dock ;-).

Jag roade mig med strykning i cirka en timme, sedan fick det räcka för idag. Drog på mig stallkläderna och drog ut till stallet för att fixa mockningen. Jag hade med mig Lexi ut och hon tyckte att det var jättekul att rusa fram och tillbaka i snömodden och den lera som bildades utanför stallet. Ni som har schäfer vet ju hur lortig en schäfer kan bli... Det är inte klokt hur mycket lera som kan fastna under en schäfermage ;-).

När mockningen var avklarad så fick pållarna sitt lunchhö och det var dags för oss tvåbenta att få mat också. Fixa lunchen gick snabbt eftersom det fanns kvar ungspannkaka sedan i torsdag - den smakade bra idag också :-).

Efter lunchen så drog jag och T in till stan. Först så kollade vi till lägenheten, sedan for vi iväg till Biltema där vi shoppade ett nytt lås till min cykel, även hjulreflexer och lite svart sprayfärg fick följa med hem. Vi for sedan vidare till Marieberg för T skulle till Hjula för att shoppa en fleecejacka som var superbillig. Som tur fanns det kvar en jacka i hans storlek. Vi passade på att gå en vända inne i gallerian och så shoppade jag ett par prylar på coopforum som jag glömde på Willys igår.

Vi var klara vid 15.30-snåret och vi drog vidare mot Kartorp. På vägen hem svängde vi förbi paketutlämningen där jag hämtade ut det senaste Oriflamepaketet. Väl hemma igen så blev det en kopp kaffe och så drog vi ut till sadelkammaren.

Nu vidtog del 4 i cykelförvandlingen. Dags att försöka montera ihop min cykel. Jag återanvänder cykelkorgen, stänkskärmar, kejdeskydd och min pakethållare. Det visade sig att just pakethållaren och hållarna till cykelkorgen behövde målas. Dessutom hade pakethållaren gått sönder på ett ställe, så T fick släpa fram svetsen och svetsa ihop med pakethållare. Därefter slipades prylarna, tvättades rent och spraymålades med svart färg. Under tiden som T sysslade med detta så gjorde jag rent vevlager, fettade in dessa, skruvade fast stänkskärmarna, monterade tillbaka sadeln, skruvad fast framhjulet och som avslutning hjälpte T till att skruva fast vevlager och tramporna. Det var så långt vi kom med min cykel idag. I morgon ska vi få bakhjul, kejda och växelhantag på plats. Förhoppningsvis så behövs det inge mer färg på pakethållaren  utan den kan också monteras på plats. Sedan hoppas jag på bättre väder så jag kan ut och provcykla ;-).

Vi förpassade oss in i huset och fixade lite kvällsmat. Det blev pestoböner med rökt kalkon och grönsaker. Mums! Vid 20:30-snåret var det ut till stallet igen och T slängde ner hö från höloftet. Höpåsarna fixades iordning och så plockade jag in pållarna, eller rättare sagt - det var två träskmonster som kom in ;-). Blöta täcken hängdes upp och jag kollade av pållarna innan de fick sin kvällsmat.

Resten av kvällen ska jag nu tillbringa med att titta på TV - en ny kriminalserie "En ung komissarie Morse" - eftersom jag gillar engelska kriminalserie får det bli detta på TV ikväll.

12/4 Fredag - hemmakväll

Idag var det sista dagen som det fick bli buss till jobbet. På måndag har jag inget giltigt månadskort och jag tänker inte fylla på det heller. Dock kännes det rätt avlägset med vår i den svinkalla morgonen, när jag knallade iväg till busshållplatsen.

Efter en dag på kontoret med full fart så kom T och hämtade upp mig vid 16-snåret och vi for vidare till Willys för lite veckohandling. Ungefär halva stan var där också, och det var alltså ingen idé att stressa eftersom det var folk överallt och vid kassorna var det långa köer... Till sist så var vi klara i alla fall och vi fortsatte hemåt.

Väl hemma så käkade vi innan jag förpassade mig ut till stallet. Det var riktigt otäckt väder ute, kallt och spöregnande. Alltså fixade jag iordning med mockning, vatten och mat rätt snabbt, för att sedan plocka in två stycken träskmonster från hagen. Oktawia hade ett tunt regntäcke på sig, så hon var inte blöt - men kall. Hade jag väntat längre med att plocka in pållarna så hade de börjat frysa rejält. Det var på gränsen för Oktawia. Alltså av med blött regntäcke och så på med ett torrt innetäcke. In i boxen igen och pållarna fick lite hö att roa sig med i väntan på kvällsmaten.

Under tiden som jag pysslat i stallet, så spryade T på sista lagret med klarlack på min cykelram - nu ska det härda ett dygn innan det är dags att montera på alla prylar...

Vi förpassade oss in i stugvärmen och resten av kvällen fick det bli TV och soffhäng - känner mig lite trött och sliten efter en veckas arbete. Pållan ska ju vila en vecka till och enligt veterinären så är det OK att ta promenader  med damen - OM det funkar.... Kan ärligt säga att jag inte vågar prova för tillfället. Oktawia är allt annat än lugn och tillfreds. Utan rejält rastlös och vandrar runt i hagen hela tiden. Så även om hon har en liten hage att röra sig i så är den inte en regelrätt sjukhage, utan cirka 20 x 40 meter. Så hon kan ju röra på sig i alla fall. Hon ser torr och fin ut om kotorna. Ingen värme eller puls heller. Så jag håller tummarna hårt att damen svarar bra på behandlingen hon fick i måndags.

Jag lämnade i alla fall soffan och TV:n en stund vid 21:30-snåret då det var dags att kvällsmata pållarna och kvällsrasta vovvarna. Svinkallt och regn ute - burr!

Alltså skönt att komma in i stugan igen - nu får det bli ett gammalt avsnitt av Tyst vittne som får avsluta den här kvällen.

