2/12 Söndag - Kylslaget...

När det var dags att släppa ut pållarna i morse - då var det minsann lite kylslaget ute... -10 grader stod termomentern på *burr*. Så det blev att pälsa på sig när jag skulle ut. Hällde upp ljummet vatten åt pållarna och så serverades frukosthöt. De genomfrusna hinkarna ställdes in i sadelkammaren för att tina. Jag förpassade mig sedan snabbt in i huset och fixade kaffe åt oss. Satt och slösurfade en liten stund innan jag satte fart och fixade iordning mig själv. Det var skönt med en var dusch och så på med kläder. När T vaknade till så var det dags för lite adventsmys iform av risgrynsgröt till frukost och adventsljus...
 
Photo: Strålande vackert väder. Sprakande kaminer och adventmysig frukost.
 
Det var gott med risgrynsgröt och jag konstaterade att det var första gången på 3 månader som jag käkade risgrynsgröt. Ett avsteg från min diet, om man säger så ;-). Men är det första advent så är det :-).
 
Efter adventsmyset så drog jag på mig varma kläder och det var dags att ge sig ut i kylan. Eftersom det var kallt idag så eldades det för fullt i kaminerna. Varmt och skönt blev det inne, men veden började tryta i mitt vedställ. Alltså var det dags att få in lite mer ved. T och jag fyllde 3 omgångar med ved i skottkärran och vedstället i mitt kontor blev fullt med ved. Känns bra att få in veden så man kan mata kaminerna :-).
 
Jag fortsatte med att fixa mockningen när jag ändå höll på ute. Och så kom jag ihåg att det behövdes fixas lite med pållarnas hage. Hade kvar en sträcka av gammal tråd som behövde bytas ut så strömmen funkar som den ska. När vi höll på ute i hagen så upptäckte vi även att eltråden i sommarhagen hängde lite väl mycket. Blötsnön som kom tidigare i veckan hängde som is på eltråden och det blir tungt. Blev alltså till att knalla runt i hagen och spänna tråden och det tog en stund och det var jobbigt att knalla runt i snön. Ett käckt litet motionspass alltså.
 
När vi var klara så blev det en vända in i huset för att värma upp sig framför kaminen och få i sig lite kaffe. T vilade en stund innan han bestämde sig för att fara iväg till Marieberg en sväng. Jag stannade hemma och koncentrerade mig på mina studier. Började med att författa ihop svar till första frågan på min hemuppgift för moment 4 på kursen. Jobbade koncererat i ett par timmar innan jag började med lite mat. Vid 15.30 var middagen klar och T kom hem lagom när maten var klar. Potatis, gröna bönor och nötbiff stod det på menyn idag. Dags att fortsätta den inslagna vägen med min diet ;-)
 
När vi käkat klart så tog vi itu med att få utegranen på plats. T hade shoppat med en ny julgransbelysning åt mig. De tre jag hade var alla trasiga. Så med gemensamma krafter var granen snart på plats och vi höll på för fullt att fixa till granen när M1 och P dök upp vid 16-snåret. Under tiden som Oktawia blev iordningfixad för ett pass i ridhuset monterade jag och T nya julgransbelysningen på plats och snart så lyste den upp fint :-).
 
 
 
När granen var fixad så for T och Lexi vidare till lägenheten och jag förpassade mig till stallet.
 
M1 och P höll på och fixade iordning pållan och när alla prylar var på plats så var det dags att fara iväg till ridhuset. Efter lite övertalning så klev pållan in i trailern och färden till ridhuset gick bra. Idag stod damen stilla.
 
När vi var på plats vid ÖFK så lastades pållan ur. Jag och Lillan for vidare till OK-macken och gamla Gurkan fick påfyllning i sin tank. Så full fart tillbaka till ÖFk och Lillan och jag tog en snabb promis innan vi förpassade oss till ridhuset. Det var alldeles för kallt för att ta några längre promenader. I ridhuset var det varmt och skönt så där behövde vi inte frysa. Oktawia hade som vanligt åsikter om det där att behövde jobba och det krävdes lite övertalning, men emellen protesterna så skötte sig damen riktigt bra. Det var ett tag sedan damen blev lite mer ordentligt dressyrriden, så det var ett välbehövligt ridpass.
 
Efter avslutat ridpass så var det ut i kylan igen och in med pållan i trailern och vi for hemåt. Väl hemma så fixade jag iordning pållan och damen blev förpassad till sin box. Resten av kvällen fick pållarna stå inne och käka på lite hö. Jag plockade undan alla prylar och fixade iordning trailern. Lätt sönderfrusen förpassade jag mig sedan in i huset. Det fanns lite glöd kvar i båda kaminerna och det räckte för att få fart på nya vedklabbar. För att snabbt få igång värmen i kroppen så kokade jag upp vatten och gjorde iordning en kanna med thé - efter två koppar kändes det som om kroppsvärmen var på normal nivå igen ;-).
 
Tillbringade resten av kvällen med att plugga. Strax innan 21-snåret blev det en vända ut till stallet och pållarna fick sin kvällsmat och vattenhinkarna fylldes på. Nu ska jag och Lillan dela samma filt i soffan och så ska jag kolla på NCIS på TV3. Och detta får nu avsluta min kväll för den här gången.
 
/Lizzie
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0