18/8 Söndag - Liten utflykt...

När pållarna blivit utsläppta och serveradefrukost, blev det idag frukosthäng på altanen. Även om det var lite halvmulet väder så var det uppehåll och skönt ute. Efter att frukosten var intagen så fixad jag iordning mig själv och så drog jag ut i stallet. Fixade iordning mockningen och skurade rent vattenhinkarna. Färdig med stallsysslorna fortsatte jag in i köket. T hade igår kväll sprayat ungsrent i ugnen eftersom den var i stort behov av rengöring. Medlet har fått verka under natten och nu tog jag itu med att skrubba rent ugnen. Medlet hade verkat bra och jag fick faktiskt bort det som var fastbränt i ugnens botten. T hjälpte mig sedan att ta loss ugnsglet och jag skurade rent det också. Snyggt och fint blev det :-)
 
Jag fixade ordning lite lunch och vi satt inne och käkade. Lite ostadigt ute var det.... Strax innan kl 12 drog jag iväg en sväng. Mötte upp kamrat LB och KN inne på ÖFK. LB shoppade en Kyrajacka av KN och så levererade jag äntligen en liten burk med Tender Care till LB - hade med den till földagis tidigare i somras, men glömde då bort att leverera den - ibland vill inte minnet funka som det ska - men idag gick det bättre ;-).
 
LB var sedan tvungen att fara vidare. KN och jag tillbringade en trevlig timme i fiket innan vi drog ut på terrängbanan för att kolla lite på ekipagen som idag var med i klubbens startfälttävlan som gick av stapeln. Jag hade med mig kameran för att förhoppningsvis få några trevlig bilder - och fina ekipage fanns det gott om.
 
 
Efter någon timme ute på terrängbanan kom så regnet och det blev till att röra på sig. KN hade inga regnkläder och min systemkamera är inte vädertät. Jag svepte in den i en ren hundbajspåse så den klarade sig oskadad till bilen ;-).
 
Väl hemma igen så spöregnande det. T hade också precis kommit hem igen då han och Lillan varit i skogen, men låg nu parkerad i soffan och tittade på friidrott på TV. Jag gick igenom bilderna från dagens tur på terrängbanan och duktiga ekipag var det :-) Om bilderna blev bra? Det är upp till betraktaren att bedöma ;-) Här kommer några av dem...
 
 
 
 
 
 
 
För övrigt så spöregnande det under eftermiddagen så det fick bli innepyssel. Tog itu med plommonskörden ;-). Utav 1,5 kg plommon gjorde jag en sats plommonmarmelad. Och så gjorde jag ett nytt försök med att baka en plommonkaka. Testade att placera kakan högre upp i ugnen den här gången än i fredags. Och så rejält med smör i formen så kakan inte ska fasta.
 
Jag passade också på att baka en omgång med ryttarkakor - ska ha med till jobbet och bjuda på - så jag ska inte käka upp allt själv ;-)
 
Resultatet av em pyssel i köket...
 
 
Till sist så fixade vi kvällsmat - idag blev det stek fisk, spenat och potatis. Smakade mums. Resten av kvällen så tog jag det lugnt. Fixade hästarnas mat, fixad med katterna. Slösurfade. Fixade ordning det jag bakat. Drog igång diskmaskinen för omgång två idag. När jag ändå var i farten så bytte jag sängkläder i min säng. Dock är torkskåpet upptaget så det blir till att tvätta de smutsiga sängkläderna någon annan dag.
 
Jag fick också frampå kvällskvisten ett mycket trevligt telefonsamtal från mammas kusin i Dalarna. Jag har skickat ett brev till mammas släktingar och frågat ifall jag kan få använda ett gammalt släktnamn i samband med mitt hästeri och avel. Och det går hur bra som helt - jag blir SÅ glad! :-D Släktnamnet kommer jag att använda som suffix i namnet på pållarnas blivande avkommor :-)
 
Vid 21-snåret blev det en sista vända ut i regnet och jag plockade in pållarna. Visiterade pållarna och så serverades kvällsmaten. Lite kvällsgos med kittisarna i sadelkammaren innan jag förpassade mig in i huset igen. Och nu får det bli lite TV som får avsluta min dag. Ett avsnitt med Miss Marple på kanal 7 får det bli.
 
Och mycket mer än så blir det inte idag...
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0