Alltså är detta allt för idag!

11/4 Torsdag - Mera cykelpyssel

Efter en hektisk dag på kontoret så var det full fart hemåt. Även denna kvällen har vi pysslat med cykelpyssel. Som vanligt blev det lite käk vid hemkomsten. Efter sedvanlig pyssel inne med mat, disk och rengöring av kattlådorna och koll att alla kissarna mådde bra, var det alltså full fart ut till stallet. Jag fixade mockning, skurade vattenhinkar och fixade pållarns mat. När allt stallpyssel var avklarat var det dags att ta itu med kvällens cykelpyssle.

Det som skulle göras idag var att spraya på ett lager klarlack på cykelramen. Ramen är nu målad med 3 lager blåmetalliclack - blev riktigt snyggt. Innan T började sprya med klarlacken så fixade vi iordning däcken. Nytt bakhjul är ju inhandlat och jag monterade på slang och nytt punkteringsskyddad däck. Framhjulen köptes för två år sedan och är alltså OK att använda. Dock var det i behov av tvättning - alltså fram med vatten och trasa - visp så var allt grus och smuts borta. Avslutade med att montera på slang och punkteringsskyddad däck även på framhjulen.

Del tre i cykelförvandlingen - hjulen är fixade och klarlackslager ett sprayades på ramen :-)

Det var tur att T spryade på klarlacken - det visade sig att den luktade fruktansvärt starkt och jag med min hypersensibla lyftrör - fick totalt stopp i luftrören. Bara att förpassa sig ut ur sadelkammaren snabbt och andas lite frisk luft!

I morgon är det dags att måla på sista lagret med klarlack och sedan får det räcka med lackning av cykelram. Det är nog tur det för min sadelkammare stinker som en målarverkstad - häst- och läderlukt finns det ingenting av ;-). Men till helgen ska ju alla prylar monteras på plats och förhoppningsvis så närmare sig dagen för vår och cykelpremiär rätt fort :-).

Cykelpysslet var avklarat vid 20.30-snåret och det var då dags att plocka in pållarna. Kollade av pållarna och borstade bort värsta leran innan kvällsmaten serverades och det fick vara klart ute. T och Lexi for vidare till lägenheten. Jag kvällsrastade Lillan innan vi förpassades oss in i huset och den väntande soffan. Nu får det bli lite Criminal minds på Kanal5 som får avluta min kväll.

/Lizzie

10/4 Onsdag - cykelpyssel...

Efter jobbet så kom T och hämtade mig och vi for iväg till cykelaffären med det skadade bakhjulet. Det var inga som helst problem att få det utbytt. Idag hade cykelhandlare även fått hem växelhandtag för 7-vx. Eftersom mitt gamla är glappt, fick ett nytt följa med hem. Även en ny ringklocka shoppades med hem. Min gamla ringklocka är hur ful som helst, så nu fick det bli en ny kromad sak av den gamla pling-pling modellen :-). När vi var klara med cykelprylsshoppingen så for vi hemåt, dock tog vi svängen förbi min ICA-affär som lämnar ut paket där jag hämtade ut min senaste traderashopping. Sedan var det full fart hemåt.

Cykelprylar :-)

Paketet med traderashopping innehåll en liten tillbringare - samma serie som smörasken. Alltså har mitt kakfat fått kompisar :-)

Efter att vi fått i oss lite käka så drog jag på mig stallkläderna och det var dags att ta itu med kvällens stallpyssel. Alltså full fart ut till stallet och jag fixade mockningen och gjorde iordning pållarnas mat. När stallpysslet var avklarat så blev min cykelram målad för sista gången med ett lager färg. Det var T som sprayade på färgen idag också under min inspektion ;-). Han är ju bättre på att hantera en sprayburk än vad jag är. Nu ska det bara på lite klarlack över färgen - sedan är cykeln färdigmålad för den här gången.

När målningen var avklarad för dagen, var det dags för pållarna att få komma in. Nu när de går i liten hage är det inte speciellt svårt att få in dem - de är tämligen uttråkade ;-). Väl inne i stallet tillbringade jag en stund med att håra ner mig ordentligt. Jag bortstade alltså av pållarna. De fäller rejält och när jag  var klar med borstningen för kvällen var min jacka rejält pälsbeklädd ;-)

Allt var bra med pållarna och när hästpysslet var avklarat serverade hästarnas kvällsmat och jag kvällsrastade Lillan innan vi förpassade oss in i huset .

Det har dock varit lite tråkigheter under kvällen. En av Kajsas bebisar dog ikväll. Den har inte alls växt något sedan förra vecka, förmodligen var det något fel på den. Men den som är kvar växer så det knakar och Kajsa verkar vara nöjd med situationen. Men jag tycker alltid att det är trist när man någon kattbebis inte klarar sig :-(

Kvällen avslutas i alla fall med att jag kollar lite på nyheter innan det är dags att ta en närmare titt på kudden. Så detta är allt för idag!

/Lizzie

9/4 Tisdag - Hemmakväll...

Innan utsläppet idag så plockade jag bort bandagen på Oktawia och så fick pållarna äntligen gå ut i hagen. Oktawia tyckte det var väldigt märkligt att det helt plötsligt var ett nytt staket som skärmade av större delen av hagen. Tyvärr får hon allt finna sig i att ha en liten hage att röra sig i de närmäste veckorna. När mat och vatten serverats till pållarna så var det full fart till bussen. En ny arbetsdag väntade :-). T kom och hämtade mig efter en hektisk dag på kontoret. Vi for iväg till cykelaffären och hämtade mitt nya bakhjul. Glad i hågen så var det full fart hemåt. Väl hemma så upptäckte jag till min fasa att det var en skada på navet på det nya hjulet. Den plastade kåpan som skyddade växlarna var sprucken :-(. Hade inte tittat så himla noga i affären.... Trist och det blir till att åka tillbaka till cykelaffären i morrn.

