4/8 Söndag - Lite mer gjort...

Åskovädret i går kväll gjorde att det var lite svalare temperatur i morse. Men solen sken och det var skönt ute ändå. Alltså fick det bli frukosthäng ute i trädgården när pållarna blivit utsläppta och fått sin frukost. Tog det luggt och slösurfade en tag innan vi fixade iordning oss och det var dags att röra på sig. Idag var det dags att få lite gjort och inte bara slappa hela dagen ;-).
 
Strax efter kl 11 drog vi ut till Marieberg och Ikea. Jag skulle shoppa lite sorteringskärl. Dags att ta itu med att sortera mitt avfall lite bättre. Vi har inte varit på Ikea på länge så vi strosade runt och kollade - och då tar det en stund innan man kommit genom hela butiken. Vi passade också på att käka lunch när vi var på Ikea - laxlasange fick det bli.
 
Förutom sorteringskärl shoppade jag också en brandvarnare till huset, mina har gått sönder, och en ny väggklocka till stallet.
 
Väl hemma igen så placerades sorteringskärlen på plats och märktes med vad som ska sorteras.
 
 
Jag fixade iordning lite kaffe och så fick det bli lite trädgårdshäng med fika. Nu var det varmt och skönt ute. Det var också "Flygets dag" även idag  och utifrån gårdagens flyguppvisning så var det ett par flyguppvisningar som jag var villig att se lite närmare på nämligen Jas Gripen och Viggen. Dock ville jag inte betala 250 i entre ;-). Så efter en timmes trädgårdshäng drog vi iväg till gamla E18 i höjd med flygplatsen - då kom vi lite närmare och skulle se bra - vi var inte ensamma om den tanken... fullt med bilar var det..
 
Och vi såg flygplanen bra och jag måste erkänna att det se döhäftigt ut när ett stridsflygplan kan vända på en femöring i hög hastighet, flyga upp och ner osv...
 
Först helikpoteruppvisning 
 
 
Sedan kom stridsflygplanen...
 
Flyga upp och ner gick bra ;-)
 
 
 
 
Ett annat stridsplan...
 
 
Och ett tredje...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Även småhelikoptrar var ute och flög rundturer...
 
 
Det var inte helt lätt att fota det sista stridsflygplanet - snabbt som attat flög det runt på himlen. När man väl hörde ljudet - då var ju flygplanet långt borta... ;-) Är i alla fall nöjd med mina bilder. Fotat med 200mm objektiv och så beskurit bilderna så det inte bara blev blå himmel ;-)
 
Hemma igen så fick det bli trädgårdshäng och jag gick igenom bilderna. Det tog en stund att fixa bilderna, men det var skönt att sitta ute. När jag ändå höll på med kameran passade jag på att fota min hängampel jag fick i födelsedagspresent. Plantorna verkar trivas bra där jag placerat ampel...
 
 
 
Jag skulle också passa på att vika lite tvätt, men när jag kom in i vardagsrummet hade jag inte hjärta att väcka Hedvig... hon såg ut att sova så skönt på min hög med ren tvätt ;-)
 
 
Tvätten fick vänta...
 
Istället fixade jag ordning lite mat. En grönsakslåda med äggstanning fick det bli. Under tiden som den var i ugnen passade jag på att fixa stallet. Mockade och fyllde på nytt strö. Innan jag fortsatte med hästpysslet så käkade vi mat och röjde sedan köket innan jag drog på mig lite stallkläder. Trailern hakades på min bil. T slängde ner hö åt mig och så plockade jag in pållarna. Oktawia fixades iordning för ett litet skrittpass. Oktawia stod och halvsov på stallgången, till att börja med. När benskydden kom på så fattade hon att det var aktivitet på och vaknade till liv. När det så var dags att lasta damen så var det inga som helst problem. Oktawia klev snällt in i trailern på en gång. Duktig liten häst :-).
 
Vi for iväg till ridhuset - det var ett tag sedan vi var där. När vi kom fram och lastat ur Oktawia så tittade hon sig omkring, drog en suck och började gå mot ridhuset. Hon visste vart hon skulle ;-). Eftersom det var varmt ute så hade jag med mig sadeln i bilen. T var med som sällskap, så han tog sadeln och jag sadlade inne i ridhuset. Oktawia var lugn och verkade seg som vanligt. Jag skrittade avsuttet till att börja med och då var det en tämligen seg häst som jag fick släpa runt  ridhuset.
 
Jag satt upp och så började vi ett pass med uppsutten skritt.
 
Oktawia verkade vara hur nöjd som helst över att vara i ridhuset. Hon var lugn och avslappnade, men klev ändå på ordentligt i skritten. Inte alls lika seg som när jag skrittade hemma i hagen häromdagen. Det visade sig också att Oktawia av någon anledning verkligen uppskattade att skritta "snett igenom" ridhuset. Då fick hon till riktigt bra bjudning och skritta på med ordentliga kliv och "igenom kroppen" - jag fick håll!!
 
Tänk att man kan bli så glad och lycklig över lite uppsutten skritt i ett ridhus ;-)
 
 
Vi provade också att göra lite skänkelvikning till och från spåret. Funkade kalasbra. Jag testade också att skritta rakt fram, men att ställa damen i nacken till höger respektive vänster. Denna tämligen enkla övning är något som pållan kan vara otrolig anti mot... till att börja med så stretade hon emot lite, men efter några steg så slappnade hon av och tog ställningen i nacken. Sög fint på bettet och verkade så nöjd över att få vara i ridhuset igen :-)
 
Skrittade uppsuttet 20 min och damen behöll sin fina framåtbjudning hela ridpasset. Skrittade avsuttet 10 min och även då så klev damen på ordentligt. Även om det bara var lite jobb i skritt så kändes det hur bra som helst. Men det är så himla kul när även hästen verkar tycka det är toppen att få hitta på lite aktivitet :-)
 
Efter ridpasset och pållan har fått en fin mage... just nu är det ingen fölmage - utan hömage ;-)
 
 
Oktawia ser ut att tycka: "Vad står du där och fånar dig för? Sätt lite fart nu då!"
 
 
Dags att fara hemåt och även nu klev pållan på snällt. T och Lexi for vidare till lägenheten och jag och Oktawia for hemåt. Väl hemma så tog jag hand om pållan och när det var avklarat tog jag reda på utrustningen och fixade iordning den. Jag mockade ur trailern, innan Lillan gjorde det åt mig... *urk*. Fixade iordning pållarnas höpåsar och serverade kvällsmaten eftersom klockan var närmare 21:30. Fixade ordning sandlådan och mat till kittisarna. Och innan jag förpassade mig in i huset så passade jag på att vattna mina blomurnor. Trots regnet i går så har dagens sol torkat ut urnorna...
 
Så börjar den här söndagen lida mot sitt slut. Nu ska jag ta rätt på min lilla hög med stryktvätt för Hedvig har nämligen vaknat och lämnat sin sköna sovplats ;-). Så mycket mer än så blir det inte idag!
 
/Lizzie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0