Efter att ha käkat lite mat och fikat lite så drog jag på mig stallkläderna och tog tag med resten. Alltså full fart ut till stallet! Fixade mockningen, T slängde ner hö och fixade höpåsarna. Vattenhinkar gjordes rent och betforen ställdes iordning. När alla stallsysslorna  var avklarade, fixade vi med min cykel. En omgång färg till sprayade T på min cykel - alltså lager två. En sista omgång med färg får det bli i morgon - därefter ska det sprays på klarklack :-).

När cykelfixet var avklarat för dagen så fick det bli en vända in i huset. T och Lexi for vidare till lägenheten och jag passade på att röja köket efter matlagningen innan det var dags att ge sig ut i stallet igen. Vid 20.30 blev det en vända ut till stallet. Pållarna hämtades in och jag kollade av båda damerna. Oktawia såg säderligen bra ut om benen. Damen har ju tämligen torra ben, men nu på kvällen så slog det mig att hon faktiskt har varit lite svullen om kotorna fram. Gårdagens behandling verkade i alla fall ha gjort någon form av verkan för jag uppelvde att hon var betydligt torrare om kotorna! Så nåt har hänt i alla fall. Efter att ha kollat av pållarna så serverades kvällsmaten och jag var klar i stallet för kvällen. Lillan kvällsrastades och vi förpassade oss in i huset.

Efter stallpysslet tillbringade jag en timme i telefon och pratade med systeryster som bor England. Syrran fyller år idag och ett grattis-samtal var på sin plats :-).

Nu får det bli lite nyheter på TV4 som får avsluta min kväll. Roligare än så här blir det alltså inte idag.

/Lizzie

8/4 Måndag - Klinikbesök...

Semester idag eftersom klinikbesök med Oktawia var inbokad till kl 10.00. Alltså upp vid 8 och serverade pållarna frukost. Fixade sedan iordning mig själv och käkade frukost. Strax efter kl 9 fixade vi iordning trailern och prylar som skulle med och så ut till stallet. Borstade av damen och så in i trailern. Kom iväg på utsatt tid vid 9.30 och var framme vid kliniken precis kl 10.

Besöket började med att jag anmälde oss och fyllde i en massa papper - det är ju 6 år sedan vi behövde uppsöka klinik senast. När pappersexcersisen var avklarad så skulle hästen lastas ur och ställas i en av gästboxarna... urlastningen gick bra - men att gå in i gästastalle - Näe - det ville inte pållan... det blev till att plocka fram långa repet och mana på damen bakifrån. Då gick hon in med darrande steg och så fick T snabbt stänga dörren bakom så hon inte skulle försöka springa ut med mig hängades i snöret...

In med den stressade hästen i en box och av med täcke och benskydd. Vi placerade oss sedan i väntrummet och strax kom veterinären. Dags för pållans undersökning. Hämtning av häst och in på kliniken. Efter mig tassade Oktawisa så försiktigt som ett stort halvblod kan röra sig... skumt ställe...

Veterinären undrade vad problemet bestod i och jag förklarade att pållan var allmänt märklig och bökig under vintern. Att hon varit halt vid två tillfällen sedan i höstas, men att vi ändå kunnat ha våra aningar om vad de beroådde på. Men att hon nu är allmänt knackig och inte helt ren.

Veterinären klämde igenom hela hästen. Hon tyckte att Oktawia hade väldigt rena och fina ben. Damen reagerade inte någonting när veterinären klämde runt, varken i muskulatur eller över några ledgångar, ingen reaktion över senorna heller. Jag fick springa i löpgången med pållan, men det syntes inget speciellt.

Vi förpassade oss ut i longeringshallen där jag fick longera pållan åt båda hållen, både i trav och galopp. Damen var inte rent utsat halt i något varv. Det enda som veterinären reagerade på var att hon tog i mer med ena bakbenet.

In i löpgången igen och nu började böjproven... först ut var högt böjprov, ett ben i taget och jag fick springa fram och tillbaka i löpgången med pållan. Ingen reaktion över huvudtaget på högt böjprov - inte på nåt ben. Så dags för lågt böjprov - bak ingenting - men vänster fram kom en liiiten reaktion de 3 första stegen. När vi kom till höger framben fick T agera mutkolv - fick mata pållan med lite Krafft för att få henne att hålla sig lugn under tiden som veterinären böjde i koten. Och så sprang vi, eller sprang och sprang.... efter mig stapplade en häst på tre ben. Kraftig reaktion på lågt böjprov höger fram alltså.

In med pållan till behandlingsrummet - hm... här luktade det ekligt tyckte Oktawia - men skötte sig exemplariskt när hon fick sticket i benet. Det som var allra värst var ju kladdet med tvål och vatten på benet ;-). Bli blöt om fossingarna är inget damen uppskattar ;-).

Efter bedövningssprutan placerades pållan en box i väntan på att bedövningen skulle börja verka. Under tiden placerade vi oss i väntrummet och fikade lite. Efter 20 min var det dags att springa igen. Vi började med att bara löpa fram och tillbaka i löpgången - inget anmärkningsvärt. Så ut i longerhallen igen - och nu syntes det skillnad när damen travade runt. Rörde sig lättare och travade på bättre. Så in i löpgången igen och vid böjprov på det bedövade benet blev det ingen reaktion alls. Veterinären gjorde också lågt böjprov på vänster fram igen och nu var hästen tvärhalt på vänster fram också! Alltså värre reakton än innan bedövning av höger fram.

Så diagnosen är alltså dubbelsidig kotledsinflammation och vi förpassade oss in i behandlingsrummet igen. Damen fick finna sig i att bli ordentligt tvättad på båda kotorna fram *eckligt* och förberedde vi oss med mutor och strid för att få dit sprutorna kortison och "tuppkam". Men sprutsticken reagerade damen inte på över huvud taget. Tvättningen var mycket otäckare ;-). Behandlingen avslutades med två ordentliga bandage och matte bokade in ett återbesök om två veckor. Och så kunde vi åka hemåt.

Vi var alltså hemma igen vid 13-snåret. Pållan ska stå inne hela dagen idag och bandaget ska vara kvar tills i morgon bitti.

Pållan är inte helt nöjd med att inte få gå ut i hagen... ;-)

Innan pållan fick gå in i sin box och käka hö, var jag tvungen att mocka. Alltså fick hon stå på stallgången och vänta en stund - urtråkigt... Desto nöjdare blev hon är äntligen höt serverades ;-). Jag fixade mockningen av Biancas box också och så fick hon sitt lunchhö. Tyvärr fick även Bianca finna sig i att stå inne idag. Skulle jag ha släppt ut Bianca i hagen så hade Oktawia sprungit ihjäl sig i boxen - och det är onödigt.

När stallpysslet var avklarat så fixade jag lite lunch till oss tvåbenta. Vi for sedan in till stan igen  - ett besök till Biltema blev det och T shoppade ett verktyg - vevadragare - som används för att få bort tramporna på cykeln och vevlagret. På vägen hem så for vi förbi Ica-affären och hämtade ut ett paket till mig. Min smörask som jag shoppat på tradera har äntligen kommit. Väl hemma igen så tog vi itu med att dela av pållarnas hage. Enligt veterinärens ordination så ska Oktawia gå ute i lite mindre hage  - alltså var jag tvungen att få i stolp i backen... inte helt lätt med tanke på att tjälen inte släppt ännu... Tänkte först göra iordning en mindre hage där det är som torrast, men det gick inte ens att trycka ner en tramppinne i den marken. Så det fick bli stolpar där det var som geggigast - fick ner en bit så att staketet håller... Damerna kommer inte bli nöjda över att vara i en liten hage - men pållan ska inte fräsa runt i onödan.

Efter hagbygget fick det bli kaffe i solen - riktig skön vårvärme var så här på em. Efter kaffet så var det dags för cykelförvandling del två. T fick bort tramporna och vi plockade ut cykeln. Först målades den med rostskyddsfärg och därefter blev det ett lager med den blåa metallicfärgen jag shoppat. T hjälpte mig att spraya på färgen eftersom jag inte är någe bra på att hantera sprayfärg... spayar gärna för mycket och för länge på ett ställe *harkel*.

Känner mig mycket nöjd över färgvalet - gillar verkligen färgen och min cykel kommer att bli som ny :-)

Cykeln fick torka en stund innan T bar in den i sadelkammaren igen. Färgen ska härde tills i morgon och då spayas ett nytt lager på med den blå färgen.

Jag packade upp mitt paket som jag hämtade och jag är supernöjd över mitt köp. Smörasken är i porslin och passar det fyrkantiga kakfatet jag shoppat tidigare, då det är ur samma serie.

Framåt kvällningen for T och Lexi vidare till lägenheten. Jag insåg att Lexi lämnat en hel del spår efter sig. Alltså skakade jag av alla mattor, drog fram dammsugaren och dammsög alla golv. Avslutade med att städa toaletterna och moppa golvet. Vips så var huset i hyfsat skick igen. Fortsatte med att stryka kläder i drygt en timme innan det var dags att ge sig ut till stallet igen.

Innan pållarna fick sin kvällsmat roade jag mig med att mocka en gång till. Borstade av båda damerna - eftersom de inte fick gå ut så får det bli mattegos istället ;-). Pållarna blev dock mest nöjda över att få sin kvällsmat ;-).

Fullt ös hela dagen med andra ord, men nu får det bli lite TV en stund innan det är dags att förpassa mig till sängen.

/Lizzie

7/4 Söndag - Cyckelpyssel...

Ut med pållarna i vanligt ordning på morgonen. Lite lätt kylig morgon, men en strålande sol. Jag var trött och placerade mig i soffan med frukosten. Kollade på morgon-TV och tog det lugnt ett tag. Framåt dan så fixade jag iordning mig själv och drog ut för att fixa stallet. När stallfixet var avklarat så fick pållarna sin em mat och jag bytte till lite mer representabla kläder. Dags för en tur till stan.

T och jag for iväg till Biltema - dags att shoppa lite prylar till min cykel. När vi kom fram till Biltema så visade det sig att jag inte är den enda som tänkt vårfixa cykeln. Det var i princip soprent på cykelprylar så som kedjerengöring osv. Nästan varje kund bar runt på på cykeldäck, inklusive jag ;-).

När shoppingen var avklarad så for vi till lägenheten och kollade till den, fikade lite under tiden som T pysslade med blommor osv. Till sist var det dags att fara hemåt igen och väl hemma var det dags att ta itu med min cykel.

Det är cirka 20 år sedan som min cykel senast blev ommålad och cirka 13 år sedan som den fick ett nytt bakhjul. Alltså dags för operation cykelförvandling.

Ett stycke smutsig och rostig cykel...

Dagens shopping bestod av två nya däck, en ny slang, lager och kedjerengöring, lithiumfett och så det viktigaste - ny färg :-)

Vi släpade in min cykel till sadelkammaren, som tillfälligt får agera cykelverkstad. Nog för att det är vakert väder ute, men svinkallt. Alltså ingen idé att greja med cykeln ute.

För att måla om cykelramen behöver så mycket som möjligt plockas bort på cykeln. Det tar en stund.... och otroligt smutsig blir man....

Min cykel i det närmast strippad. Det visade sig att vi glömde shoppa en sak på Biltema - närmligen en vevadragare - alltså fick jag vänta med att få bort tramporna och vevlagret.

Jag tvättade rent ramen och så slipade jag hela cykelramen. T hjälpte mig att tvätta rent med lite förtunning för att få bort att fett på ramen.

Cykelpysslet tog hela em och kvällen - bortsett från lite matpaus och fikapaus - och det var en rejält utmaning att få rent händerna när jag var klar för kvällen ;-).

Vid 20-snåret så fick det räcka med cykelpysslet och jag plockade in pållarna. Tillbringade en timme med att borsta på pållarna. Både Oktawia och Bianca var rejält dammiga och fäller hur mycket som helst. Efter ordentlig borste drog jag av pälsen med fuktig trasa och fick på så vis bort i alla fall ytlagret med damm. Båda pållarna blev riktigt blanka och fina :-).

Vid 21-snåret var kvällens stallpyssel avklarat  och jag förpassade mig in till stugvärmen. Nu får det bli lite TV som får avsluta denna kvälls.

6/4 Lördag - Lugn dag...

Äntligen lördag och hade inga som helst planer för dagen - förutom höhämtning på eftermiddagen - utan förväntade mig en tämligen lugn dag. Nu innebär inte en lugn dag för mig att jag tillbringar dagen i soffan och tittar på TV hela dagen ;-). Jag har ju grejer att pyssla med hemma....  Däremot så intog jag frukosten i soffan framför morgon-TV när pållarna blivit utsläppta. Det är skönt att börja dagen i ett lugnt tempo ;-).

Efter frukost så fixade jag iordning mig själv och blev inspirerad av det vackra vårvädret ute. Det börjar bli hög tid att plocka fram vårkläderna!!! Jag har lyckats gå ner en del i vikt under vintern, och har dålig koll på hur mycket av mina gamla kläder som jag kan ha. Alltså drog jag fram alla vår- och sommarkläder som fanns i vindsgarderoben, och gick jag igenom plagg efter plagg. När jag var klar hade jag en säck med kläder som fortfarande inte kommer i. De får alltså ligga till sig ett tag till ;-). En stor hög med kläder som passar låg på sängen och ska ha en date med tvättmaskinen för att få bort vindslukten och så rensade jag undan de allra tjockaste vinterkläderna för säsongen. Kändes mycket skönt att få detta gjort!

När jag var klar så undrade T om vi skulle dra en repa in till stan för att besöka ett par cykelaffärer. Sagt och gjort! Vi drog iväg och besökte 3 olika cykelaffärer. Vid den sista, en liten cykelaffär på öster, fick vi bästa priset för ett nytt bakhjul med ett 7-vx Nexusnav - 1500 kr! Det slog vi till på och beställde ett till min cykel. Ska hämtas på tisdag :-).

Vi fortsatte ut till Marieberg eftersom T skulle shoppa en grensax på Hjula, men först blev det ett stopp vid Café Garden eftersom vi behövde få i oss mat. Varsin paj blev det :-). Mätta och belåtna for vi vidare till Hjula, men grensaxen som T hade kollat på igår till ett nedsatt pris - var till försäljning till ordinarie pris idag! Surt och den var bra mycket dyrare. Eftersom jag ändå har grensax så fick det vara. Istället så hittade jag två stycken pikétröjor i funktionsmaterial till det facila priset av 49 kr styck och i mina sommarfarvoritfärger :-).

De fick följa med hem... ;-)

Vi for hemåt och det var lagom att byta om, haka på trailern, rasta vovvarna och så fara iväg till höbonden. En timme senare var vi hemma igen med 550 kg hö och efter en stärkande kopp kaffe lastade vi upp höt på höloftet. Skönt att ha hästmat hemma för den närmaste måndaden :-). Jag har 4 lass hö kvar att hämta - jag bokade in lite extra hö förra sommaren eftersom jag hade tänkt säga upp betesarrendet. Att betala 3750 kr per år för drygt en halv hektar bete är inte något jag tänkt fortsätta med då det är ett rejält överpris. Nu hann grannen säga upp arrendet innan jag gjorde det - jag har ju haft arrendet på 1 år i taget - men det var ju bara bra eftersom jag ändå inte tänkt behålla arrendet  ;-). Sommarbete till en BETYDLIGT billigare penning är fixat för länge sedan :-). Om nu gräset vill börja växa någon gång... men det drar väl igång när värmen kommer...

När höt var på plats så tog jag itu med stallfixet. Mockade, fixade höpåsar, skurade vattenhinkar, städade sadelkammaren. Under tiden som jag roade mig i stallet så roade sig T med att greja med min bil...

Dags för byte av min dåliga katalysator... T slet hårt med att få bort den gamla. Lambasonden lossnade lätt som tur var och efter lite trixande och hjälp av mig så lossnade till sist även katalysatorn...

Gammalt möter nytt...Det främre fästet på den gamla är helt sönderrostat.

T klarade sig själv när det gällde monteringen av den nya. Jag gick ut en sväng i hagen för att kolla till pållarna. De stod och solade i ett hörn... Dock fick de totalt busryck när jag kom ut i hagen...

Någon form av överskottsenergi...

Pållarna drog runt i hagen, Oktawia såg inte ett dugg halt ut när hon både travade och galopperade runt. Damen vill inte rör sig framåt med ryttare på ryggen och såg allt annat än fräsch ut i tisdags när M1 red. Men i hagen idag så var det inta som helst problem att röra sig...

Fullt ös - medvetslös!

Jag försökte få pållarna att ta det lite lugnt. Tyckte det är tämligen onödigt att Oktawia höll på och fräste runt i hagen. Risken att hon skadar sig ännu mer är ju överhängande... Dock inte helt lätt att få damerna att ta det lugnt. Lilla Bianca är ju tämligen sällskaplig av sig och till sist blev hon mer intresserad av mig och min jackficka där hon vet att det finns hästgodis...

Liten ponny vill ha godis ;-)

Men matte delade inte ut något godis - och då blev det fullt ös igen ;-)

Det ska bli väldigt spännande att se vad veterinären hittar på måndag... Även om damen inte såg speciellt halt ut idag, så blir det ett klinikbesök på måndag. Nåt är fel i alla fall, men om det sitter i benen är en annan sak...

Resten av kvällen tillbringade jag med att tvätta och ta det lite lugnt. T och jag käkade lite ost och kex. Tittade på ett par filmer eftersom det inte fanns något intressant på TV:n. Nya katalysatorn sitter på plats och funkar som den ska. Bra eftersom det snart är dags för besiktning.

Tog det allt så lugnt resten av kvällen och detta är allt för idag!

/Lizzie

5/4 Fredag - Hemmakväll...

Eftersom pållan inte är fräsch så blir detta en fredag utan det sedvanliga fredagsmyset i ridhuset. Istället fick det alltså bli en hemmakväll... Det har varit strålande sol även idag och snön försvinner sakta men säkert. Vårtecken som Tussilago börjar dyka upp lite varstans. När jag kom hem idag så väntade det mig två stycken fina vårtecken...

Kajsa har fått två fina bebisar - första gången hon fått trefärgade bebisar. Svarta, gula eller cremefärgade är standardfärgerna. Nu blev det allt i ett på de som kom ;-).

Jag tog mig också en runda i trädgården för att se ifall det fanns ytterligare några vårtecken och mycket riktigt. Snön hinner knappt smälta undan innan de dyker upp - snödropparna :-)

Finns hopp om vår med andra ord....

Innan jag tog itu med stallfixet så fixade jag lite inne. Städade lite lätt i sovrummet, bytte sängkläder och fyllde tvättmaskinen. Plockade undan i köket och skiftade i diskmaskinen. När pysslet i huset var avklarat så drog jag på mig stallkläderna och tog itu med stallet. Mockade och fixade hästarnas hö och vatten. Behövde fylla på sågspån i boxarna, men säckarna är för tunga för mig att lyfta. Behövde altlså lyfthjälp av T. Lagom när jag var klar med stallpysslet så kom T och när han väl fått i sig lite mat så fixade vi det sista i stallet.

Resten av kvälen tog vi det lugnt och kollade på Let's dance. Var ute vid 21:30 och kollade av pållarna och serverade kvällsmaten och roligare än så här blev det alltså inte idag!

4/4 Torsdag - Trötter...

Arbetskonferensen fortsatte med mitt arbetsgäng även idag. Intensiv förmiddag med kreativa diskussion som avslutades med lunch. Sedan full fart tillbaka till jobbet och eftermiddagen tillbringades med ett arbetsmöte. Vid 16.30-snåret så var det full fart hemåt och när jag kom hem så satt T och njöt av solen. Pållarna hade fått sin em-mat och Lillan låg också och njöt av solen. Nu är vovven nöjd - äntligen varm sol ;-). Alltså placerade jag mig också i solen en stund :-).

T undrade ifall jag ville hänga med ut till Marieberg en sväng och eftersom jag behövde åka till Rusta en sväng så hängde jag på. Framför allt kände jag mig hur trött som helst och ta itu med något hushållsgöromål orkade jag i alla fall inte. Jag var alltså inte speciellt svårövertalad, jag och Lillan hoppade snabbt in i bilen. Eftersom jag var skittrött fick T köra. Det blev en sväng in på Apoteket, shoppade lite mat på Willys och så shoppade jag rengöringsproduktrer och hygienprodukte på Rusta. Även en snygg vaxduk fick följa med hem. Kommer bli fin på trädgårdsbordet när det väl är dags.

Väl hemma igen så tog jag itu med stallfixet. Mockade, T slängde ner hö åt mig och jag gjorde klart allt innan det var dags att plocka in pållarna.  Det visade sig inte bli det lättaste.... Pållarna hade fått syn på nåt monster och drog runt i hagen med svansarna rakt upp och lät som drakar! Tror damerna minsann utnyttjade situationen för att få bralla rejält. Ponnyn galopperade så fort hon bara kunde och bockade som en galning. Det ser urkul ut när en liten shettis pysslar med dylika övningar. Även Oktawia brallade som en galning - det var bensprattel på nivå!! Jag blev tämligen nervös av brallandet eftersom det är onödigt Oktawia skadar sig ytterligare. Dock syntes det inte mycket av någon orenhet när hon fräste runt i hagen. Nu blir det klinik på måndag i vilket fall som helst. Då detta med att vara fräsch och ofräsch omvartannat har ju pågått ett tag och nu ska detta kollas upp.

Efter mycket om och men så gick Oktawia med på att bli infångad och följde snällt med in i stallet. Pysslade om busfröna en stund. Båda pållarna blev av med lite päls ;-). T och Lexi for vidare till lägenheten och när jag pysslat klart i stallet så förpassade jag mig in i huset. Planen är nu att titta på lite nyheter på TV4:a, men så trött som jag är så är det frågan hur länge jag orkar hålla mig uppe...

Så roligare än så här blir det inte idag!

/Lizzie

3/4 Onsdag - Arbetskonferens...

Vid 8 öppnade hästkliniken istan och snart hade jag en tid inbokad för utredning av Oktawia. På måndag har vi tid på kliniken. Känns inte så jätteroligt, men nåt skumt är det som behöver kluras ut - innan det blir värre!

Förmiddagen försvann i ett hektiskt tempo och lagom till lunch drog hela mitt arbetsgäng iväg till en konferensanläggning strax utanför stan. Det var dags för arbetskonferens lunch till lunch. Efter en god lunch så var det hårt arbete fram till 16.30 när vi hade lite fri tid fram till middagen. Helt otroligt strålande väder har det varithela dagen - sol och takdropp :-)

Några arbetskamrater tog en promenad och så var det några som roade sig med pulkaåkning :-)

Resten av kvällen tillbringades således med trevliga arbetskamrater, mycket skratt och god mat. Framför allt så stod en av arbetskamraterna för kvällens överraskning - visade sig vara en fena på att spela klarinette och underhöll oss - Mycket trevligt.

Jag och en person till arbetslaget har valt att sova hemma, så strax efter 21.30-snåret avvekt vi hemåt. T har varit hemma under kvällen och tagit hand om djuren. Han hade fixat stallet alldeles utmärkt och plockat in pållarna och gett dem kvällshöt. Jag behövde alltså bara kolla av dem och lägga på täcke på Oktawia. Avlsutade med att servera kraftfodret innan jag förpassade mig in i huset och den väntande sängen.

/Lizzie

2/4 Tisdag - Och så drar det igång igen...

Min mage levde fortfarande rövare, men kände mig rätt OK när jag klev upp. Dock lite matt i benen så för att ta det säkra för det osäkra åkte jag bil till jobbet. Ifall jag inte skulle klara av att jobba hela dagen, så är det skönt att kunna ta sig hem när det behövs och inte vänta på när det går en passande buss. De går nämligen inte allt för ofta under dagen. Det gick i alla fall bra att jobba, även om jag levde på proviva blåbär hela dagen. Jag mådde inte illa men man kan ju lugnt säga att jag hade IBS från helvetet. Hade dock hur mycket som helst att göra på jobbet så jag blev kvar hela dagen. Stämplade ut strax efter 16-snåret och for hemåt. Strax efter att jag kommit hem så dök T upp. Och han hjälpte mig att fixa pållarnas käk under tiden som jag fixade med mockningen. Vid 18.30-snåret plockade T in pållarna och jag hann vila en stund innan M1 och P skulle komma vid 19-snåret.

Dock blev det inte så mycket till vila... precis som jag misstänkte så nu när det börjar bli varmare ute och fint väder - så drar det igång igen. Hundar som står och skäller mot mitt hus så fort jag rör på mig. Jag väntade ett tag för att se ifall de skulle sluta, men efter dryga kvarten så gick jag och kollade. Näe då - de satt där på sin kulle och spanade intensivt mot mitt hus och skällde konstant, och ingen sa åt dem. Som handläggaren på miljökontoret tyckte vi skulle göra - så gjorde vi. Fram med videokamera och så videofilmade jag som dokumentation. Fotade även med mobilen - jag står vid min husknut...

Vad jag vet så stod hundarna och skällde i minst en timme, för sedan åkte vi in till ridhuset med pållan. Om de stod kvar och skällde efter att vi åkt, det har jag ingen aning om - men det skulle inte förvåna mig. Hade jag varit kvar hemma så hade alla gånger fortsatt att skälla. Det göra de så länge de inte blir tillsagda.

Det är  helt sjukt! Det spelar fan ingen roll vilka hundar grannen har - stå och skälla mot mitt hus det är tydligen ett beteende som ägarna uppmuntrar - i alla fall så struntar de att göra något åt det. Nu är blir det bara till att kavla upp ärmarna och dokumentera alla störningar och rapportera till Miljökontoret.

Inte fortsatte resten av kvällen speciellt bra heller. Som vanligt tog jag en promis med Lillan under tiden som M1 värmde upp. När jag kom tillbaka till ridhuset så berättade P att de tyckte att Oktawia inte rörde sig som hon brukar. Kort i steget och ovilllig att röra sig framåt. Det syntes inte något direkt när M1 red, men när vi blev själva i ridhuset så plockade vi av Oktawia sadeln och lät henne springa lös i ridhuset. Visade sig att pållan absolut inte var ren! Om det så är fram eller bak hon är oren på det var inte lätt att se. Det stod i alla fall utom tvivel att pållan är halt! Jaha - så var det med det! Eftersom hon knappt är ordentligt igångsatt efter sträckningen i slutet av tidigare är i vintras. Hon stod ju hela februari - så är det uppenbarligen något som inte gått över med vila. Dags för utredning! Bara att ringa kliniken i morgon bitti och boka tid för att reda ut vad problemet är.

Bara att stoppa in pållan i trailern och fara hemåt. Inte riktigt vad jag väntat mig - hon rörde sig helt OK och hade till och med bra bjudning i söndags. Men som sagt - hagen är veterinärens bästa vän... Har ju ingen aning om vad hästen hittar på när jag är på jobbet.

Väl hemma blev pållan omhändertagen som vanligt och sedvanliga stallsysslor vidtog innan jag och Lillan förpassade oss till huset. Nu får det bli lite nyheter på TV innan jag själv intar sängläge.

Roligare än så här blev det inte idag!

/Lizzie

1/4 Måndag - Annandag påsk...

Hela denna dagen har varit ett stort aprilskämt... Totalt knasig i magen har jag varit hela dagen och legat utslag i soffan. Klarade med nöd och näppe av att släppa ut pållarna. Släpade mig in till soffan och sov fram till lunchen. Hade ställt klockan för att inte missa att ge pållarna lunch. Efter att släpat mig in igen så blev det soffan och så sov jag fram till 15 då jag faktiskt släpade mig ut till stallet och fixade mockningen. Insåg att jag inte skulle bli bra idag och meddelade att jag inte kunde vara med och jobba som funktionär vid dagens dressyrtävling. Det var meningen att jag skulle hjälpa till i cafeterian sista klassen - bara att glömma.

Framåt kvällningen dök T upp med proviva blåbär åt mig så jag skulle få i mig lite ätbart. Han var kvar ett par timmar och jag låg och sov i soffan under tiden... Han hjälpte mig att ta in pållarna vid 19.30 så jag bara hade att kvällsmatningen kvar.

Så vid 21-snåret förpassade jag mig ut och kvällsmatade pållarna. Får bli en stund i soffan och lite mer proviva nu innan jag förpassar mig till sängen. Känner mig helt slut och hur jag mår i morgon återstår att se...

/Lizzie

31/3 Söndag - Påskdagen...

Denna söndag tillbringades i ett makligt tempo. Efter att pållarna blivit utsläppta så tillbringade jag en stund i soffan och kollade på morgon-TV. Alla verkade vara trötta- tidsomställningen kanske... vovvarna sov, T slappade i soffan och jag slappade i soffan. Katterna var trötta, ja, förutom Hedvig då som får riktiga busryck mellan varven. Lektunneln kan hon sysselsätta sig med hur länge som helst. De vuxna katterna är mer laid back och låg på sina farvoritplatser. Nalle SKA ligga mitt på matsalsbordet - till varje pris som helst... även om matte har vikt tvätt och det ligger en hög med galgar i vägen ;-)

Vi hade rester kvar sedan gårdagen, bara att värma och äta med andra ord. Skönt att inte behöva laga mat idag ;-). Framåt em så förpassade jag mig ut till stallet och fixade med mockningen och hästarnas mat. Det var ett strålande vårväder ute, så jag placerade mig i en vilstol ute i solen och så kom Tyson och la sig i knät. En timme senare kom T ut och undrade vad jag pysslade med - hoppsan - Lizzie och Tyson hade somnat i solen ;-).

När jag kvicknat till så satte vi lite fart. Vi drog iväg till Bikepartner och där spanade vi in cyklar. Frågan är fortfarande vad vi ska göra åt mitt cykelläge... För att ha något att välja mellan så provcyklade jag några cyklar, en sportcykel av citymodell och två damcyklar med svängd ram, men av olika märken. Den första cykeln var den som jag gillade bäst. Påminner om min gamla. Personalen på Bikepartner kollade på min cykel, som vi hade med oss, och snabbt konstaterades det att det är mitt baknav som gett sig. Nytt bakhjul är ett måste ifall jag ska få den cykeln att fungera. En navrenovering kostar lika mycket som ett nytt bakhjul... Bara att hänga på cykeln igen på bilen och så for vi hemåt igen.

Väl hemma blev det lite mer mat och så småningom förpassade jag mig ut till stallet och det var dags för pållans motionspass. Hämtade in pållarna och Oktawia blev iordningfixad för en tur till ridhuset. Vi kom iväg strax innan 19:30 - lite senare än vad jag tänkt mig, men men. Det tog en stund att borsta pållan då hon fäller rejält nu.

Lagom när jag satt upp som kom P och M1 - det var dags för soundcheck av ljudanläggningen  inför morgondagens tävling - det blev lite spännande. Oktawia tyckte det var väldigt skumt när M1 började prata i högtalarna ;-). Spänd som en stålfjäder blev Oktawia, men var kontrollerbar även om jag ände hjärtslagen genom sadeln ett tag. Till sist så vande sig Oktawia vid det skumme ljudet och slappnade av. När soundchecken var avklarad så var Oktawia avslappnad och lugn. Resten av ridpasset funkade faktiskt riktigt bra. Travade på bra och inte alls med handbromsen i. Skönt att kunna värma upp utan att behöva smacka ihjäl sig. Sedan fick jobbet bestå av övergångar skritt-trav-skritt, lite skänkelvikning på diagonalen och så galopp på 8-volt. Allt funkade utan några större problem. Nöjd matte och nöjd häst efter ridpasset som for hemåt.

Väl hemma blev pållan omhändertagen, Bianca blev genomcheckad och så serverades kvällsmaten. Plockade undan alla prylar, mockade ur trailern och så var jag klar i stallet för idag. Nu får det blir lite nyheter på TV som får avsluta min kväll.

/Lizzie

30/3 Lördag - Påskafton...

Upp som vanligt och släppte ut pållarna. Tog det sedan lite lugnt en stund med lite frukost och soffhäng framför morgon-TV. Fixade så ordning på stallfixet och fram på dan så drog vi iväg en sväng till Marieberg. Eftersom min cykel inte funkar som den ska så åkte vi till de cykelaffärer som finns i Marieberg och jag fick lite prisuppgifter vad ett nytt bakhjulkostar. Priserna ligger mellan 1700-2000 kr för ett 7-växlat bakhjul. Frågan är om jag ska bygga om min gamla cykel, köpa en begangnad cykel eller shoppa en ny cykel... Skulle ju vara kul med en ny cykel, samtidigt går det att piffa till min gamla. Den har ju blivit ommålad och ombyggd tidigare... Ska fundera ett tag till, än så länge är det alldeles för kallt på morgonen för att cykla till jobbet.

Efter cykelaffärsbesöken så åkte vi till Café Garden och käkade varsin räkmacka - smakade mums. Vi fortsatte sedan till Elgiganten för T skulle spana in något, tror det var ett TV-spel - men hittade inte det han sökte. Vi fortsatte till Ö&B där jag köpte 2 nya vattendunkar till stallet eftersom 2 av de gamla har gått sönder. Det är ju 9 år sedan jag köpte de första och de ha alltså hållit ett tag :-).

Efter turen till Marieberg så for vi och kollade till lägenheten innan vi for hemåt igen. Under tiden som vi vart ute och farit så tog M1 hand om pållans motionspass. Idag blev det en liten uteritt. som funkat rätt bra. Det blåste en del så pållan hade varit på tårna.

Resten av em tillbringade vi med att fixa iordning mat. En ostpaj, jansonsson frestelse, ägghalvor, sallad, avocadohalvor och lite annat smått och gott fixades iordning och framåt kvällningen käkade vi. Proppmätta blev vi av all mat och resten av kvällen tog vi det lugnt. Var bara ute en sväng till vid 21.30-snåret när vi plockade in pållarna och serverade dem kvällsmaten. Och roligare än så här blir det inte idag!